Wat kies jij: winterbanden of all-season banden?

Wat kies jij: winterbanden of all-season banden?

Het is enorm belangrijk dat jouw bedrijfswagen is uitgerust met kwalitatief goede en de juiste banden. Dat betekent dus ook: in de zomer op zomerbanden rijden en in de winter op winterbanden. Maar is er ook een alternatief: de all-season band. Verwisselen is dan niet meer nodig. Maar wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen die bandensoorten? En wanneer kies je voor welke? Wij leggen het je uit.

De omschakeling naar de wintertijd betekent niet alleen dat het weer vroeg donker is, maar ook dat koning winter voor de deur staat. De zomerbanden moeten dus plaatsmaken voor de winterbanden. Wees op tijd met het verwisselen, want voor je het weet ligt er een wit pak buiten. Maar waarom is dat wisselen nou zo belangrijk?

Meer grip, betere wegligging en minder slijtage

Door de banden van je bedrijfswagen aan te passen aan het seizoen, ben je een stuk veiliger onderweg. Zo hebben winterbanden een kortere remweg dan zomerbanden bij temperaturen onder de 7 graden, en andersom. Daarnaast hebben winterbanden bij deze temperaturen, sneeuw en vorst een betere wegligging en slijten ze minder hard dan zomerbanden. De remweg is flink korter én door het extra profiel heb je veel meer grip. Met zomerbanden een besneeuwde bergpas op- of afrijden is haast onmogelijk, terwijl dat met winterbanden geen enkel probleem zou moeten zijn. Vandaar dat in veel landen winterbanden verplicht zijn.

Die voor- en nadelen van de twee verschillende banden onder bepaalde weersomstandigheden, komen door het soort rubber en het profiel. De zomerband heeft minder profiel en is gemaakt van een harder rubber. De winterband heeft extra profiel en zachter rubber.

Het compromis: de all-season band

Dan is er nog de all-season band. Het woord verraadt het eigenlijk al: deze banden zijn geschikt voor alle seizoenen en bijkomende weersomstandigheden. Deze banden hebben karakteristieken van zowel zomer- als winterbanden. Klinkt als de ultieme oplossing... Máár, daardoor moet je met deze band ook wel het één en ander inleveren. Laten we het zo zeggen: all-season banden zijn beter dan winterbanden in de zomer en beter dan zomerbanden in de winter. Maar ze zijn minder goed dan zomerbanden in de zomer en dan winterbanden in de winter. Snap je het nog?

De all-season band zit tussen de zomer- en de winterband in. Het is zogezegd een compromis. Bij sneeuw en ijs heb je minder grip dan met winterbanden, maar meer grip dan met zomerbanden. En in de zomer heb je met de all-season banden dan weer een kortere remweg en betere grip dan met winterbanden.

Wisselen en opslag van bandenset niet meer nodig

Het grootste voordeel van rijden met all-season banden is natuurlijk dat je niet meer twee keer per jaar je banden hoeft te verwisselen: het hele jaar door rijd je met dezelfde set. Bijkomend voordeel is ook, dat je niet meer een bandenset in opslag hoeft te hebben. Dat kan weer in de kosten schelen.
Wel moet je er rekening mee houden dat in sommige landen winterbanden verplicht zijn. Ga je dus met je bedrijfswagen de grens over en heb je all-season banden eronder zitten? Check dan altijd of je een boete riskeert, bijvoorbeeld via de website van de ANWB.

Niet te lang doorrijden

Het op tijd wisselen van banden is cruciaal. We moeten de winter nog door, maar onthoud dat vooral de wisseling van winter- naar zomerbanden belangrijk is. Rijd je namelijk te lang door met winterbanden, dan neemt de lengte van je remweg enorm toe. Dit komt doordat het profiel van deze band niet is ontworpen voor een warm, glad wegdek. Daarnaast hebben winterbanden bij warmere temperaturen (boven dan 7 graden) een slechtere wegligging en slijten ze enorm snel. Zonde!

All-season band vooral handig bij weinig kilometers

Verder is het zo dat de all-season band relatief snel slijt en dat je in de zomer een hoger brandstofgebruik hebt. Ook zijn ze niet altijd geschikt bij hoge snelheden.
Kortom: de all-season band is een mix van zomer- en winterbanden. Ze zijn niet speciaal gemaakt voor bijzondere weersomstandigheden, maar kunnen het hele jaar door gebruikt worden. Je hoeft niet meer twee keer per jaar de banden te (laten) verwisselen en in alle seizoenen presteren ze gemiddeld. Maar er kleven ook nadelen aan, doordat je bijvoorbeeld inlevert op slijtage en brandstofgebruik. Het advies luidt dan ook om alleen op all-season banden te rijden, wanneer je niet meer dan 10.000 kilometer per jaar rijdt.

Enne... Moet je toch naar het buitenland in de winter? Let er dan wel op dat je banden het 'sneeuwvlokje' en/of de 'M+S' (mud and snow) markering hebben.

Wekelijks op de hoogte blijven van de belangrijkste ontwikkelingen van de mkb-aannemer? Meld je dan aan voor de CobouwVak nieuwsbrief.