Voor lichte bestelwagens geldt, net als voor vrachtwagens, maximale wettelijke aslasten en gewichten. Die staan vermeld op het kentekenbewijs, de kentekenkaart of in het kentekenregister. In de meeste gevallen geldt een maximaal totaalgewicht van 3.500 kilogram voor lichte bedrijfswagens (deze mag je dan met een regulier B-rijbewijs besturen). Dat betekent dat je niet meer dan 3,5 ton mag wegen. Alles bij elkaar. Maar hoe weet je nou hoe zwaar je bent? En waarom is dat zo belangrijk?
Voorkom boetes!
Het kan je een flinke boete opleveren als je overbeladen de weg op gaat. Elk land heeft daarin zijn eigen eisen en mate van handhaving. Maar waarom is het nou zo belangrijk om binnen die gewichtsgrenzen te blijven? Overbelasting vormt een groot risico op de veiligheid, zowel van de bestuurder, als van de andere weggebruikers. Los van het feit dat die maximale gewichten er niet voor niets zijn - je voertuig is er ook niet op berekend - maakt overbelading dat je remweg flink toeneemt. Ook kan je met een te zwaar beladen auto het wegdek beschadigen, is je brandstofverbruik hoger en slijten je banden veel sneller. En dat kost natuurlijk weer geld. Daarnaast kan ten onrechte sprake zijn van een oneerlijk voordeel ten opzichte van je concurrenten. Zij moeten zich immers ook houden aan de maximaal toegestane gewichten.
Laadindicator
Golstein Weegsystemen introduceert een laadindicator, speciaal voor lichte bedrijfswagens. Het is een eenvoudige, visuele tool die direct inzicht geeft in het voertuiggewicht met behulp van drie kleuren LED-lampen. Kleurt de LED groen? Dan ben je safe. Kleurt de LED oranje? Dan moet je oppassen. En kleurt hij rood? Dan ben je overbeladen en moet je het gewicht zien te verminderen.
Naast het kleine kastje dat je op een vaste plek in je bedrijfswagen kan monteren, kan je ook kiezen voor een draadloze indicator. Daarnaast is het mogelijk het apparaat aan de blackbox te koppelen, om zo real time te zien of het wagenpark overbeladen onderweg is. "We zien met name bedrijven die duurzaamheid belangrijk vinden hier al gebruik van maken", vertelt Bert Golstein ons op de BestelautoExpo. "Jammer genoeg is overbelading eerder regel dan uitzondering. Dat moet veranderen! Het begint met een stukje bewustwording".
De laadindicator is gekoppeld aan de vering van je bedrijfswagen. Het apparaat meet constant hoeveel druk (gewicht) er op de assen staat. Eens in de zoveel tijd moet de indicator gekalibreerd worden om er zeker van te zijn dat het nog naar behoren werkt.De indicator wordt specifiek afgestemd op het soort voertuig waar jij mee op pad bent. Zo ga je nooit meer te zwaar beladen de weg op!
Hoe zit het met elektrische bedrijfswagens?
Als je een elektrische bedrijfswagen bestuurt, dan mag je vanaf maart volgend jaar met een stuk meer kilo's de weg op. Om de verkoop van elektrische bedrijfswagens te stimuleren, heeft Nederland namelijk toestemming gekregen om het maximale gewicht te verhogen. Het maximum wordt dan 4.250 kilo, in plaats van 3.500. Let wel op: deze vrijstelling geldt alleen voor goederenvervoer en niet voor personenvervoer.