Rijtest Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI L2H2 9G-TRONIC

Rijtest Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI L2H2 9G-TRONIC

Voor een introductie van een nieuwe auto wordt vaak gekozen voor een locatie waar de zon altijd schijnt en bergen het landschap tekenen. Voor de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter werd echter gekozen voor ons eigen kikkerlandje en wel in de regio Amsterdam. Nadat we nadrukkelijk werden gewaarschuwd voor overmoedige fietsers en geniepige trajectcontroles, konden we eindelijk met de Sprinter op pad voor een rijtest!

Pluspunten:

– innovatieve connectiviteitsoplossingen

– lagere gebruikskosten en goede aftersales

– zeer fijne automaat

Minpunten:

– wat agressieve rijbaanhulp

– krasgevoelige omlijsting touchscreen

– handgeschakelde versies rumoeriger

Veel varianten mogelijk

Uit de lange rij met verschillende varianten, kiezen we voor de panel van: een dichte bestelwagen, met verhoogd dak en het belangrijkste: aandrijving op de voorwielen en een automaat met negen versnellingen. In totaal kun je de Sprinter op 1.700 manieren samenstellen. Hierdoor kun je de bus precies de afmetingen en eigenschappen geven die je als gebruiker belangrijk vindt. Bij de dichte bestelwagen heb je keuze uit drie dakhoogtes, waarbij wij voor de middelste variant kiezen. In lengtes heb je zelfs vier smaken, waarbij de testauto in lengteserie twee is uitgevoerd. Er zijn dus twee nóg langere versies! De afmetingen zijn gelijk aan het vorige type Sprinter, maar door een handige toepassing van wat ontwerptrucjes heb je voor je gevoel met een compactere auto te maken.

LED

De langere achterlichten kleden goed af en de grotere en dynamische neus doen de auto een stuk gestroomlijnder overkomen. De Sprinter profiteert van alle techniek die de Duitse fabrikant te bieden heeft, zodat onder andere LED-achterlichten en high performance LED-koplampen tot de mogelijkheden behoren. De bundel van deze optionele koplampen wordt automatisch aangepast aan het overige verkeer, een technisch hoogstandje dat we ook uit de personenwagens van Mercedes-Benz kennen.

Naast de dichte bestelwagen behoren onder andere een personenbus en een versie met open laadbak tot de mogelijkheden. De personenbussen die we tijdens de introductie zien, hebben een zeer luxe uitstraling door de meegespoten bumpers. Maar we kunnen ons zo voorstellen dat je op de bouwplaats met alle bijbehorende risico’s veel vrolijker wordt van een bouwbus met robuuste kunststof bumperdelen die de testauto heeft.

Sprinter loopt voorop

De Sprinter kan ook vanbinnen profiteren van de ontwikkelingen die op de personenautomarkt gaande zijn. Zo vind je het nieuwste multimediasysteem in de Sprinter, dat pas recent debuteerde in de nieuwe A-Klasse. Het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) is in twee varianten te verkrijgen. De testauto heeft het grootste scherm en meet 26 centimeter. Het systeem verfraait het hele interieur en biedt talloze mogelijkheden. De zeer hoge resolutie van het touchscreen is goed afleesbaar en de 3D-kaarten die worden weergegeven zijn erg mooi. Daarnaast is de bediening eenvoudig door de goede opbouw van het hoofdmenu en de onderliggende menu’s. Door een internetverbinding worden je kaarten constant van een update voorzien en kun je telefoons en andere elektronica verbinden met de wifi-hotspot.

De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter met het geavanceerde MBUX-systeem. Hey Mercedes!

Spraakbesturing

We kennen spraakbesturing uit veel auto’s, maar de assistent die in het MBUX gepropt is, doet ons verbazen.Je hoeft geen volledig adres meer op te dreunen, maar een simpel hey Mercedes, ik heb honger volstaat om een lijst met restaurants in de buurt te weergeven. Een land of stad handmatig aanpassen is ook niet nodig, je kunt gewoon opnoemen of intypen waar je naartoe wilt. Maar de assistent is ook niet te beroerd om de temperatuur in de cabine aan te passen, of een andere muziekbron te selecteren. En dat is nog maar een greep uit wat MBUX allemaal kan. Daarnaast is het mogelijk om meerdere telefoons tegelijk met het systeem te verbinden, zodat je gemakkelijk kunt schakelen tussen de privé- en zakelijke telefoon.

Het meest uitgebreide multimediasysteem wordt omlijst door glanzend kunststof. Mooi, maar het lijkt ons wel kwetsbaar tijdens de dagelijkse klussen. De minder grote schermen worden uitgevoerd met een harde kunststof behuizing en dat komt een stuk robuuster over. De gebruikte materialen zijn verder zeer krasbestendig en voelen goed aan. De ventilatieroosters zijn, zoals gewend van Mercedes-Benz, mooi ontworpen en de versteller midden in de rotors klikt vertrouwenwekkend, zodat je de indruk krijgt dat de bediening voor de eeuwigheid gemaakt is. Aan opbergvakjes, USB-aansluitingen en 12V of 220V oplaadpunten heb je geen gebrek in de Sprinter. Ook muntjes, telefoons, paperassen en bekers kun je prima kwijt in het interieur, zonder dat ze bij de eerste bocht door de gehele cabine vliegen.

Praktisch bekeken

Rijtest nieuwe Mercedes-Benz Sprinter
Onze testauto heeft drie comfortabele zitplaatsen met veel beenruimte

In de bouwbus is plek voor drie personen en door de plaatsing van de automaathendel kunnen alle drie de inzittenden prima plaatsnemen. De bestuurdersstoel is uitgebreid elektrisch en manueel te verstellen. Hierbij is de geheugenfunctie ideaal als er meerdere bestuurders frequent gebruikmaken van de auto. Doordat het dashboard stijl afloopt, heb je ook geen gebrek aan beenruimte en raken de knieën het dashboard niet. Goed voor urenlang comfort dus en dat is geen overbodige luxe in een werkpaard als de Sprinter. De laadruimte is uiteraard naar wens in te delen en te betimmeren, maar de bedrjfswagen is hierin standaard uitgevoerd. De zijruit rechtsachter vergroot de overzichtelijkheid, maar die is toch al zeer goed te noemen in de Sprinter: door de grote raampartijen en dito buitenspiegels zie je niet snel iets over het hoofd. Het zijruitje in de schuifdeur zouden wij niet kiezen, omdat dit bij belading toch kwetsbaar is. Bovendien wil je dure lading graag aan het zicht onttrekken. Goed om te weten is dat je de Sprinter naar wens zo kunt samenstellen, dat je maar liefst 3.000 kilo kunt inladen.

Heerlijke combinatie

Met een grotere onderhoudsinterval, hoger trekvermogen en de mogelijkheid tot zwaarder beladen, zou je kunnen stellen dat de achterwiel aangedreven Sprinter nog steeds de beste optie is. Maar wij laten de kans niet onbenut om de nieuwe transmissie en voorwielaandrijving tijdens de introductie te testen. De negentraps automaat is namelijk nog niet leverbaar in de achterwielaangedreven Sprinter. Standaard wordt de bedrijfswagen aangeboden met een automaat, maar indien gewenst is een handbak leverbaar.

De motor wordt laag in de toeren gehouden en toch heb je zodra je het gaspedaal intrapt een zee aan koppel

De 9G-Tronic is een heerlijke combinatie met de 314 CDI. De motor wordt laag in de toeren gehouden en toch heb je zodra je het gaspedaal intrapt een zee aan koppel. De 143 pk van de 314 CDI zijn niet overbemeten en ook wel het minimale dat je nodig hebt om de Sprinter goed met het verkeer mee te laten komen. Maar het koppel van 330 Nm zorgt dat je prima optrekt en ook op tussensprintjes geen modderfiguur slaat. Naast de viercilinders is er ook een zescilinder met 190 pk leverbaar in de Sprinter. Een unicum in deze klasse.

Zeer beschaafd

In tegenstelling tot de handgeschakelde versies die we ook reden tijdens de persintroductie, komt de motor in combinatie met de automaat zeer beschaafd over. Het motorgeluid en trillingen worden zeer beperkt doorgegeven in het interieur, terwijl die bij de Sprinters met handbak duidelijk waarneembaar waren. Bovendien heeft de Sprinter een prima wegligging en zeer fijne besturing. Ook in de stad voelt de auto wendbaar aan en is straatje keren geen nachtmerrie. De achterwielaandrijving mis je dus niet bij regulier gebruik.

Met systemen als een dodehoekhulp, adaptieve cruise control en rijbaanassistent ontbreekt het je op het gebied van veiligheid aan niets. De rijbaanhulp is assertief, door ook plotseling te remmen als je onbedoeld buiten jouw rijbaan treedt. Deze strenge Duitse aanpak vinden we vrij ver gaan, maar je kunt het systeem ook zo instellen dat er alleen een trilling in het stuurwiel plaatsvindt.

De nieuwe Mercedes-Benz SprinterMeer dan alleen een bestelauto

Een bedrijfswagen kun je zien als werknemer binnen een onderneming. Net zoals het geld kost als een werknemer ziek is, kost het ook geld als een bouwbus stilstaat. Mercedes-Benz denkt met ondernemers mee en zorgt ervoor dat onderhoud ook buiten kantooruren plaats kan vinden. Daarnaast is er een onderhoudsinterval van maximaal 60.000 kilometer of twee jaar mogelijk.

Maar we maken ook kennis met Mercedes Pro, een allesomvattend softwarepakket voor vlootbeheer. Niet alleen kun je locaties van voertuigen inzien, ook het brandstofniveau en de bandenspanning zijn op te vragen. En het systeem denkt met je mee, want een onderhoudsbeurt kan vooruit worden ingepland, zonder dat er een belletje naar het Mercedes-Benz Van ProCenter aan te pas komt. Als beheerder kun je opdrachten en locaties versturen naar de berijders. Bovendien kun je waarschuwingen ontvangen als er te hard met een auto wordt gereden, of als er buiten een bepaald gebied getreden wordt. Mercedes Pro komt dus niet alleen de levensduur van de voertuigen ten goede door de onderhoudsbeurten optimaal in te plannen, maar kan ook worden ingezet om zo efficiënt mogelijk met het wagenpark om te gaan.

Conclusie

De Mercedes-Benz Sprinter is klaar om de toekomst te lijf te gaan. De auto is altijd online, waardoor je de nieuwste kaarten en connectiviteitsmogelijkheden hebt. Met een smartphone app kun je de auto in Stuttgart op slot zetten, terwijl je zelf op een terrasje in Amsterdam zit. Maar ook de techniek is klaar om de komende jaren te doorstaan. De dieselmotoren voldoen aan de strengste milieueisen en vanaf 2019 wordt er ook een volledig elektrische Sprinter leverbaar. Tel daar de zeer gebruiksvriendelijke en uitgebreide beheerderssoftware bij op en je hebt een bouwbus die met gemak bij de concurrentie vandaan sprint.

Specificaties

Mercedes Benz Sprinter

Prijs vanaf€33.500
Prijs testauto€41.000
Nuttig laadvermogen1.490 kg
Inhoud laadruimte11.500 l
Trekvermogen geremd2.000 kg
Verbruik/actieradius theorie7,9 l/100km
Verbruik/actieradius praktijkniet bekend
Motorvermogen en koppel143 pk bij 3.800 tpm en 330 Nm bij 1.200 tpm

Afmetingen

Lengte5932 mm
Breedte2345 mm
Hoogte2620 mm

Deze rijtest is tot stand gekomen in samenwerking met Rijtesten.nl

Tekst & foto’s: Martijn Verhoef