Pluspunten:
– verfijnde rij-eigenschappen
– robuuste indruk interieur
– connectieve functies…
Minpunten:
– …die allemaal optioneel zijn
– Live Traffic-service slechts twee jaar geldig
De markt voor de compacte bestelwagens in Nederland is groot en het mag duidelijk zijn dat er sprake is van een forse competitie tussen de verschillende merken. De Volkswagen Caddy steekt wat verkopen betreft nog steeds met kop en schouders boven de meute uit, maar voor de overige auto’s geldt dat de aantallen niet ver uit elkaar lopen. Het is daarom belangrijk voor de merken om op te vallen en in trek te blijven. Dat geldt ook voor Ford. Maar zijn de updates in de nieuwe Transit Connect voldoende om de bestaande klantenkring te behouden en uit te bouwen? Om achter het antwoord op deze vraag te komen, reden wij tijdens de introductie van deze vernieuwde compacte besteller met verschillende varianten en uitrustingsniveaus.
Familiegezicht
Er zijn wat wijzigingen aan het exterieur van de nieuwe Transit Connect aangebracht. Niet heel revolutionair ten opzichte van het vorige model, maar wel zichtbaar. Met name aan de voorkant is duidelijk dat Ford deze ‘kleine’ besteller door de nieuw vormgegeven grille en koplampen het familiegezicht van de Transit-range wil meegeven. Zeker met de optionele bi-xenon koplampen oogt het front van de Connect strak en modern. De wijzigingen zijn er niet alleen voor de vorm, want ook de aerodynamica is verbeterd. Dat moet een een verbruiksverbetering van twee tot vier procent opleveren, geen reusachtige daling, maar het is toch mooi meegenomen. Bij de verbetering van de aerodynamica doet de standaard ‘Active Grille Shutter’ een flinke duit in het zakje. Deze zorgt er namelijk voor dat de grille wordt afgesloten wanneer er geen extra lucht nodig is om de motor te koelen. Simpel, maar doeltreffend.
Opgefrist interieur
Aan de buitenkant zijn de wijzigingen op de Transit Connect dus al te zien, maar in het interieur is pas écht te merken dat het om een facelift gaat. Tot voor kort waren de interieurs van Ford vooral te herkennen aan een ietwat onoverzichtelijk, onsamenhangend design met veel knoppen. Inmiddels is er over het hele modellengamma van het merk een enorme vooruitgang te zien. De nieuwe Transit Connect profiteert hier ook van. Het oogt allemaal een stuk overzichtelijker, opgeruimder en frisser. Daarbij maken de gebruikte materialen een robuuste indruk en steekt het geheel solide in elkaar. Het interieur is oogt zonder meer geschikt voor het zwaardere werk. In de korte tijd dat wij met de Transit Connect reden, waren er geen rammeltjes of kraakjes te bespeuren. Altijd fijn!
Connectiviteit
Een stijlelement dat meteen in het oog springt is het (optionele) rechtopstaande SYNC 3-touchscreen. Dit systeem kennen we al uit diverse andere Ford-modellen, waaronder de Fiesta en de Transit Custom en werkt uitstekend. Met name de Live Traffic-service is erg fijn om te hebben; op deze manier kun je als ondernemer of werknemer je ritten een stuk efficiënter inplannen en je aankomsttijd ook beter inschatten. Een kanttekening hierbij is wel dat deze service slechts twee jaar gratis is. Na deze termijn dient ervoor betaald te worden. Desondanks loopt Ford in het segment voorop als het gaat om de connectiviteit. Optioneel is het zelfs mogelijk om je telefoon draadloos op te laden in een aflegvakje op de middenconsole.
L1 versus L2
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, dat ontwerp en die gadgets, maar bij een bouwbus gaat het voornamelijk om de functionaliteit. Ook in dat opzicht scoort de Transit Connect goed. We reden ‘m in twee verschillende varianten: de L1 (korte wielbasis) en de L2 (lange wielbasis). De gereden L1 is een 1.5 EcoBlue Diesel met 120 pk en achttraps automaat. De L2 die wij testen beschikt over dezelfde motor, maar dan met 100 pk en gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen. Er is wel een 1.0 liter EcoBoost benzinemotor met 100 pk leverbaar, maar daar hebben wij niet mee kunnen rijden. Overigens heeft Ford nog geen plannen om de aandrijflijn van de Transit Custom PHEV -een plug-in hybride bestelauto- naar de Transit Connect te brengen.
Bij de eventuele aanschaf loont het vooral om te kijken naar de hoeveelheid ruimte die je écht nodig hebt
Verschil in laadruimte
De L2 is zo’n 40 centimeter langer dan de L1. Voor de totale grootte van de laadruimte betekent dat een groei van 2.9 naar 3.6 kubieke meter. Standaard is de laadruimte voorzien van verlichting en zijn er meer dan voldoende bevestigingspunten aanwezig waaraan de lading vastgesnoerd kan worden. Door de schuifdeur en de openslaande achterdeuren is de laadruimte goed bereikbaar. Bovendien beschikt de nieuwe Transit Connect over een nieuw ontworpen tussenschot, wat voor 50 liter extra bagageruimte zorgt. Wat betreft de rij-eigenschappen en het verbruik zijn de verschillen tussen de L1 en de L2 miniem, dus bij de eventuele aanschaf loont het vooral om te kijken naar de hoeveelheid ruimte die je écht nodig hebt. Dat is namelijk het enige wezenlijke verschil tussen de twee varianten.
Rij-eigenschappen
Wat betreft de rij-eigenschappen wordt één ding meteen duidelijk: de Transit Connect rijdt als een echte Ford. Hij biedt een communicatief stuurgevoel en blijft mooi vlak in de bochten. Je hoeft dus niet meteen bang te zijn dat je lading alle kanten op vliegt. Daarbij is de nieuwe EcoBlue dieselmotor een geraffineerde krachtbron. De 100 pk variant met handbak is adequaat en komt niet echt wat tekort, maar met 120 pk en 270 Nm koppel is hij op z’n best. Zeker in combinatie met de nieuwe achttraps automaat is het zeer comfortabel en moeiteloos rijden. De versnellingsbak voelt jou als bestuurder goed aan en schakelt nagenoeg onmerkbaar. De meerprijs van de automaat bedraagt ongeveer 1.500 euro, maar gezien de hoge mate van extra comfort is het voor degenen die écht veel rijden een uitstekende investering. Daarbij wordt het maximale trekgewicht ook hoger met de automaat: tot 1.450 kg. Bij de 100 pk dieselmotor kun je met de automaat zelfs 245 kg méér trekken dan met de handbak.
Omvangrijke optielijst
Gemiddeld genomen is de nieuwe Transit Connect iets duurder geworden dan het vorige model. Wanneer je op grijs kenteken rijdt en dus geen BPM hoeft af te dragen, is hij verkrijgbaar vanaf 14.762 euro. Voor dat geld heb je de L1 in de basisuitvoering met de EcoBoost-benzinemotor. Dieselen kan vanaf 16.788 euro met de L1 en de 75 pk variant van de EcoBlue-motor. De auto’s die we hebben getest zijn beide een stuk duurder. De L2 met 100 pk dieselmotor kost 25.138 euro, terwijl de L1 met 120 pk diesel en in Trend-uitvoering maar liefst 31.611 euro op moet brengen.
De oorsprong van deze hogere prijzen vinden we in de optielijst. Voor bijna alle veiligheids- en connectiviteitsopties moet je bijbetalen. Wel is het zo dat je de opties los van elkaar kunt bestellen, zodat je niet vast zit aan pakketten waarvan je een deel van de opties bijvoorbeeld niet of nauwelijks gebruikt. Voor de winter is het handig dat de Trend standaard beschikt over een verwarmbare voorruit en -spiegels. Toch is het wel apart dat je zelfs voor iets relatief basaal als cruise control nog moet bijbetalen. Graag hadden we gezien dat de Trend als meer luxe uitvoering iets beter in zijn spullen zat.
Conclusie
We begonnen de rijtest met de vraag of Ford met de nieuwe Transit Connect in staat is om de bestaande klantenkring te behouden en verder uit te bouwen. Na een halve dag gereden te hebben in twee verschillende varianten van de compacte bestelauto, denken wij dat Ford wederom een zeer sterk model heeft neergezet in dit segment. De Transit Connect rijdt zeer fijn – als een échte Ford – en heeft bovendien een strak en representatief voorkomen. Wel is hij, zeker als je los gaat op de optielijsten, aan de dure kant. Je krijgt er echter wel een bedrijfswagen voor terug die van alle gemakken voorzien is. Bovendien duikt de Connect wat het prijsniveau betreft nog steeds onder de Volkswagen Caddy, terwijl hij op geen enkel vlak onder doet voor de verkooptopper in dit segment. Sla de Ford-dealer dus zeker niet over wanneer je in de markt bent voor een nieuwe (compacte) bouwbus!
Specificaties | Ford Transit Connect (L1 automaat) |
---|---|
Prijs vanaf | €14.762 |
Prijs testauto | €31.611 |
Nuttig laadvermogen | 925 kg |
Inhoud laadruimte | 2.900l (l1) 3.600l (L2) |
Trekvermogen geremd | 1.450 kg |
Verbruik/actieradius theorie | 5,3 l/100km |
Verbruik/actieradius praktijk | 7,3 l/100 km |
Motorvermogen en koppel | 120 pk bij 3.600 tpm en 270 Nm bij 1.750 tpm |
Afmetingen | |
Lengte | 4425 mm |
Breedte | 2137 mm |
Hoogte | 1844 mm |
Deze rijtest is tot stand gekomen in samenwerking met Rijtesten.nl.
Tekst & foto’s: Max Veldhuis