Combinatie BAM-TBI heeft afgelopen jaar een voorbelasting in de vorm van een zandpakket van tien meter hoog aangelegd. Vorige week is een deel van de voorbelasting afgegraven. Door de voorbelasting zijn de slappe lagen in de ondergrond (veen) samengedrukt en treden er geen ongewenste zettingen meer op tijdens het gebruik van de weg.
Vanaf vandaag zal worden gestart met het heien van prefab palen.
Na het heien worden twee landhoofden en een middensteunpunt gebouwd. Het brugdek komt hier uiteindelijk op te liggen. De vormgeving van de steunpunten en de middenpijler is gelijk aan die van de viaducten van de Westerscheldetunnelweg. Het viaduct Hoek is medio mei 2013 gereed.
De Sluiskiltunnel krijgt twee geboorde buizen van elk 1.145 meter lengte, die op het diepste punt ruim 30 meter beneden NAP komen te liggen. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa 11 meter. De BV Kanaalkruising Sluiskil (BV KKS) is verantwoordelijk voor de planning, het budget en is opdrachtgever voor de bouwcombinatie BAM‐TBI. Combinatie BAM‐TBI wordt gevormd door vier werkmaatschappijen die deel uitmaken van de twee Nederlandse aannemers, Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik en TBI Holdings BV te Rotterdam. Volgens de planning van de aannemer zal het gehele project in de zomer van 2015 worden opgeleverd.