Composiet rijplaat goed voor milieu en portemonnee

Composiet rijplaat goed voor milieu en portemonnee
De liplasverbinding koppelt de platen tot een volkomen vlakke en gesloten vloer en zorgt ervoor dat ze onderling niet kunnen verschuiven.

Minder belasting van de ondergrond, geen voorbereidend grondwerk en ook geen uitloging, want geen roest. Met als klap op de vuurpijl een leuke CO₂-besparing, doordat minder logistieke bewegingen nodig zijn. Kortom, met de composiet rijplaten van Ferex doe je een milieubewuste en financieel aantrekkelijke stap in de goede richting.

Op een onregelmatige, begroeide of beetje zompige ondergrond zijn rijplaten een uitkomst voor de vrachtwagens van toeleveranciers, maar ook voor (mobiele) kranen, hoogwerkers, verreikers enzovoort. Maar dan moeten die rijplaten wel gemakkelijk te leggen zijn en niet teveel schade aanrichten aan de ondergrond. De gebruikelijke stalen platen of dikke houten draglineschotten zijn wat dat betreft berucht. Ze zijn zwaar, waardoor de ondergrond kan indrukken en zelfs inklinken en de uitloging van roestende platen wordt ook niet overal op prijs gesteld. Bovendien gaat er extra tijd en geld zitten in de inzet van machines om de ondergrond voor te bereiden. En dan nu het goede nieuws….

Composiet is licht

De rijplaten van Ferex zijn gemaakt van met glasvezelversterkte kunststof, een composietmateriaal dus. Dat maakt ze sterk: ze zijn te belasten tot 400 ton/m². Tegelijkertijd zijn ze licht. Ze wegen slechts 52 kg per vierkante meter en dat maakt het mogelijk om, vergeleken met staal, twee keer zo veel rijplaten per truck te vervoeren. Zodat per transport 50 procent aan CO₂-uitstoot is te besparen. Dankzij het lage gewicht gaat plaatsen snel en eenvoudig, zelfs twee rijplaten tegelijkertijd leggen is mogelijk! De grootformaat platen hebben een oppervlak van 8,0 vierkante meter en omdat ze relatief licht zijn, zakken ze zelfs in de meest slappe grond niet weg, maar blijven ze drijven.

Indicatieve tabel van duurzaamheidsvoordelen bij inzet van composiet rijplaten.

Composiet is schoon

Het composiet van de Ferex-rijplaten is niet-absorberend en mede daardoor eenvoudig te reinigen. Ferex kan de rijplaten desgewenst (optioneel) leveren met een vloeistofdicht en inert oppervlak dat is bestand tegen chemicaliën. De platen zijn UV-bestendig, antistatisch en niet-elektrisch geleidend. En aangezien het composietmateriaal niet roest en niet uitloogt, blijft de ondergrond gegarandeerd schoon, aldus Ferex. Ook ten opzichte van de directe omgeving heeft composiet een voordeel: van geluidsoverlast is geen sprake, niet tijdens het plaatsen en niet gedurende de gebruiksfase.

Aanmerkelijk minder voorbereiding nodig bij het leggen van de Ferex-rijplaten.

Minimale aantasting

De composiet rijplaten kunnen ook bij de een slechte grondslag rechtstreeks op het bestaande maaiveld worden neergelegd. Het gebruikelijk afgraven van teelaarde is in de meeste situaties niet nodig. Hierdoor zal er geen afgegraven (veen)grond gaan oxideren en nog meer CO₂-uitstoot veroorzaken. Ook een voorafgaande grondbewerking zoals puinverharding of zandbed kan achterwege blijven. Kortom: de bestaande flora en fauna worden niet of nauwelijks aangetast, waardoor de herstelkosten achteraf hihil zijn. Ook hierdoor zijn deze rijplaten de ideale vervangers van de traditionele stalen rijplaten en houten draglineschotten.

Minder handelingen

Bij het plaatsen van de Ferex-rijplaten kunnen veel van de gebruikelijke werkzaamheden achterwege blijven: te denken valt aan het uitrijden en afvoeren van de stalen rijplaten/drag- lineschotten en het tussentijds onderhouden van de rijbaan. Hierdoor is minder inzet van machines nodig en dat levert een aardige reductie op van de CO₂-uitstoot. Het leggen van de composietplaten kan geheel emissievrij gebeuren door de inzet van elektrisch aangedreven laad- en losmaterieel. Daarmee zijn ze helemaal van deze tijd.

Grote vormvrijheid

Het composietmateriaal biedt een grote vormvrijheid. Die wordt optimaal benut door het aangebrachte antislipprofiel. Dat is er in twee versies: voor stalen rupsen en voor banden en rupsen van rubber. Bij de nieuwste lichting rijplaten zit het profiel aan beide zijden. Verder zijn alle vier de randen van de compositie rijplaten voorzien van een liplasverbinding. Deze liplas koppelt de platen tot een volkomen vlakke en gesloten vloer en zorgt ervoor dat de platen onderling niet kunnen verschuiven.
Bijkomend voordeel is dat de platen schoner blijven, omdat er geen modder tussen de platen door omhoog wordt geperst. Verder zijn er hulpstukken verkrijgbaar: oprijstukken en bochten die meer vrijheid bieden bij de aanleg van tijdelijke wegen. Tot slot nog dit: in tegenstelling tot staal, is composiet (vooralsnog) niet aantrekkelijk voor dieven. Dat voorkomt onaangename verrassingen wanneer je als gebruiker de volgende ochtend aan het werk wilt.

Nieuwe naam, bewezen product

Ferex mag dan een vrij nieuwe naam zijn op de Nederlandse markt, het compositieproduct van het bedrijf uit Enter heeft zich al decennia lange bewezen. Met de glasvezelversterkte kunststoffen rijplaten is al meer dan 30 jaar ervaring opgedaan in het buitenland. Ferex kan dus bogen op bewezen techniek en kwaliteit bij de innovatieve vervangers van de traditionele stalen rijplaten en draglineschotten. Samen met de 20 jaar ervaring van zusterbedrijf TSE vormt dit de solide basis van Ferex. TSE is gespecialiseerd in composiet afdekkingen en producten plus apparatuur voor opslag en distributie van brandstoffen chemicaliën en water.

Dit artikel is gesponsord door Ferex.