De afspraken die partijen hebben gemaakt, zijn vastgelegd in een intentieverklaring. Die zal dinsdag worden ondertekend door de zogenoemde “coalitie van welwillenden”. Onder meer TBI (Mobilis TBI Infra is 1 van de initiatiefnemers), BAM, Volker Wessels, Heijmans, Dura Vermeer, Strukton, Rijkswaterstaat en spoorbeheerder ProRail maken daar deel van uit. De ondertekening vormt de start om te komen tot “een governance code, leefregels of spelregels” die een “transparant en uniform kader bieden, een level playing field bevorderen en die uitnodigen tot meer samenwerking en uniformering”.
De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat ze met een gelijke risicobenadering, werkwijze, opleiding en training, persoonlijke beschermingsmiddelen en toezicht samen veel meer kunnen bereiken dan een ieder voor zichzelf kan. Verwachting is dat snel meer bedrijven en opdrachtgevers zich zullen aansluiten bij de coalitie.
Bedrijfsschade
In de intentieverklaring geven de ondertekenaars aan dat ze schoon genoeg hebben van het grote aantal ongevallen in de bouw. “Door al die ongevallen ontstaat veel ellende bij onze werknemers en hun gezinnen en dit brengt natuurlijk ook bedrijfsschade en maatschappelijke kosten met zich mee. Dat moet afgelopen zijn. Wij gaan afspraken maken over de manier waarop we als opdrachtnemers en opdrachtgevers tot meer veiligheid kunnen komen, tegen geringere inspanningen.”
Gevaarlijk
Jaarlijks komen op bouwplaatsen gemiddeld vijf bouwvakkers om het leven en houden tientallen werknemers blijvend letsel over door bijvoorbeeld een val van een ladder of steiger. Alleen al in de grond-, weg- en waterbouw vonden in de afgelopen tien jaar 325 ongelukken plaats, zo blijkt uit cijfers van de Inspectie SZW. Van de 340 slachtoffers van deze ongevallen overleden er achttien en hielden er 118 blijvend letsel over. De bouw is daarmee een van de gevaarlijkste sectoren om in te werken.