ProRail introduceert nieuwe contractvorm: voortaan één aannemer per regio
ProRail werkt vanaf 1 oktober per regio meerdere jaren met één vaste aannemer. De eerste contracten zijn reeds gegund, aan de aannemers Swietelsky en Strukton.
ProRail werkt vanaf 1 oktober per regio meerdere jaren met één vaste aannemer. De eerste contracten zijn reeds gegund, aan de aannemers Swietelsky en Strukton.
Dat tien hsl-viaducten rondom Rijpwetering, bij Leiden, niet berekend waren op hun taak kan voor ingewijden geen verrassing zijn. Pas heel laat in het bouwproces werd een geïmproviseerd detail toegevoegd om de kunstwerken in dwarsrichting op hun plek te houden. Nadat de hete aardappel eindeloos is doorgeschoven, stelt de minister nu de aannemer aansprakelijk.
Aannemingscombinatie Hollandse Meren kan een factuur van zeker 450 miljoen euro tegemoetzien van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor herstel van tien Hsl-viaducten in Zuid-Holland. Ook de gevolgschade - de treinen rijden al jarenlang in slakkengang - wordt op de aannemer verhaald.
Het duurzaamheidsteam van Strukton Infra Specials wervelt door de organisatie om tender- en projectteams te voeden met ideeën en gereedschap om duurzame stappen te zetten. De leidende principes geven richting en daarnaast spelen Valéry Bosch, Florine Schils en Ester Haaring praktisch en enthousiast in op vragen vanuit de praktijk.
Spoorbeheerder ProRail wil de regie over het onderhoud meer in eigen hand nemen. Veel van die taken worden nu bij aannemers gelegd, maar door het gebrek aan technisch personeel en de beperkte hoeveelheid spoorbouwers wordt snel klein onderhoud plegen en aanbesteden steeds lastiger.
Het kabinet heeft 100 miljoen euro gereserveerd voor de eerste herstelwerkzaamheden aan de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Dat heeft ov-staatssecretaris Chris Jansen bekendgemaakt. Hij sprak van "leergeld" dat wordt gebruikt voor het viaduct bij Rijpwetering, terwijl de totale kosten nog worden onderzocht.
Werkgevers en vakbonden hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor de railinfrastructuur. Onderdeel daarvan is een loonsverhoging van 6,5 procent in achttien maanden tijd.
Met een mengeling van staal-, beton, en voorspantechnieken bouwen BAM en Rijnstaal een brug voor een tijdelijke bypass van het spoor in Vught. Bedoeld voor een levensduur van vijf jaar, maar de eisen zijn er niet minder om. "Stiekem is het een heel complexe constructie."
Exact twee jaar na de treinramp bij Voorschoten, die een krolmachinist het leven kostte, houden veiligheidsautoriteiten hun hart vast: "Nadien zijn er vergelijkbare bijna-incidenten geweest."
Aanpak van de tien viaducten met problemen op het hogesnelheidstraject HSL-Zuid blijkt toch een stuk lastiger dan gedacht. Niet volgend jaar, maar pas in de loop van 2027 verwacht ProRail met de versterkingsmaatregelen te kunnen starten.