ProRail wil verplichte ongevallenregistratie én af van risicovolle buitendienststellingen
ProRail wil een verplichte registratie van ongevallen met spoorbaanwerkers en overweegt korte risicovolle buitendienststellingen te schrappen.
ProRail wil een verplichte registratie van ongevallen met spoorbaanwerkers en overweegt korte risicovolle buitendienststellingen te schrappen.
Veel sneller en goedkoper tunnels boren, met stations op elke gewenste plek. Met zijn tunnelconcept van The Boring Company belooft Elon Musk gouden bergen. Tunnelbouwers zijn, op zijn zachtst gezegd, niet erg onder de indruk.
De vernieuwingen van station Amsterdam Centraal en Hoofdstation Groningen dienen hetzelfde doel: de spoorcapaciteit vergroten. De projecten kenmerken zich door de complexiteit van een monumentale en in bedrijf zijnde omgeving. Met vakmanschap gaan beide projectteams de uitdagingen aan. De samenwerking met opdrachtgever ProRail en andere partijen is daarbij een belangrijke factor.
Ze begonnen met eenvoudige rechte constructies van staal en glas, zoals de architecten van Benthem Crouwel wel vaker doen. Toen de overspanningen toenamen en de staalprofielen wel heel fors dreigden te worden, kregen drie nieuwe Parijse metrostations een verrassende origami-structuur.
De Safety Culture Ladder (SCL ) is ooit onder de noemer Veiligheidsladder ontwikkeld door ProRail als hulpmiddel om veiliger en gezonder werken te stimuleren. Omdat de SCL inmiddels ook door organisaties buiten de spoorbranche toegepast wordt, is de SCL in 2023 vernieuwd om beter en breder toepasbaar te zijn.
Wat de risico's zijn van werken aan het spoor weet Thijs van Kessel maar al te goed door zijn jarenlange bijbaan als baanwerker. Als directeur van Stichting railAlert gaat de oud-wethouder van de gemeente Oss zich nu inzetten om het spooronderhoud veiliger te maken.
Staatssecretaris Chris Jansen maakt 885 miljoen euro vrij voor extra onderhoud aan de Nederlandse spoorwegen. Het geld komt uit 'de pot' die bedoeld is voor aanlegprojecten.
ProRail blijft worstelen om de kwaliteit van het spoor op peil te houden. Onder andere het vele onderhoudswerk en de beperkingen op de Hogesnelheidslijn zorgen voor druk op het spoor.
De achterste sporen van station Amsterdam Centraal steunen op een curieuze constructie van staal die volledig is ingepakt in beton. Honderd jaar na de oplevering start BAM een hoognodige renovatie van dit 'IJ-viaduct'.
Een enorme betonconstructie schoof eerder deze week boven het hoofd van onwetende reizigers op zijn plek op Station Zuid. Het tetris-spel met dakdelen is voor de bouwers inmiddels een geoliede machine.