Lonen railinfra 6,5 procent omhoog in achttien maanden
Werkgevers en vakbonden hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor de railinfrastructuur. Onderdeel daarvan is een loonsverhoging van 6,5 procent in achttien maanden tijd.
Werkgevers en vakbonden hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor de railinfrastructuur. Onderdeel daarvan is een loonsverhoging van 6,5 procent in achttien maanden tijd.
Met een mengeling van staal-, beton, en voorspantechnieken bouwen BAM en Rijnstaal een brug voor een tijdelijke bypass van het spoor in Vught. Bedoeld voor een levensduur van vijf jaar, maar de eisen zijn er niet minder om. "Stiekem is het een heel complexe constructie."
Het duurzaamheidsteam van Strukton Infra Specials wervelt door de organisatie om tender- en projectteams te voeden met ideeën en gereedschap om duurzame stappen te zetten. De leidende principes geven richting en daarnaast spelen Valéry Bosch, Florine Schils en Ester Haaring praktisch en enthousiast in op vragen vanuit de praktijk.
Exact twee jaar na de treinramp bij Voorschoten, die een krolmachinist het leven kostte, houden veiligheidsautoriteiten hun hart vast: "Nadien zijn er vergelijkbare bijna-incidenten geweest."
Aanpak van de tien viaducten met problemen op het hogesnelheidstraject HSL-Zuid blijkt toch een stuk lastiger dan gedacht. Niet volgend jaar, maar pas in de loop van 2027 verwacht ProRail met de versterkingsmaatregelen te kunnen starten.
Op een overweg in Bunnik heeft maandagochtend een aanrijding plaatsgevonden tussen een trein en een bouwkraan. Er vonden op dat moment geen werkzaamheden aan het spoor plaats. ProRail meldt een lichtgewonde.
ProRail wil een verplichte registratie van ongevallen met spoorbaanwerkers en overweegt korte risicovolle buitendienststellingen te schrappen.
Veel sneller en goedkoper tunnels boren, met stations op elke gewenste plek. Met zijn tunnelconcept van The Boring Company belooft Elon Musk gouden bergen. Tunnelbouwers zijn, op zijn zachtst gezegd, niet erg onder de indruk.
De vernieuwingen van station Amsterdam Centraal en Hoofdstation Groningen dienen hetzelfde doel: de spoorcapaciteit vergroten. De projecten kenmerken zich door de complexiteit van een monumentale en in bedrijf zijnde omgeving. Met vakmanschap gaan beide projectteams de uitdagingen aan. De samenwerking met opdrachtgever ProRail en andere partijen is daarbij een belangrijke factor.
Ze begonnen met eenvoudige rechte constructies van staal en glas, zoals de architecten van Benthem Crouwel wel vaker doen. Toen de overspanningen toenamen en de staalprofielen wel heel fors dreigden te worden, kregen drie nieuwe Parijse metrostations een verrassende origami-structuur.