Foto: Shutterstock

Van HSL tot personeelstekort: ProRail worstelt met opeenstapeling spooruitdagingen

ProRail blijft worstelen om de kwaliteit van het spoor op peil te houden. Onder andere het vele onderhoudswerk en de beperkingen op de Hogesnelheidslijn zorgen voor druk op het spoor.

Ter voorbereiding van de renovatie zijn de roltrappen naar de perrons op het IJ-viaduct alvast weggehaald. Foto: BAM Infra Nederland.

Niets is wat het lijkt bij ingrijpende renovatie IJ-viaduct

De achterste sporen van station Amsterdam Centraal steunen op een curieuze constructie van staal die volledig is ingepakt in beton. Honderd jaar na de oplevering start BAM een hoognodige renovatie van dit 'IJ-viaduct'.

Foto: ANP/Persbureau Meter

Brand op bouwterrein Strukton: 'Niet de bakstenen zijn onze grootste zorg, maar de installaties'

'De machinekamer' van het nieuwe treinstation in de Spoorzone Groningen is vanochtend goeddeels in vlammen opgegaan. "Dit is een flinke tegenslag", reageert een woordvoerder van ProRail.

De positie van het viaduct Zuidweg in Rijpwetering wordt continu gemonitord. Treinen mogen hier hoogstens tachtig kilometer per uur rijden. Foto: Suzanne van de Kerk

Ontwerpfout dwingt nog meer treinen tot slakkengang over HSL

Weer moet ProRail de snelheid beperken op viaducten van de hogesnelheidslijn. Het is nog onzeker wie opdraait voor de ontwerpfout van jaren geleden, waardoor de constructies nu niet sterk genoeg zijn voor hoge snelheden.

Foto: Shutterstock

Spoorsector moet aan de bak na Voorschoten: leer beter van eerdere incidenten

Hoe kan een tragisch treinongeval als bij Voorschoten in de toekomst worden voorkomen? Het begint heel simpel: leer van het verleden.

Strukton reduceert uitstoot met 95 procent in project Dijkgracht

Strukton reduceert uitstoot met 95 procent in project Dijkgracht

De spoorverbetering Dijksgracht ten oosten van station Amsterdam Centraal is ambitieus ingestoken. Strukton wil stapsgewijs de emissieloze bouwplaats bereiken en kiest maximaal voor duurzame oplossingen. Zo'n anderhalf jaar later is het resultaat nog beter dan verwacht en daar dragen alle partners hard aan bij.