Hoe gaat de gemeente Gouda om met haar flexibele schil?

Hoe gaat de gemeente Gouda om met haar flexibele schil?
Het verbeteren van het Goudse rioolstelsel vormde een flinke uitdaging.

Zo'n 25 procent van het personeelsbestand van de gemeente Gouda wordt momenteel gevormd door de flexibele schil. Bij de inhuur voor projecten in de openbare ruimte zoekt de gemeente kritisch naar bureaus die écht toegevoegde waarde kunnen bieden. "Wij zijn een regieorganisatie en dat stelt andere eisen aan kandidaten."

Het is 2006. De flexibele schil van de gemeente Gouda is enorm, maar liefst tegen de 60 procent van het personeel is ingehuurd. Niet zelden maakt de gemeente daarbij gebruik van preferred suppliers om te voorzien in de behoefte aan projectleiders, assistent-projectleiders, directievoerders en toezichthouders.

Arie Boekee is afdelingshoofd bij de gemeente Gouda en in die hoedanigheid onder meer verantwoordelijk voor de capaciteit van de projecten in de openbare ruimte. Volgens hem is inmiddels veel veranderd. “De Aanbestedingswet heeft ons gedwongen tot een andere manier van inhuren. Wij werken nu met een marktplaatsinrichting. Daarbij zijn er elke keer vele open mededingers in plaats van preferred suppliers. Voor elke afzonderlijke inhuurvraag die we hebben, zoeken we de meest geschikte kandidaat voor de actuele vraag.”

Gericht meedenken met de klant

Een van de preferred suppliers van vroeger is ViS Detachering, het in Reeuwijk gevestigde specialistische detacheringsbureau in de technische vakgebieden bouwkunde, civiele techniek en cultuurtechniek. En Aanbestedingswet of niet, wat altijd is gebleven is de toegevoegde waarde die dit bureau bij de gemeente Gouda levert.

Het is een voordeel als bureaus onze werkwijze en het team kennen”

Boekee: “Heel prettig en positief vind ik het uiterst gericht meedenken. Ze kennen onze werkwijze en het team door en door, weten dus ook precies wat voor soort mensen bij ons passen. En wat voor soort mensen juist niet. Wij zijn een regieorganisatie, doen zelf niets aan bijvoorbeeld tekenwerk en bestekken schrijven, en dat stelt andere eisen aan kandidaten. Want al dat soort zaken besteden we uit. ViS Detachering weet dat en selecteert de juiste mensen voor ons.” Soms bevalt zo’n kandidaat zelfs zo goed dat hij in vaste dienst treedt bij de gemeente Gouda. “Dat komt voor ja,” zegt Boekee, “en dat gaat dan natuurlijk altijd op een transparante manier, in goed overleg. Alle betrokken partijen moeten dat zien zitten.”

Verbeteren van het Goudse rioleringsstelsel

Ook gedetacheerde kandidaten komen altijd in een warm bad terecht bij de gemeente Gouda. Hij of zij wordt volledig opgenomen in het vaste team. “Als diegene na verloop van tijd dan weer vertrekt, vragen onze vaste medewerkers regelmatig: was dat iemand die was ingehuurd dan? Zo vertrouwd waren ze met elkaar.”

Veel van de projecten die onder Boekees hoede vallen, hebben te maken met bijvoorbeeld rioolvervanging of ophoging. Zo ook het project Aanleg Afvalwater Transport Systemen (ATS) waar Jean de Vries van ViS Detachering vanaf 2013 verantwoordelijk voor was. Als Projectleider werd hij van 2012 tot 2017 bij de gemeente Gouda gedetacheerd om het kwetsbare Goudse rioleringsstelsel te verbeteren. “Het verbeteren van het Goudse rioolstelsel vormde een flinke uitdaging. Gouda heeft een mooi oud centrum, omgeven door voor- en naoorlogse wijken, en is grotendeels gebouwd op een slappe en zettingsgevoelige ondergrond. Vanwege dit laatste waren en zijn diepe rioolsleuven uit den boze, met als gevolg dat veel riolen vlak en ondiep liggen. Het gevolg: ophoping van vuil, aantasting door rioolgassen en daardoor veel schadebeelden.”

Integrale aanpak

Dit vroeg om een integrale aanpak die – in samenspraak met ingenieursbureau HaskoningDHV – is gevonden in de aanleg van het AfvalwaterTransportSysteem (ATS), vertelt De Vries. “Het ATS bestaat uit een netwerk van rioolgemalen en persleidingen die het afvalwater onder druk afvoeren naar de zuiveringsinstallatie. De persleidingen liggen over het algemeen ondiep en kunnen 'obstakels' omzeilen door gestuurde boringen toe te passen. Je bent dan bij het ontwerp van je stelsel minder afhankelijk van omgevingsfactoren. Samen met de aanleg van het ATS, ook wel de 'backbone' genoemd, werden riolen in de vooroorlogse wijken vervangen. Door het ATS zijn de transportafstanden kleiner en kunnen nieuwe stelsels met meer afschot worden aangelegd. Tot slot werden de riolen in de naoorlogse wijken gerenoveerd, zodat het hele systeem klaar is voor de toekomst.”

Goed voorbeeld doet goed volgen

“De samenwerking met Jean verliep uitstekend”, zo vat Boekee de tijd dat De Vries voor hem werkte samen. “Jean heeft berekeningen laten maken, deze gecontroleerd, plannen opgesteld en slimme combinaties voorgesteld. Zo liep een deel van de rioolleiding door een park in Gouda. We hebben dankzij Jean van de gelegenheid gebruik gemaakt om de fietspaden in dat park op te knappen en te verbreden. De werkwijze van Jean boezemde ook vertrouwen in. Hij maakte heel duidelijk wanneer hij ergens wilde starten met zijn werk en wanneer hij weer zou vertrekken. Die deadlines haalde hij dan ook en dat gaf ons een goed gevoel. We konden hem rustig zijn gang laten gaan en precies dát is de toegevoegde waarde die we zoeken.”

Dit artikel is gesponsord door Vis Detachering.