ProRail introduceert nieuwe contractvorm: voortaan één aannemer per regio
ProRail werkt vanaf 1 oktober per regio meerdere jaren met één vaste aannemer. De eerste contracten zijn reeds gegund, aan de aannemers Swietelsky en Strukton.

ProRail werkt vanaf 1 oktober per regio meerdere jaren met één vaste aannemer. De eerste contracten zijn reeds gegund, aan de aannemers Swietelsky en Strukton.

De provincie Noord-Holland reserveert in totaal ruim 20 miljoen euro voor de ontwikkeling van de stationsgebieden in Heerhugowaard (17,7 miljoen) en Hoogkarspel (2,75 miljoen). Omdat daar de komende jaren duizenden woningen worden gebouwd, zijn investeringen nodig in ov-knooppunten zodat het wegennet niet dichtslibt.

Op een overweg in Bunnik heeft maandagochtend een aanrijding plaatsgevonden tussen een trein en een bouwkraan. Er vonden op dat moment geen werkzaamheden aan het spoor plaats. ProRail meldt een lichtgewonde.
GesponsordDe vernieuwingen van station Amsterdam Centraal en Hoofdstation Groningen dienen hetzelfde doel: de spoorcapaciteit vergroten. De projecten kenmerken zich door de complexiteit van een monumentale en in bedrijf zijnde omgeving. Met vakmanschap gaan beide projectteams de uitdagingen aan. De samenwerking met opdrachtgever ProRail en andere partijen is daarbij een belangrijke factor.

De Lelylijn en de Nedersaksenlijn bereiken voorlopig hun eindstation: het kabinet zet onderzoek naar de aanleg van de spoorlijnen nu niet door.

Wat de risico's zijn van werken aan het spoor weet Thijs van Kessel maar al te goed door zijn jarenlange bijbaan als baanwerker. Als directeur van Stichting railAlert gaat de oud-wethouder van de gemeente Oss zich nu inzetten om het spooronderhoud veiliger te maken.

De noordelijke provincies willen 15 miljoen euro bijdragen aan de verdere voorbereidingen van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn, maar daar is nog niet genoeg geld voor.

ProRail blijft worstelen om de kwaliteit van het spoor op peil te houden. Onder andere het vele onderhoudswerk en de beperkingen op de Hogesnelheidslijn zorgen voor druk op het spoor.

De achterste sporen van station Amsterdam Centraal steunen op een curieuze constructie van staal die volledig is ingepakt in beton. Honderd jaar na de oplevering start BAM een hoognodige renovatie van dit 'IJ-viaduct'.

'De machinekamer' van het nieuwe treinstation in de Spoorzone Groningen is vanochtend goeddeels in vlammen opgegaan. "Dit is een flinke tegenslag", reageert een woordvoerder van ProRail.