partner nieuws

Binnenstedelijk de hoogte in met bouwplaatsinrichting

bouwbreed 830

Binnenstedelijk de hoogte in met bouwplaatsinrichting

Binnenstedelijke hoogbouw vraagt bouwers om een geheel nieuwe denkwijze. Door het bouwproces en de omgevingsfactoren is een standaard sjabloon voor bouwplaatsinrichting geen optie. En aan iedere uitdaging hangt een prijs. Wil je erin slagen om een efficiënte, toekomstbestendige bouw te realiseren? Dan doe je er goed aan een materieel specialist in de armen te nemen die van voorbereiding tot afbouw toegewijd blijft aan het succes van de bouw.

Net als vrijwel ieder bouwproject heeft een binnenstedelijke verticale bouwplaats stroom, water, sanitaire voorzieningen en opslagruimte nodig. Maar hoe zorg je dat al deze voorzieningen ook op 50 meter hoogte toegankelijk zijn? Met een goed overzicht van het bouwproces en de juiste inzet van materieel beperk je kostelijke wachttijden en de benodigde ruimte op de begane grond.

Om deze inrichting succesvol te realiseren kunnen we leren van materieelspecialist RECO. Door betrokkenheid hebben de specialisten van RE CO de kennis en kunde vergaard om de bouwer te adviseren in bouwplaatsinrichting op een postzegel. Dankzij de slimme inzet van bijvoorbeeld crashdecks, de RECO ‘Common Tower’ en sanitaire voorzieningen op alle etages, bespaarden zij hun opdrachtgevers in binnen- en buitenland een hoop tijd en kosten.

hoogbouwGeen bouw zonder stroom of water, toch?

Op een reguliere bouwplaats is het vaak een eenvoudige kwestie; een verdeelkasten plaatsen, grondkabels aanleggen en wachten op het nutsbedrijf voor de aansluiting. Bij bouw in de hoogte zijn we echter verplicht met een andere denkwijze te werken. Wanneer de bouw vordert heeft het bouwpersoneel namelijk ook stroom en water nodig op de bovengelegen verdiepingen. Met een goed overzicht van het bouwproces en het inzicht van een materieelspecialist bepaal je makkelijker wat gedurende verschillende bouwfases de beste locaties zijn voor de bouwstroomkasten. Hetzelfde geldt voor watertappunten. Met een hydrofoorpomp en leidingwerk verpompt RECO leidingwater naar de nieuwe etages. Gedurende het bouwproces blijven de specialisten van RECO betrokken bij het verleggen en aansluiten van nieuwe tap en stroompunten zodat de bouwer stagnatie voorkomt.

Huisvesting en sanitair

Ook al is de ruimte schaars, op de begane grond ben je verplicht ruimte te reserveren voor aanleverroutes en de aansluiting van nutsvoorzieningen. Daarbij wil je de inrichting flexibel houden met oog op komende bouwfases en omgevingsfactoren. Bouwketen komen dan al snel in de knel wanneer je gaat bouwen op een postzegel. Door tijdelijke huisvesting en sanitair naar hogere etages te verplaatsen bespaar je ruimte en kort je de looproutes in. RECO pakt dit slim aan door bijvoorbeeld urinoirs en uitstortgootstenen te plaatsen op iedere etage waar gewerkt wordt. Zo hoeft het personeel geen gebruik van de lift te maken voor het toilet. En door ook de schaftketen en de kantoorunits op een hogere etage te plaatsen bespaar je veel ruimte voor tijdelijke opslag.

Opslagruimte en transport

Opslagruimte is en blijft schaars bij binnenstedelijke hoogbouw. De hoeveelheid bouwmaterialen die men nodig heeft voor de torenhoge hoogbouwconstructies zijn niet binnen de postzegel op te slaan. RECO stelt daarom crashdecks op zodat ze ook als verhoogt opslagoppervlak gebruikt kunnen worden. Voor tijdelijke opslag kun je op deze manier een stuk meer voorraad kwijt binnen de bouwplaats. Denk bijvoorbeeld aan wapening voor de betonvlechter in de ruwbouw. Hiermee verlaag je de kosten van externe opslag en de wachttijden voor leveringen.

Om de opslagruimte op de begane grond zo min mogelijk te benutten heeft RECO een oplossing gevonden om het transport te optimaliseren. RECO monteert tijdens de ruwbouw een torenconstructie, bekend als ‘Common Tower’, aan de gevel van het pand. Aan deze toren kunnen 6 zware personen-goederenliften functioneren. Hiermee biedt de Common Tower al snel een hefvermogen van 3200 kg met een bouwveiligheidszone van slechts 3 meter radius. In vergelijking tot een torenkraan scheelt dat enorm in ruimte. Met een gelijkvloers platform aan iedere etage wordt het lossen van de vracht een stuk eenvoudiger. Het materieel van de toren is dan ook in te zetten als laad en losplatform op de begane grond. Hiermee biedt RECO een gelijkvloerse transportroute, van vrachtwagen tot goederenlift. De combinatie biedt een onvergelijkbaar transporttempo waarmee goederen naar de verdiepingen worden verplaatst.

 

Reageer op dit artikel