partner nieuws

Nieuwe Scania vóór IAA al te zien in Gorinchem

bouwbreed 8

De beurs Transport Compleet wordt van 6 tot en met 9 september gehouden in de Evenementenhal te Gorinchem. Vakbeurs IAA vindt van 22 tot en met 29 september plaats in Hannover. Nieuwe generatie zware bedrijfswagens Scania heeft tijdens een grote internationale launch in Parijs de nieuwe generatie zware bedrijfswagens gepresenteerd. Het volledige Scaniaprogramma wordt het […]

Nieuwe Scania vóór IAA al te zien in Gorinchem

De beurs Transport Compleet wordt van 6 tot en met 9 september gehouden in de Evenementenhal te Gorinchem. Vakbeurs IAA vindt van 22 tot en met 29 september plaats in Hannover.

Nieuwe generatie zware bedrijfswagens

Scania heeft tijdens een grote internationale launch in Parijs de nieuwe generatie zware bedrijfswagens gepresenteerd. Het volledige Scaniaprogramma wordt het komende jaar afgelost door nieuwe modellen, zo constateert Iep van der Meer. Traditiegetrouw komen eerst de lange-afstandvoertuigen aan de beurt, later gevolgd door de distributie- en bouwvoertuigen.

Als eerste de R-serie en S-serie

Als eerste lanceert Scania nu de nieuwe R-serie en een geheel nieuw model in de range, de S-serie. Die laatste is de overtreffende trap in ruimte en comfort doordat er een vlakke cabinevloer wordt toegepast. Het totaal ontbreken van een motortunnel biedt meer leefruimte in de cabine en daarmee heeft Scania nu een nieuw topmodel voor het ultieme lange-afstandsvervoer.

De productie van de nieuwe generatie is in Södertalje inmiddels begonnen maar Zwolle schakelt later over. De komende anderhalf jaar zullen ook de huidige modellen nog leverbaar zijn.

Nieuw: 500 pk sterke versie

Technisch borduurt Scania vooral verder op het bestaande, bijzonder succesvolle concept. Met de tweede generatie Euro 6 had dit merk al een bijzonder fraaie oplossing in huis. Vooral de 410- en 450 pk non-EGR-modellen zijn erg populair en die worden ook in de nieuwe modellen aangeboden. Daar boven komt nu een 500 pk sterke versie van de 13-litermotor, ook zonder EGR.

Onderstel en aandrijflijn zijn grotendeels overgenomen uit de vorige generatie, maar er zijn wel nieuwe assen, een gewijzigde voorasophanging en een nieuwe versnellingsbak waarin een soort rem wordt toegepast die de snelheid van de beide te schakelen tandwielen sneller overeen laat komen. Het resultaat is razendsnel schakelen.

Voor de bouw kondigt Scania heel veel nieuws aan voor de komende tijd. Inmiddels reden we de nieuwe Scania al in Zweden en daarover leest u in een volgende Materieelkrant meer.

Reageer op dit artikel