Ritchie Bros verzorgt de marketing, de online biedomgeving en de administratieve afhandeling, terwijl de verkoper profiteert van hun wereldwijde netwerk van duizenden actieve kopers. “Voor bedrijven die een groot aantal machines tegelijk willen verkopen – bijvoorbeeld bij pensioen of vlootvernieuwing – is dit een efficiënte en duurzame oplossing", zegt Rupert Craven, sales director UK & Ireland.
Off-site veiling M O’Brien
Een recent voorbeeld toont hoe succesvol dit kan zijn. M O’Brien Plant Hire in het Verenigd Koninkrijk organiseerde samen met Ritchie Bros een offsite-veiling van meer dan 250 kavels, waaronder graafmachines, dumptrucks en wielladers. De belangstelling was groot: 703 geregistreerde bieders uit 48 landen namen deel, waarbij 53% van de bieders en 64% van de totale verkoopwaarde afkomstig waren van buiten het VK. De resultaten logen er niet om. Een Cat 730C knikdumper uit 2019 bracht ongeveer 195.000 euro op, terwijl een Cat D6N bulldozer uit hetzelfde jaar werd verkocht voor zo’n 143.000 euro. Dankzij het internationale bereik konden de machines tegen marktconforme prijzen worden verkocht, allemaal zonder dat ze het M O’Brien terrein hoefden te verlaten.

Volledig ontzorgd
Voor oprichter Michael O’Brien was de beslissing om de veiling op eigen terrein te houden strategisch. “Onze vlootvernieuwing draait om efficiëntie en duurzaamheid”, vertelt hij. “Door samen te werken met Ritchie Bros konden we wereldwijd kopers bereiken zonder de tijd, kosten en CO₂-impact van transport. Voor ons was het een grote stap vooruit.” Ook vanuit Ritchie Bros wordt dit type veiling gezien als een logische ontwikkeling. “Offsite-verkopen zoals deze laten zien hoe wij onze dienstverlening afstemmen op de wensen van onze klanten”, zegt Craven. “Wij regelen alles, van promotie tot biedproces, zodat de klant zich kan blijven focussen op zijn eigen bedrijfsvoering.”
Overdracht naar volgende generatie
Ook voor kleinere vloten, kan een offsite-veiling interessant zijn. Op aanbeveling van twee lokale OEM-dealers nam Franse boer Thierry Le Garff contact op met Ritchie Bros voor ondersteuning bij het ‘uitdunnen’ van zijn machinepark voor een overdracht van zijn bedrijf aan de volgende generatie. “We wilden niet maandenlang machines één voor één verkopen. Met Ritchie Bros ging het snel en gemakkelijk en werden we goed ondersteund”, zegt Le Garff.
Dit artikel is gesponsord door Ritchie Bros.










