MAN met HMF 85Tm autolaadkraan tilt veilig door EVS-systeem

MAN met HMF 85Tm autolaadkraan tilt veilig door EVS-systeem

De indrukwekkende kraanauto werd besteld door Kees Koopman uit het Noord-Hollandse Opmeer. MAN-dealer BTS uit Wognum tekende voor de begeleiding van het project. Koopman zet de MAN met zijn fors bemeten HMF-kraan voornamelijk in voor het plaatsen van glas en dakkapellen. De laadruimte wordt dan ook gebruikt voor de aanvoer van die materialen naar de

De indrukwekkende kraanauto werd besteld door Kees Koopman uit het Noord-Hollandse Opmeer. MAN-dealer BTS uit Wognum tekende voor de begeleiding van het project.

Koopman zet de MAN met zijn fors bemeten HMF-kraan voornamelijk in voor het plaatsen van glas en dakkapellen. De laadruimte wordt dan ook gebruikt voor de aanvoer van die materialen naar de plaats van montage. Hoge kozijnen en dakkapellen vragen om een lage laadvloer om binnen de wettelijke marges zo veel mogelijk te kunnen vervoeren. Een lage opbouw was dan ook een voorwaarde.

Verder moest het chassis opbouwvriendelijk zijn en Vlarotech moest goed uitkomen met de aslastverdeling. Voor Edgar Immink van MAN-dealer BTS kwam dat sommetje uit op een MAN TGS 8x2, een laag chassis dat door MAN af-fabriek geleverd kan worden.

Veilig EVS-systeem

Koopman stelde speciale eisen aan met name de kraan: "Gezien ons werkaanbod moest het een zware kraan worden met voldoende gieklengte. In de praktijk kwam het namelijk nog weleens voor dat we net iets tekortkwamen met onze oude machine. Met 34 meter gieklengte kunnen we nu goed uit de voeten voor onze werkzaamheden. Deze kraan tilt op ongeveer 30 meter nog een kleine personenauto, daar kun je dus een aardige dakkapel mee plaatsen."

"Het EVS-systeem van HMF werkt fantastisch. We moeten vaak in krappe ruimtes manoeuvreren met onze kranen. In Amsterdam bijvoorbeeld, in smalle steegjes en grachtjes. Met zo’n beperkte ruimte kunnen we niet de volledige stempelbreedte benutten. Het EVS-systeem past de kraancapaciteit dan traploos automatisch aan naar de grenzen van de stabiliteit waar zelfs de ladingen van de auto mee worden berekend. Tegelijkertijd kan er wel maximaal gebruik gemaakt worden van de 85 tonmeter kraan. Dat werkt heel veilig en vertrouwd" aldus Koopman.