partner nieuws

Volvo maakt efficiencyslag

bouwbreed 1

De noviteiten betreffen vooral aerodynamische voorzieningen en technisch nieuws aan de aandrijflijn. Voor wat betreft het technische nieuws geldt dat dit ook wordt doorgevoerd in de FM, FMX en FH16 modellen. De Volvo D11- en D13-motoren kregen een grote beurt om het zo maar eens te zeggen. Hiermee maakt Volvo de stap naar Euro-6 stap […]

Volvo maakt efficiencyslag

De noviteiten betreffen vooral aerodynamische voorzieningen en technisch nieuws aan de aandrijflijn. Voor wat betreft het technische nieuws geldt dat dit ook wordt doorgevoerd in de FM, FMX en FH16 modellen.

De Volvo D11- en D13-motoren kregen een grote beurt om het zo maar eens te zeggen. Hiermee maakt Volvo de stap naar Euro-6 stap C, wat de hoogste lat is op het gebied van emissies. De voornaamste motorische verbeteringen zijn toegepast in de D11- en D13-motoren. Het gaat daarbij om de toepassing van nieuwe zuigers met minder wrijving, een verbeterde turbo en een geoptimaliseerde nokkenas. Hogere compressieverhoudingen en diverse software-updates doen de rest. Daar bij komen de verschillende optimalisaties aan de I-Shift-versnellingsbak en de achteras.

Common Rail

Het grootste nieuws bij Volvo is dat het Zweedse truckmerk afscheid neemt van de Unit Injectors. Sinds de introductie van de eerste Volvo FH in 1993 werkte het merk met deze techniek voor de inspuiting van de D13-motor. Eerder werden al de D11- en D16-motor voorzien van Common Rail injectietechniek maar nu is dus ook de D13 aan de beurt. Daarmee bevindt Volvo zich in goed gezelschap want het was het laatste merk dat zonder Common Rail-motor voldeed aan de Euro-6 normen. Naar verwachting zal niet alleen het brandstofverbruik maar ook het AdBlueverbruik afnemen door deze ontwikkeling.

Aerodynamisch

Het pakketje maatregelen dat Volvo treft om de nieuwe generatie nog zuiniger en schoner te maken omvat ook een aantal aerodynamische aanpassingen. Zo is er een nieuwe onderspoiler, zijn er nieuwe air-deflectors en zijn er voortaan kleinere wielasten voor de vooras leverbaar. Al deze aanpassingen bij elkaar, in combinatie met de nieuwe techniek en software, leiden volgens Volvo tot besparingen tot 3% in het internationale vervoer. Bij inzet in zwaar-transporttoepassingen of bijvoorbeeld in de bosbouw denkt Volvo dat de besparingen door de nieuwe technologie veel hoger kunnen oplopen. Daarbij worden dan ook de besparingen van recent geïntroduceerde noviteiten zoals de uitschakelbare achteras en de I-Shift met crawlers meegerekend.

Reageer op dit artikel