Geslaagde Platooning-presentatie Maasvlakte

Geslaagde Platooning-presentatie Maasvlakte

Platooning is een vorm van wegtransport waarbij vrachtwagens elektronisch aan elkaar gekoppeld worden. Daardoor is er minder tussenruimte en dat zorgt voor tot 20 procent minder verbruik van brandstof en een even grote besparing aan uitstoot. Bijkomend voordeel is dat het verkeer er door de slimme techniek veiliger op wordt. Computers hebben geen 'schrikseconde' en

Platooning is een vorm van wegtransport waarbij vrachtwagens elektronisch aan elkaar gekoppeld worden. Daardoor is er minder tussenruimte en dat zorgt voor tot 20 procent minder verbruik van brandstof en een even grote besparing aan uitstoot. Bijkomend voordeel is dat het verkeer er door de slimme techniek veiliger op wordt. Computers hebben geen 'schrikseconde' en zullen altijd de maximale remvertraging toepassen. In maar liefst negentig procent van alle ongevallen is er sprake van menselijk falen. Moderne technologie kan daarin heel veel winst boeken in de komende jaren en heel wat leed en letsel voorkomen.

Met platooning wordt tevens het probleem van congestie deels opgelost. Door efficiënt gebruik te maken van de wegen, is er meer capaciteit voorhanden en dat bevordert de doorstroming. Kortom, platooning wordt gepromoot als een middel voor veiliger, efficiënter en beter doorstromend wegverkeer. De truckindustrie, verzameld in Acea, denkt er net zo over en zij stoomden vanuit alle uithoeken van Europa op naar de Tweede Maasvlakte.

Met de demonstratie laat de industrie zien dat het kan, en dat de techniek er klaar voor is. Wat nu moet gebeuren is het vaststellen van een protocol voor het uitwisselen van data tussen de truckmerken. De grote wens van de industrie, uitgesproken door Aceavoorzitter Harrie Schippers van Paccar, is dat er voor heel Europa regels worden opgesteld die overal gelden onder dezelfde condities. De bal ligt nu bij de Europese politiek.