Leene Communicatie

Gemeenten hebben in sommige regio's steeds te veel prioriteit gegeven aan woningbouwplannen waarin ze zelf een belang hebben. Dat zegt brancheorganisatie Neprom.

De gemeente Amsterdam wil Verenigingen van Eigenaren (VvE's)ondersteunen bij het verduurzamen van woningen. Amsterdam gaat hen advies op maat geven bij het nemen van energiebesparende maatregelen of het installeren van zonnesystemen.

Congrescentrum Jaarbeurs en de gemeente Utrecht hebben overeenstemming bereikt over de herontwikkeling van het Jaarbeursterrein. De komende tien jaar wordt de vrijkomende 8 hectare ontwikkelingsgrond getransformeerd tot een duurzaam stedelijk gebied.

Wethouder Jeroen Olthof (Wonen) wil op 1 oktober 2016 een plan hebben waarin staat wat er in de gemeente gebouwd moet worden en waar. De druk op de bestaande woonvoorraad in Zaanstad is hoog, maar plekken om te bouwen zijn schaars. Bovendien is de woningvraag enorm divers, zo bleek gisteravond tijdens het Cobouw Café in Zaandam.

Als paddenstoelen schieten de Nederlandse bioscopen tegenwoordig uit de grond. Het epicentrum van de bouwwoede is Utrecht, waar op het Jaarbeursplein een megaplex moet verschijnen. Eerder dit jaar werd het opvallende Cinemec-gebouw opgeleverd.

In 2014 opende JT twee nieuwe bioscopen, in Hilversum en Eindhoven. Maar dit jaar wordt het jaar van Cinemec, met de opening van een nieuw gebouw in Leidsche Rijn in oktober en een verwachte oplevering van een nieuwe bioscoop in Lent, bij Nijmegen. Een derde speler, het Belgische Kinepolis, opent volgend jaar in Utrecht en Dordrecht nieuwe bioscopen.

Nederland gaat de komende 35 jaar verder verstedelijken, veel meer kilometers rijden en vliegen en vooral heel veel bouwen. Maar de bevolking vergrijst.

De woningbouwopgave in de stedelijke regio's blijft tot 2030 hoog. Het grootste deel van die groei vindt al plaats voor 2030.

Landelijk zijn er inmiddels tienduizenden woningen met een vorm van aantasting van de funderingspalen. Gemeenten met veel verzakkingen, zoals Zaan stad, staan voor een grote uitdaging. Maar dat geldt nog meer voor de bewoners.

Minister Schultz (milieu) gaat minder vage termen gebruiken in de ladder voor duurzame verstedelijking. Ze hoopt dat enkele versimpelingen ertoe leiden dat lagere overheden vaker van het instrument gebruik maken.