Dit hoogspanningsstation is onderdeel van de nieuwe hoogspanningsverbinding, Randstad 380 kV Noordring, die op dit moment wordt aangelegd.
Zwaar transport
De transformator is gebouwd in Nijmegen bij Smit Transformatoren. Vanuit Nijmegen is de transformator per schip zo dicht mogelijk naar de eindlocatie gebracht. Het laatste gedeelte werd stapvoets over de weg naar het station afgelegd. Het vervoer is uitgevoerd door Mammoet.
Om de overlast zoveel mogelijk te beperken, was het transport in de avond gepland tussen 20 en 21 uur. De route werd niet volledig afgesloten, alleen kort op het moment dat het transport passeert.
Randstad Noordring
Het nieuwe 380kV station Beverwijk vormt een belangrijke schakel van de Randstad 380kV Noordring die op dit moment door Joulz wordt aangelegd. De nieuwe hoogspanningsverbinding is van belang voor het borgen van de leveringszekerheid in de Randstad en het vergroten van de transportcapaciteit voor elektriciteit. In Beverwijk wordt de Noordring aangesloten op het bestaande landelijke hoogspanningsnet. In december 2014 is gestart met de bouw van zowel de stations als de verbinding. In 2016 moet het project klaar zijn. Het betreft hier een zogenoemde Design & Construct opdracht. Waarbij Joulz de realisatie van A tot Z verzorgt. Van engineering tot en met 12 maanden onderhoud en garantie na oplevering.
Wat houden de Joulz-werkzaamheden aan Randstad 380kV Noordring in?
• Projectmanagement en engineering
• Civiele- en bouwkundige werkzaamheden
• Opbouw van primaire installaties, vermogensschakelaars, hoogspanningsscheiders en dergelijke, die TenneT als directieleveringen ter beschikking stelt. Inclusief de bouwkundige voorzieningen en levering en montage van de benodigde staalconstructies
• Levering en montage van de panelen t.b.v. de secundaire- en tertiaire installaties, zoals laagspanningsverdelingen, beveiligings- en besturingskasten, hulpstroominstallaties
• Telecommunicatie installaties.