SBB
Maandag plaatste Burgers' Zoo het laatste deel van de dakconstructie van Burgers' Mangrove. Deze week worden de speciale luchtkussens van FoilTec in deze constructie aangebracht, waarna met de inrichting van de hal wordt begonnen. In totaal is dan 250 ton gegalvaniseerd staal omhoog gehesen, geleverd door Moeskops Staalbouw uit Bergeijk. Iedere spant heeft een afwijkende maat. De contouren van het zeekoeienbassin van 1 miljoen liter water zijn inmiddels al duidelijk zichtbaar. Met een oppervlakte van 3000 vierkante meter en een maximumhoogte van 16 meter wordt Burgers' Mangrove de grootste overdekte mangrove ter wereld. Zeekoeien, vlinders, wenkkrabben, vogels, vissen en reptielen zullen straks zo vrij mogelijk in dit natuurgetrouwe ecosysteem leven. Het Arnhemse dierenpark opent Burgers' Mangrove officieel in de zomer van 2017. De bouwkosten bedragen 5 miljoen euro.
Houtbouw maakt een opmars bij woningcorporaties. De lagere bouwkosten voor houten woningen spelen mogelijk een rol. Dat blijkt uit de benchmark van branchevereniging Aedes.
Ondanks een langzaam krimpende bevolking, kampt Duitsland met een snel oplopend woningtekort. Bureaucratie, regelgeving en toenemend nationaal chagrijn staan snelle oplossingen in de weg. 'De situatie is onhoudbaar.'
Het aantal vergunningen voor nieuwbouwwoningen is in het tweede kwartaal fors toegenomen.
Voldoende elektriciteit op de bouwplaats krijgen, is geen sinecure door het overvolle stroomnet. Batterijen huren biedt uitkomst. Cobouw berekende de totale kosten in twee casussen.
Roel van Elk (45) verkocht een meerderheidsbelang van zijn bedrijf Elk Groep aan private-equityhuis Waterland. Nu wil hij een van de grootste onderhoudsbedrijven van Nederland worden én het meest innovatieve. "Traditionele bouwbedrijven zijn echt verschríkkelijk."
Groei is geen primaire doelstelling van de Van Herk Groep uit Sliedrecht. Wel snel, betaalbaar en duurzaam bouwen, met - altijd - de eindgebruiker in het achterhoofd. "Mensen gaan bij ons vóór gebouwen. Dat zit in onze cultuur", zegt directeur Arno Hokke.
Koninklijke BAM Groep gaat samen met het Spaanse Ferrovial 400 kilometer spoor aanleggen tussen Londen en Birmingham. De hogesnelheidslijn gaat naar verwachting zo'n 3,6 miljard euro kosten.
Na een aantal mindere jaren gaat het de A.Hak Groep weer voor de wind. Onder meer de energie- en watertransitie spelen de ondergrondse infrabouwer in de kaart.