Naast machines voor bouw en landbouw produceert het Japanse bedrijf ook stalen buispalen en ontwikkelde het deze mechanische verbinding voor stalen buispalen. “Bij conventioneel lassen kost elke verbinding van een stalen buispaal één tot twee uur. De Laqnican Joint maakt een verbinding in slechts tien minuten. Dit is vooral effectief in stedelijke projecten, waar beperkte ruimte dwingt tot kortere paallengtes en dus tot meer verbindingen”, legt Yamashita uit.
Sneller bouwen, lagere kosten

Het gebruik van mechanische verbindingen sluit goed aan bij de groeiende vraag naar duurzame, veilige en snelle bouwmethoden. Door het laswerk te vervangen door de Laqnican Joint kan de bouwtijd aanzienlijk worden verkort, wat leidt tot lagere arbeids- en materieelkosten en uiteindelijk tot lagere totale projectkosten. Bovendien is het gebruik van de Laqnican Joint veiliger en milieuvriendelijker. Yamashita: “Het voorkomt schade door rook en booglicht en is daarom ideaal op milieugevoelige locaties en op plekken waar open vuur niet is toegestaan.”
In Japan wordt de Laqnican Joint in toenemende mate toegepast als standaardalternatief voor traditioneel lassen. Het gebruik beperkt zich niet tot stedelijke projecten met dichte bebouwing en infrastructuur, maar strekt zich uit tot brugfunderingen, haven- en rivierwerken en de bouw van keerwanden en grondkerende constructies. “Tijd is kostbaar wanneer bijvoorbeeld alleen ’s nachts gewerkt kan worden, of wanneer er werk plaatsvindt aan het spoor. Ook wanneer de ruimte beperkt is, zoals bij de bouw van een viaduct, of wanneer er op de locatie een verhoogd brandrisico is, kan gekozen worden voor de Laqnican Joint”, zegt Yamashita.

Kwaliteit
“De verbinding kan binnen tien minuten worden gemaakt, ongeacht de diameter of wanddikte van de buis. Buisdelen met verschillende diktes kunnen eveneens eenvoudig worden gekoppeld. De Laqnican Joint garandeert bovendien een zeer sterke verbinding, onafhankelijk van weersomstandigheden of de vaardigheid van de monteur. De stalen buizen met deze verbinding hebben dezelfde vervormingseigenschappen en sterkte als buizen zonder verbinding, en zijn soms zelfs sterker. Zo wordt altijd een betrouwbare en hoogwaardige verbinding gegarandeerd, waar dan ook.”
Volgens Yamashita werkt het systeem volgens een eenvoudig principe. “Schuif de ene koppeling in de andere en draai de bouten aan om de verbinding te fixeren. Er zijn geen specifieke vaardigheden, laswerk of certificeringen nodig. Iedereen op de bouwplaats kan de buizen dus snel en veilig koppelen. Er zijn ook geen speciale meetinstrumenten nodig om de kwaliteit van de verbinding te controleren—dit kan eenvoudig door de indraaidiepte van de bouten te meten met een dieptemeter”, legt hij uit.
Dit artikel is gesponsord door Kubota.









