Airdeck-vloer: licht, sterk en milieuvriendelijk

Airdeck-vloer: licht, sterk en milieuvriendelijk
De Airdeck-vloer biedt volop ruimte voor zowel constructieve als architectonische vrijheid.

Hij is licht en sterk tegelijk, maar zijn sterkste punt is de geheel vlakke onderkant. Betonbalken of ondersteunende (tussen)muren zijn niet nodig. De onderkant van de Airdeck-vloer is dus de daadwerkelijke vrije hoogte en dat maakt deze vloer steeds gewilder, ervaart René Verstraete, hoofd verkoop binnendienst van De Hoop Pekso.

Airdeck is een unieke lichtgewicht verdiepingsvloer, die is opgebouwd uit een traditioneel gewapende prefab onderschil in de vorm van breedplaten van 6 of 7 centimeter dikte. Op die breedplaten worden kunststoffen Airboxen aangebracht. Die zijn verkrijgbaar in meerdere hoogtes en worden volledig verankerd in het prefabelement. De Airboxen worden door een robot in een raster van 300x300 mm op de breedplaten geplaatst en exact op hoogte ingetrild. Vervolgens worden de koppel- en bovenwapening geplaatst.

Het bij elkaar forse volume van de tientallen Airboxen zorgt voor een aanzienlijke besparing in de hoeveelheid op de bouwplaats te storten betonmortel. Bovendien zorgt de lucht in de Airboxen voor een forse reducering van het totaalgewicht van de vloerconstructie. Dat kan per project tussen 15 en 25 procent zijn. En die gewichtsbesparing werkt overal in door, dus ook in de ondersteuningsconstructies en in de funderingen, die allebei op hun beurt ook weer lichter kunnen worden uitgevoerd. Dat geeft op meerdere manieren een groot voordeel: uiteraard financieel, maar ook wanneer we kijken naar de milieuaspecten.

Extra pluspunten door lager gewicht

Voor constructeurs en architecten heeft de Airdeck-vloer nog andere pluspunten: de lichte vloerconstructie is in twee richtingen dragend, waardoor grotere overspanningen mogelijk zijn. De Airdeck-vloer is uitermate geschikt voor gebouwen met verdiepingen, zoals kantoren, parkeergarages, scholen, hotels en ziekenhuizen. Airdeck is ook een ideale gewichtbesparende oplossing voor bestaande hoogbouw waar nog een verdieping bovenop gebouwd wordt. Bovendien kan door het lagere vloergewicht en ontbreken van balken geoptimaliseerd worden bij het aantal en de grootte van de dragende kolommen. Eenzelfde optimalisatie is ook mogelijk bij het bepalen van het aantal verdiepingen ten opzichte van de maximale bouwhoogte.

De lucht in de kunststoffen Airboxen zorgt voor een forse reducering van het totaalgewicht van de vloerconstructie en dat biedt allerlei voordelen.
De lucht in de kunststoffen Airboxen zorgt voor een forse reducering van het totaalgewicht van de vloerconstructie en dat biedt allerlei voordelen.

Aantrekkelijke constructiemethode

Ook voor het bouwbedrijf is de Airdeck-vloer een aantrekkelijke constructiemethode. Door vooraf een tijdelijke ondersteuning neer te zetten kunnen de breedplaten snel worden geplaatst. Ze zijn gemakkelijk op te hijsen aan de tralieliggers. Extra handig is dat het wapeningsnet voor de bovenwapening rechtstreeks op de Airboxen is te installeren. Vervolgens kan afstorten van de vloer op een traditionele manier gebeuren. En dat gaat sneller dan bij andere vloerconstructies, want er is fors minder betonmortel voor nodig.

Techniek en nutsvoorzieningen

René Verstraete: “De ‘open’ constructie met Airboxen en tussenliggende ruimtes zorgt ervoor, dat bij dit type betonvloer de integratie van allerhande technieken en nutsvoorzieningen op voorhand gemakkelijk verloopt. Zo is het dankzij de unieke vormgeving van de Airdeck-vloeren eenvoudig om bijvoorbeeld leidingen voor betonkernactivering aan te brengen. Dat biedt allerhande mogelijkheden voor de inzet van ecologische systemen zoals geothermie en warmtepompen. Door via de vloer te verwarmen en koelen ontstaat een aangenaam binnenklimaat en kan fors worden bespaard worden op de energiefactuur.”

Dit artikel is gesponsord door De Hoop Pekso.