De twee familiebedrijven Nuva Projecten en Eigenhuis Projecten zijn in april 2023 samen verder gegaan onder de naam Gennu, wat staat voor ‘de Generaties van Nu’. De naam verwijst naar een van de expertises van de totaalaanbieder: voor iedere generatie de beste keukenoplossing leveren. “Door onze jarenlange ervaring en doelgroeponderzoek weten wij precies welke behoeften de verschillende generaties consumenten hebben”, zegt Rob van de Koppel, directeur zakelijke markt Noord-Nederland.
Co-creatie
Daarnaast ligt het onderscheidend vermogen van Gennu nadrukkelijk in de co-creatie gedurende het gehele traject. Dat betekent goed samenwerken én luisteren. Van de Koppel: “In het verleden zagen we vaak dat architecten de keuken in een hoekje hadden ingetekend. Het is ons doel om ontwikkelaars te helpen en te ontzorgen. Dat doen we door er in het voortraject al voor te zorgen dat de plek van de keuken ook aansluit bij de wensen bij de doelgroep voor wie de woningen bestemd zijn. Als je vroeg in het proces de mogelijkheden inventariseert, hoeft een consument minimale aanpassingen te doen en heb je blije huurders of kopers.”
Consument beslist uiteindelijk
De huidige woningmarkt, in combinatie met het belang van de keuken voor consumenten, maakt aansluiten bij de wensen van de doelgroep nog belangrijker. “Vier jaar geleden was het nog heel gemakkelijk om woningen te verkopen, maar nu moet de markt een beetje geholpen worden”, zegt Stephen Franken, directeur zakelijke markt Zuid-Nederland. Een ontwikkelaar denkt vaak voornamelijk aan de buitenkant van een pand. De consument die gaat huren of kopen, beslist echter uiteindelijk over het succes van een project en kijkt in veel gevallen als eerste naar de keuken.”
Hart van het huis
Want dat de keuken voor alle generaties heel belangrijk is, is voor Van de Koppel en Franken een understatement. “De keuken vormt het hart van een huis, waar het leven wordt gevierd. Vroeger zaten mensen op een feestje in de huiskamer in een grote kring. Tegenwoordig zijn feestjes in de keuken. Het is een steeds belangrijkere plek geworden en daarmee is ook de uitstraling van de keuken belangrijk”, zegt Van de Koppel.
Van babyboomers tot GenZ
Wel stelt elke generatie andere eisen. Franken: “Babyboomers hebben meer vrije tijd en willen vaak nog één keer een mooie nieuwe keuken. Millennials hebben vaak kleine kinderen, dan moet een keuken meer stootgevoelig zijn. GenZ – de starters op de woningmarkt – hebben vaak speciale wensen ten aanzien van duurzaamheid. Elke doelgroep is weer anders, dat maakt ons werk zo leuk!”
Creatief met ruimte
Met hun kennis over demografie en de totaalwerkwijze maken de mannen het onderscheid. Dat is ook nodig omdat ontwikkelaars aan steeds meer regels moeten voldoen en verplicht verschillende percentages sociale huur en middenhuur moeten realiseren.
Die verschillende soorten woningen zijn voor verschillende doelgroepen en vragen dus ook om een andere keuken. Van de Koppel: “Met 21 multibrand stores zitten wij niet vast aan één merk. Wij kunnen zeer luxe tot meer basic keukens leveren en wij komen graag met nieuwe ideeën. Door de hoge vierkantemeterprijzen worden er bijvoorbeeld veel kleine appartementen gebouwd. Ook daar is een keuken heel belangrijk. Dan moet je creatief met ruimte omgaan, dat zijn leuke uitdagingen voor ons.”
Opkomst fabriekswoningen
Een ander voorbeeld waar creatief meedenken vereist is, is de opkomst van fabriekswoningen. Franken: “Om er voor te zorgen dat niet elke woning binnen hetzelfde wordt, bieden wij in dat soort trajecten veel verschillende alternatieven aan op dezelfde basisinstallatie. Zo kan iedereen wel een eigen, individuele keuken samenstellen. Het zijn vaak kleine dingen die een groot verschil maken.”
Gezond binnenhuisklimaat
Bovendien is Gennu actief bezig met een gezond binnenhuisklimaat, vertelt Franken. “Wij voelen het als onze plicht om hier goed over te adviseren, want bij koken en wokken komt fijnstof vrij. Bij de huidige generatie goed geïsoleerde woningen waarbij de thermoschil niet doorbroken mag worden, is het daarom extra belangrijk om hier rekening mee te houden.”
Enorme voorraad
Advies staat dus altijd centraal, maar ook leverbetrouwbaarheid. “Wij hebben een enorme voorraad. Omdat wij de laatste zijn in de keten, moet dat wel. Mensen hebben al een bouwperiode achter de rug, zijn bijna klaar en willen verhuizen. Daarom laten wij niets aan het toeval over”, besluiten Van de Koppel en Franken.
Dit artikel is gesponsord door Gennu.