RDW roept bouwbedrijven op: registreer rijdende werktuigen

RDW roept bouwbedrijven op: registreer rijdende werktuigen

De RDW doet een dringende oproep aan bouw- en infrabedrijven die in het bezit zijn van een rijdende werktuigen (zoals shovels, graafmachines en knikdumpers) en deze nog niet geregistreerd hebben: kom in actie, registreer je voertuig vóór 31 december bij de RDW. Het kan online, de kosten bedragen 18 euro per bouwvoertuig. Wie wacht tot volgend jaar riskeert een boete en moet alsnog naar een keuringsstation. De kosten bedragen dan minimaal 140 euro. ,,Het is vijf voor twaalf, tijd voor een eindsprint'', waarschuwt conversiemanager Rob van Dokkumburg van RDW.

Van Dokkumburg draait er niet om heen: een flinke financiële strop dreigt voor bedrijven die hun rijdende werktuigen niet voor 1 januari registeren. "Het is heel simpel: zonder kenteken mag een graafmachine, verreiker of mobiele kraan niet langer de openbare weg op. Daardoor kunnen ze hun werk niet doen. Bovendien kan de politie bekeuren als je zonder kentekenbewijs de openbare weg op gaat." In de bouw- en infrasector gaat het om zo’n 130.000 MMBS’en, zoals rijdende werktuigen formeel worden genoemd. MMBS staat voor motorrijtuigen met beperkte snelheid.

Het aantal aangevraagde registraties tot nu toe bedraagt ruim 70.000. Van Dokkumburg: "Dat is meer dan de helft. We zien het aantal aanvragen de laatste weken gelukkig wel toenemen, maar vertrouwen er niet op dat alle rijdende werktuigen op 1 januari daadwerkelijk zijn geregistreerd. Doe het nu, zodat je na de jaarwisseling met een gerust hart de weg op kan met je shovel of graafmachine. Wie wacht tot het allerlaatste moment, heeft kans dat het kentekenbewijs niet op tijd binnen is. De wachttijden bij RDW lopen alleen maar op."

Europese richtlijnen

De Rijksoverheid heeft in 2020 bekend gemaakt dat bedrijven en particulieren alle (land)bouwvoertuigen moeten registeren, zodat wordt voldaan aan Europese richtlijnen. Ook moet registratie leiden tot vergroting van de verkeersveiligheid. In totaal gaat het om 550.000 voertuigen: 270.000 landbouwtrekkers, 150.000 stuks getrokken landbouwvoertuigen en 130.000 rijdende werktuigen.

Wanneer je voertuig nu een rode afgeknotte driehoek heeft, is registratie vrijwel zeker noodzakelijk.”

De RDW merkt dat de agrarische sector de boodschap intussen aardig goed begrepen heeft: het aantal landbouwtrekkers, landbouwaanhangwagens en getrokken materieel ligt goed op schema, maar het aantal registraties voor rijdende werktuigen – waar vooral bouw- en infrabedrijven gebruik van maken – ligt flink achter. Van Dokkumburg erkent dat ‘rijdende werktuigen’ een moeilijke categorie is waar veel verschillende voertuigen onder vallen. "Het kan goed zijn dat niet iedereen doorheeft dat zijn of haar voertuigen er ook onder vallen. Wie twijfelt, kan de keuzehulp op onze website gebruiken. We hebben ook een animatiefilmpje gemaakt."

Vuistregel

Voor rijdende werktuigen geldt een praktische vuistregel: registratie moet in principe bij elk voertuig dat wielen heeft, op de openbare weg komt en sneller dan zes kilometer per uur gaat. Wanneer je voertuig nu een rode afgeknotte driehoek heeft, is registratie vrijwel zeker noodzakelijk. Check de website voor uitzonderingen.

De RDW merkt dat er onder eigenaren soms onduidelijkheid bestaat over het begrip openbare weg. Ze denken: ‘ik kom nooit op de openbare weg, dus registreren hoeft niet.’ Meestal zitten ze er naast, aldus Van Dokkumburg: "Een bouwplaats met een hermetisch afgesloten hek er omheen is geen openbare weg, dat klopt. Maar een renovatieproject dat blok voor blok wordt aangepakt, is wel openbare weg."

Misverstanden

Wat veel mensen niet weten: zelfs een eigen terrein dat toegankelijk is voor anderen, geldt als openbare weg. Ook al staat er een hek of slagboom. Dat geldt eveneens voor een industrie- of bedrijventerrein met hek. "Het is een van de grootste misverstanden. En wellicht onnodig om te zeggen, maar je maakt ook gebruik van de openbare weg als je oversteekt of in de berm werkzaamheden uitvoert."

2021: overgangsjaar

]Het rijk heeft 2021 aangewezen als overgangsjaar. Eigenaren van rijdende werktuigen is het makkelijk gemaakt om aan de registratieplicht te voldoen: online en voor een relatief laag bedrag. Via onder meer social media, beurzen en advertenties hebben de RDW en verschillende brancheorganisaties geprobeerd om alle eigenaren te informeren en te overtuigen. Ook hebben 200.000 bedrijven die volgens de bedrijfsomschrijving in het handelsregister een (land)bouwvoertuig zouden kunnen hebben, een brief gekregen.

Het kan goed zijn dat niet iedereen doorheeft dat zijn of haar voertuigen er ook onder vallen.”

Voor de goede orde: registreren kan na de jaarwisseling ook nog, maar louter via een keuring bij een van de 16 keuringsstations van de RDW. De keurings- en registratiekosten bedragen minimaal 140 euro per voertuig, waarschuwt Van Dokkumburg: "We zijn er als RDW niet op uit om bedrijven onnodig op kosten te jagen. Zonder registratie mag je de weg niet op, daar zit echt niemand op te wachten."

Hulpformulier

Voor wie nog twijfelt: kijk als eigenaar van een bouw- of infrabedrijf nog eens goed naar je materieel. "Je kunt van onze website een hulpformulier downloaden. Print deze desnoods uit en loop hiermee naar je voertuig. Dan is het heel eenvoudig om gegevens voor de registratie van de voertuig op een rijtje te zetten. Kom nu in actie. Het scheelt geld en gedoe."

Het registeren van (land)bouwvoertuigen is een fluitje van een cent. Het is echter wel belangrijk dat de voertuiggegevens goed worden ingevuld. Je moet twee foto’s uploaden: een foto van het typeplaatje en een foto van het ingeslagen voertuigidentificatienummer (VIN of chassisnummer). Verder moet je merk, handelsbenaming, bouwjaar en maximumconstructiesnelheid doorgeven. Op de website van de RDW staat alle informatie die nodig is om de registratie te volbrengen. Zie www.rdw.nl.

Dit artikel is gesponsord door RDW.