Constructif voor het eerst in Cobouw50: 'We worden steeds meer een totaaldienstverlener'

Constructif voor het eerst in Cobouw50: 'We worden steeds meer een totaaldienstverlener'
Martin Roest (links) en Erik Stam van Constructif. Foto: Guido Benschop

Constructif, dat vastgoed onderhoudt en renoveert voor woningcorporaties, scholen, zorginstellingen en overheden, maakt een groeispurt door. Dit jaar staat het bedrijf voor het eerst in de Cobouw50.

Constructif is een relatief nieuw bedrijf. Drie jaar geleden heette het nog Groenendijk PGN Bouw & De Kwaasteniet. Sinds oktober 2018 opereert het onder de naam Constructif. Die naam verwijst naar bouwen, en naar de ‘constructieve’ bedrijfsslogan op de gevel van het hoofdkantoor in Dordrecht: ‘Bouwen aan Tevredenheid’.

Constructif is in 2018 ontstaan door de fusie van De Kwaasteniet Aannemersbedrijf en Groenendijk PGN Bouw. De Kwaasteniet, circa 50 jaar geleden opgericht, was van oudsher sterk in onderhoud en beheer van bestaande woningen. Groenendijk begon rond diezelfde tijd met het verbouwen, transformeren, renoveren en verduurzamen van bestaand vastgoed.

Snelle omzetgroei

De omzet, ten tijde van de fusie respectievelijk 25 en 10 miljoen euro, groeide sindsdien hard. In 2018 zette de combinatie ruim 85 miljoen euro om. In 2019 groeide de omzet verder naar 104 miljoen en vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van ruim 117 miljoen euro, ondanks de coronacrisis. Die omzet wordt volledig geboekt in beheer, verbouw, onderhoud, transformatie en renovatie van bestaand vastgoed.

Het gaat hierbij zowel om woningen als utiliteitsbouw, waarbij de verdeling ongeveer gelijk is. “Het is fiftyfifty”, zegt Erik Stam, directeur Innovatie bij het bedrijf. Constructif werkt voor 23 woningcorporaties en daarnaast voor opdrachtgevers in de gezondheidszorg, het onderwijs, en bij overheden. “Sinds jaar en dag zijn wij er voor de vastgoedeigenaren, waarmee wij bij voorkeur een langdurige relatie aangaan.”

Regisserend opdrachtgeverschap

De laatste jaren werkt Constructif niet alleen meer uitvoeringsgericht. Steeds meer woningcorporaties besteden hun complete onderhoudsproces uit aan een aannemer, en Constructif speelt in op die vraag.

“We zijn onze dienstverlening gaan verbreden”, zegt Martin Roest, directeur Utiliteit. “We zien dat klanten steeds meer van ons vragen. Corporaties lopen daar al een aantal jaren in voorop. We zien nu ook dat scholen, universiteiten en zorginstellingen veel meer ontzorgd willen worden. We zien hier een regisserend opdrachtgeverschap ontstaan. Dit vergt een andere kennis en kunde van onze kant.”

De telefoon gaat nu bij ons over, niet meer bij de corporatie”

Stam: “We worden steeds meer gezien als partner in de planontwikkeling. Dit betekent dat we ook onze mening mogen geven. Dus we hebben steeds meer planontwikkelaars in dienst. Zij bekijken de mogelijkheden van een gebouw en adviseren hoe het zo goed mogelijk toekomstbestendig onderhouden kan worden. We voeren niet alleen meer uit, maar hebben ook steeds meer kennis van de gebouwen.” Roest: “We worden als bedrijf steeds meer een totaaldienstverlener. Niet meer alleen bij de corporaties, maar ook utilitair.”

Klanttevredenheid

Constructif heeft een Klant Contact Center (KCC), waar huurders dag en nacht terechtkunnen met reparatieverzoeken, klachten en vragen. “De telefoon gaat nu bij ons over, niet meer bij de corporatie. Wij plannen vervolgens meteen onze vakman in. Dat leidt tot een hogere klanttevredenheid en meer efficiency in het proces.”

De vijftien medewerkers van het KCC verwerken jaarlijks meer dan 70.000 telefoontjes. Via een app kunnen huurders een afspraak maken en een foto meesturen. Stam: “De volgende stap kan zijn dat een bewoner een foto verstuurt van zijn hang- en sluitwerk, dat vervolgens automatisch bij ons wordt herkend en in de bus van de monteur wordt gelegd.”

Overnames

Constructif is in zijn korte bestaan een begrip geworden in de Drechtsteden en Rotterdam. Maar ook buiten deze regio maakt het bedrijf steeds meer naam. Naast het hoofdkantoor in Dordrecht heeft het bedrijf vestigingen in Rotterdam, Zoetermeer, Amsterdam en Den Bosch.

Vorig jaar versterkte Constructif zijn positie in het zuiden met een overname van het Brabantse bouwbedrijf Vermeulen uit Rijen. In september volgde een nieuwe overname en werd de Krämer Groep uit Utrecht ingelijfd. Stam: “We willen zo dicht mogelijk bij onze klanten zitten, die willen dat graag. We hebben daarom ook enkele ondersteuningspunten bij de klant in huis. Omdat we bij onze klant om de hoek zitten, lukt het ons ook nog steeds om personeel te vinden. We vinden die mensen in hetzelfde gebied. Vaklieden hebben tegenwoordig geen zin meer om van Brabant naar Amsterdam te rijden, maar willen na het werk snel thuis kunnen zijn. Door hierin te voorzien, lukt het ons om lokaal vaklieden aan ons te binden.”

De overnames komen ook voort uit de strategische keuze om de omzet geografisch te spreiden. Stam: “Wij waren altijd op het westen gericht, maar hebben op een gegeven moment de keuze gemaakt om naar Amsterdam, Utrecht en Brabant te gaan. Dat zorgt voor een natuurlijke en gezonde spreiding van de omzet. Maar groei is geen doel op zich. Een overname moet vooral passen in onze visie. De medewerker staat bij ons centraal. Vermeulen en de Krämer Groep delen die visie met ons, dan maak je snel die stap. Een overname verloopt dan op een natuurlijke manier.”

Minder risicovolle projecten

De overnames van de laatste jaren verklaren voor een deel de groeispurt van Constructif. Ook dit jaar zal de omzet weer verder stijgen. Stam: “De omzetgroei is een gevolg van een verbeterde projectbeheersing, waardoor het aantal risicovolle projecten met negatief resultaat fors is afgenomen. Het is de optelsom van interne voorselectie op projecten, het verbeterde financiële inzicht in en beheersing van de projecten met ‘real time’ rapportages op dagelijkse basis. Aan de voorkant van een project voeren we een risicoscan uit, dit helpt betere afwegingen te maken. En daarnaast is het natuurlijk belangrijk om de juiste mensen op de juiste plek te hebben.”

De snelle omzetgroei ging gepaard met een verdubbeling van het aantal medewerkers tot ruim vijfhonderd in twee jaar tijd, mede door de overnames. Roest: “Uiteraard hebben ook wij te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Je moet er niet alleen voor zorgen dat mensen binnenkomen. Het is vooral ook de kunst om hen te behouden. Het gaat hierbij niet alleen om de beloning. Het is ook belangrijk om naar je mensen te luisteren, hen aandacht te geven, en te begrijpen wat er in hen omgaat. Als leidinggevende moet je zichtbaar zijn op de bouwplaats en klaarstaan voor je mensen.”

Om- en bijscholing vangen personeelstekort op

Om- en bijscholing zijn hard nodig om het personeelstekort in de bouw op te vangen. Roest: “Wij steken daar tijd en energie in. We proberen ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt binnen te krijgen. Zij krijgen de kans om met een leermeester een corporatiewoning op te knappen.”

Ook heeft het bedrijf van oudsher goede banden met het beroepsonderwijs in Zuid-Holland. Stam: “In deze regio lopen de meeste leerlingen bij ons. Vanmorgen was ik op een vmbo-school met veertien vierdejaars studenten. Zij komen binnenkort bij ons onder begeleiding kozijnen maken in de werkplaats, voor een project op school.”

Door verbinding met het onderwijs te zoeken, investeren we in onze eigen toekomst”

Roest: “Met TU Delft hebben we het SUM (Symbiotic Urban Movement)-project. Studenten doen mee aan de duurzaam-bouwencompetitie voor universiteitsteams Solar Decathlon Europe. Die competitie richt zich dit keer op de rol van steden in klimaatbescherming. Het huis van de toekomst zal vaker een verbeterde versie zijn van de huidige woningen dan nieuwbouw – al was het maar om grondstoffen te sparen. Ze zijn daar met een circulaire transformatie bezig. Hoe kun je portiekwoningen weer naar de huidige tijd brengen? Op een circulaire, toekomstbestendige manier. Een afstudeerder werkt nu fulltime bij ons, waarvan hij nog een dag per week aan het project besteedt. Ook hebben we goede contacten met de Haagse hogeschool. Onze kostendeskundige geeft daar gastlessen voor de minor Prijsvorming. Door het hele bedrijf heen stellen we onze kennis, kunde en enthousiasme ter beschikking. Door nadrukkelijk de verbinding met het onderwijs te zoeken, investeren we in onze eigen toekomst.”

Marktplaats voor bouwmaterialen

Constructif werkt met een andere aannemer, corporatie, sloopbedrijf en gemeente Dordrecht aan een circulair bouwdepot. Materialen uit slooppanden kunnen hier verzameld worden voor hergebruik. Net als overtollige magazijnvoorraden, of te veel besteld bouwmateriaal. In de circulaire hub worden de materialen geïnventariseerd, schoongemaakt en opgeknapt, zodat aannemers ze kunnen hergebruiken. Een soort marktplaats dus voor tweedehands bouwmaterialen. “Bij onze renovatieprojecten blijft veel materiaal over, dat vaak gescheiden wordt afgevoerd. Maar veel materiaal dat we nu weggooien, is herbruikbaar”, zegt innovatie-directeur Erik Stam. “Als bijvoorbeeld twee van de drie binnendeuren nog goed zijn, kunnen die naar de bouwhub. Bij nieuwbouw gelden andere maten voor deuren, maar er blijven woningen die gewoon oude deuren nodig hebben. Al kun je er maar tien hergebruiken, dan heb je al winst behaald.”

Lees ook:

Over de Cobouw50

Elk jaar publiceert Cobouw de ranglijst met vijftig grootste bouwbedrijven van Nederland. Welke bouwers staan erin en hoe doen zij het ten opzichte van elkaar? Alle ranglijsten, bedrijfsprofielen, interviews en analyses zijn nu gebundeld: