70% van verloren eigendommen is géén diefstal

70% van verloren eigendommen is géén diefstal
Abax. Photo by Morten Rakke Photography

In de zomer kan het werk afnemen en kunnen werknemers minder scherp zijn. Focus op de bedrijfsassets (voertuigen, materieel en gereedschap) neemt doorgaans af wat leidt tot een piek in verlies en zelfs diefstal.

En na de zomermaanden gaan we weer volle kracht aan het werk. Dan worden tijd en aandacht voor assets een zorg.

Telematica van ABAX als antwoord

Regeren is vooruitzien en dat geldt ook voor iedere manager die verantwoordelijk is voor voertuigen, machines of gereedschap. De telematica oplossingen van ABAX vormen een basis voor een goed inzicht, overzicht en beheer van uw assets. Onze ervaring en die van onze klanten delen we graag.

Houd uw inventaris digitaal bij

Uit eigen onderzoek blijkt dat verlies in 70% van de gevallen gaat om misplaatst gereedschap. Klanten met de ABAX-oplossingen zien een significante verbetering ten opzichte van de bedrijfsvoering voordien.

De belangrijkste oorzaken bij het uit het zicht raken van activa zijn:

  • Slechte algemene locatie beveiliging
  • Onvoldoende tijd en aandacht om de inventaris te beheren
  • Projecten delen met andere aannemers
  • De vakanties van medewerkers
  • Geen productidentificatiesystemen

Het gebruik van trackers, zelfs op de kleinste tools, helpt bij het maken van een goede digitale inventarislijst. Je weet ze dan dagelijks te vinden.

Werk aan de digitale werkplek

Creëer een digitale omheining, een ‘Geofence’ Daarmee weet je wanneer jouw activa een geografisch gebied naar keuze verlaten. Je ontvangt een bericht vrijwel direct wanneer een machine of gereedschap het gebied verlaat.

Wees fysiek en digitaal aanwezig. Als manager moet je er zijn en ‘feeling’ en grip houden. Ook moet je af en toe vrij nemen en los kunnen laten. Wanneer medewerkers weten dat er een digitaal ecosysteem is dat overzicht en inzicht biedt dan draagt dat bij aan de discipline. Let op, dat is wat anders dan ‘mijn baas weet alles van mij…’ De essentie is ‘ik zorg ervoor dat ik niets vergeet op locatie, want de inventaris is goed georganiseerd’.

Bijkomende voordelen

Geen investeringsdrempel met de diensten van ABAX. De hardware is onderdeel van de dienst. Je hoeft daarmee geen investering te doen in de hardware die nodig is voor het tracken van uw assets.

Onderhoud verbeterd, want net als in moderne auto’s wordt aangegeven wanneer een machine of voertuig aanstaand is voor onderhoud.

Veiligheid optimaliseren door tijdig de keuringen in te plannen. Elk apparaat op uw digitale inventaris is bij invoer voorzien van de keuringsdata. Niet meer te vergeten en dat is een zorg minder.

Risicoanalyse: reduceer het risico van ongeautoriseerd gebruik. Maar ook de kans op onverwachte kosten door verminderd onderhoud.

Makkelijk informatie delen met collega’s

Communicatie en onmisbaar zijn… hoe zorg je voor eigen rust daarin. Als rapportages op basis van data geautomatiseerd worden gedeeld, hoef je dat niet wekelijks of maandelijks handmatig te doen. Ook het achterhalen van informatie zoals bijvoorbeeld draaiuren of kilometerstanden gaat snel en efficiënt met een digitaal platform laat komen zoals ABAX.

De beste tijd?

De beste tijd voor verandering is nu. Veel door Covid-19 uitgestelde projecten komen in het najaar. Bovendien zijn de zomermaanden ook ideaal om te laten zien dat voertuigen en machines zichtbaar zijn van op afstand. Met een maandelijkse bijdrage en geen investering en makkelijke inbouw en aansluiting, is het een laagdrempelig project om te optimaliseren Daarmee ben je verzekerd van een gerust gevoel voor uzelf.

Informeer je en laat ons toelichten wat allemaal mogelijk is met ABAX
www.ABAX.com

Dit artikel werd gesponsord door ABAX.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.