De VRF-systemen van Mitsubishi Heavy Industries zijn onder te verdelen in twee groepen; een 3-pijps- of een 2-pijpssysteem. “In tegenstelling tot een 2-pijpssysteem is het met een 3-pijpssysteem mogelijk om simultaan te verwarmen en koelen”, legt Van der Blom uit. “Vervolgens bestaat de opbouw van het VRF-gamma uit toestellen in verschillende vermogensranges. Daarbij kunnen we gaan tot een capaciteitsbereik van 168 kW voor koelen en 189 kW voor verwarmen. Maar we hebben ook oplossingen voor relatief kleine projecten, met de Lite-variant voor projecten van 20-28 kW of de Micro-Serie (12-15.5 kW) die vanaf dit jaar ook beschikbaar is als R32-unit.”
VTCC
Alle 2-pijps VRF-systemen van Mitsubishi Heavy Industries vanaf de Micro-Serie tot de XL zijn voorzien van het gepatenteerde Variabele Temperature en Capacity Control (VTCC). Van der Blom: “De techniek bewijst zijn meerwaarde in projecten met een goed uitgebalanceerd klimaat, zoals een hotel met allemaal dezelfde binnenunits. Op het moment dat de binnenunits niet in vollast draaien, zal de VTCC-regeling ingrijpen en de compressor aftoeren. Wordt slechts de helft van het vermogen gevraagd, dan wordt de compressor nog verder afgetoerd en wordt de zuigdruk verhoogd. Het VTCC stuurt niet op een setpoint van minus 1 maar op plus 0,1. Zodra het kantelpunt wordt bereikt en de units meer vermogen vragen, gaat de compressor vol gas. Dat leidt tot minder starts en stops van de installatie en tot een energiebesparing van 22% (!) per jaar. Ook het comfort ligt hoger omdat de units minder koude de ruimte inblazen.”
CHCC
Het 3-pijps VRF-systeem beschikt over een andere regeling, de CHCC, oftewel Continious Heating Capacity Control. “De verdeling van de binnenunits is ondergeschikt, CHCC is er juist op gericht om de installatie minder snel te laten invriezen”, legt Van der Blom uit. “De regeling zorgt ervoor dat de installatie zo lang mogelijk warmte zal leveren om zo weinig mogelijk te hoeven ontdooien. Bijkomend voordeel is ook hier een verbeterd energieverbruik.”
Aanwezigheidsdetectie
Alle gangbare binnenunits uit de VRF-range van Mitsubishi Heavy Industries zijn voortaan met een aanwezigheidsdetectie uit te rusten. “Dat biedt de nodige efficiencywinst door bijvoorbeeld automatisch het setpoint te kunnen aanpassen op de actuele bezetting”, weet Van der Blom. “Wordt er gedurende een uur geen bedrijvigheid gedetecteerd, dan switcht de installatie naar stand-by modus. Na twaalf uur zal deze volledig uitschakelen. Betreedt in stand-by modus iemand de ruimte (bijvoorbeeld na de lunchpauze of een vergadering), dan schakelt de installatie weer terug naar de laatst ingestelde stand.”
CompTrol ZLT
Met behulp van moderne meet- en regeltechniek kunnen moderne VRF-systemen nog zuiniger, comfortabeler en veiliger worden gemaakt, bijvoorbeeld met hard- en software uit de STULZ CompTrol-serie. De nieuwe ZLT is een slimme oplossing voor het bedienen van tot wel 160 binnenunits, al dan niet op afstand. De werking van elke binnenunit wordt in ieder geval twee jaar teruggelogd. Dat maakt onderhoud stukken eenvoudiger en bovenal comfortabeler voor de gebouwgebruiker. De unit hoeft niet handmatig te worden gecheckt op vollast.”
Al decennialang ontwikkelt en individualiseert STULZ klimaatoplossingen die wereldwijd worden ingezet. “De nieuwste ontwikkelingen van Mitsubishi Heavy Industries maken het leven telkens weer een beetje aangenamer en fraaier. Sinds dit jaar heeft Mitsubishi de cassette-units van dezelfde wittint voorzien en kan bij het Eurorasterpaneel voor raster of honingraat worden gekozen. Zo zit voorruitgang soms ook in de kleine dingen”, besluit Van der Blom.
Benieuwd hoe STULZ omgaat met VRF-projecten? Wij leggen het uit aan de hand van een aantal stappen. Bekijk de video.
Dit artikel is gesponsord door STULZ.
Tekst: Roel van Gils