“Wij zijn natuurlijk apentrots. Het voelt als een kroon op het harde werk van de afgelopen 10 jaar. Sinds 2008 zijn we bezig met het tegengaan van verspilling van tropisch hardhout in de waterbouw door middel van houtherstel. Om nu deze prijs te winnen is geweldig. Hiermee kunnen we in heel Nederland ontzettend veel CO2-uitstoot en hoge kosten besparen”, aldus eigenaar Sjaak Bisseling.
Hout in de waterbouw
Kunstwerken in de waterbouw zoals meerpalen, bruggen en sluisdeuren zijn vaak gemaakt van tropisch hardhout. Na 25 jaar zijn deze kunstwerken afgeschreven en worden ze vervangen. Vaak zijn alleen de bovenste meters rot en is de rest nog in perfecte staat. Toch worden ze doorgaans in zijn geheel getrokken en vervangen. Ze eindigen vervolgens ‘vergeten’ in de opslag of worden verbrand, terwijl herstel goed mogelijk is. Het gaat hierbij jaarlijks om duizenden palen en daarnaast om gehele houten kunstwerken zoals bruggen en remmingwerken.
Hergebruik tropisch hardhout
“Met gebruik van onze methode kunnen dergelijke houten palen onder en boven water worden gekoppeld. De houten palen worden bijvoorbeeld net onder water afgezaagd en gekoppeld met gerecycled of nieuw hout.”
Een andere mogelijkheid is om twee gerecyclede palen te koppelen in de werkplaats om zo langere lengtes te verkrijgen. Zo krijgen de gebruikte palen, of zelfs gehele houten kunstwerken, een nieuw leven. Neem bijvoorbeeld een remmingwerk: het gehele remmingwerk zou net onder water kunnen worden afgezaagd en daarop zou een remmingwerk van hergebruikt hout kunnen worden geplaatst voor een fractie van de prijs van vervanging. Zo blijft het gedeelte wat onder water staat behouden en wordt er geen gezond tropisch hardhout verspild.
“Om de palen te koppelen, zagen we eerst gaten in beide palen, daarna brengen we glasvezelstaven aan en als laatste gieten we de verbinding dicht met een door ons speciaal ontwikkeld kunsthars: Protek Aqua. Protek Aqua wordt al meer dan 10 jaar door ons toegepast om lokaal hout te herstellen en wordt onder en boven water hard. Na het volgieten van de verbinding is de gekoppelde paal even sterk als een massieve paal en kan de paal weer lange tijd vooruit”, legt Bisseling uit.
Juryoordeel
“Voor de beheerders biedt de innovatie mogelijkheden voor grote besparingen op het onderhoudsbudget. Door deze innovatie worden verspilling en onnodig gebruik van grondstoffen vermeden. Hergebruik van dit ‘vergeten hout’ wordt economisch en milieukundig aantrekkelijk. De inzender heeft een grote kans voor verdere opschaling en het betrekken van meer (inter-)nationale partners”, oordeelt de jury. Daarnaast beveelt de jury aan dat in bestekken voortaan het plaatsen van nieuwe palen niet meer als standaard worden voorgeschreven.
De winnaar werd bekend gemaakt op 13 januari tijdens de InfraTech vakbeurs in Rotterdam. Meer dan 4000 mensen bezochten de digitale editie van de vakbeurs. Er waren dit jaar 79 wedstrijdinzendingen waaruit er 3 werden genomineerd. De jury van 2021 bestond uit Maxime Verhagen van Bouwend Nederland, Michèle Blom van Rijkswaterstaat, Gerben Wigmans van Stadsbeheer Rotterdam, Tomas te Velde van Suit-case, Doekle Terpstra van Techniek Nederland en BTIC, en Marcel Hertogh van TU Delft.
Dit artikel is gesponsord door Protekta.