Gevelklaar-concept: nieuwe stap in industrialisatie woningbouw

Gevelklaar-concept: nieuwe stap in  industrialisatie woningbouw
Bij het Gevelklaar-concept opereren de plakrobots vijfdimensionaal waardoor ook hoekstrips kunnen worden geplakt. Bovendien is door de speciaal ontwikkelde software de uitvoeringsvrijheid vrijwel onbeperkt.

Nederland staat voor een enorme bouwopgave, terwijl het aantal vakmensen al jaren onder druk staat en duurzaamheid belangrijker wordt. Voor de oplossing wordt vaak gekeken naar verdere industrialisatie van de bouw. Het Noord-Hollandse Spaansen, al jaren bekend om haar prefab betoncasco's, heeft daarom een gloednieuwe fabriek gebouwd voor haar nieuwe Gevelklaar-concept.

Groepsdirecteur Ab Knook: “Samen met onze klanten en partners hebben we een nieuw gevelconcept ontwikkeld, waarmee woningen duurzamer en sneller kunnen worden gerealiseerd. Tegen lagere kosten en met maximale keuzevrijheid.”

Meerwaarde

Steeds meer marktpartijen komen met plannen om de woningbouw te industrialiseren. In Harlingen rollen echter sinds oktober al de eerste complete gevels uit de nieuwe fabriek van Spaansen. “Dat is misschien wel typerend voor onze typische Noord-Hollandse mentaliteit”, lacht Knook, “Wij hebben met onze partners gekeken hoe we maximale meerwaarde aan onze casco’s kunnen toevoegen en vervolgens zijn we aan de slag gegaan.”


De nieuwe fabriek is naast de fabriek gebouwd waar Spaansen al sinds 2003 cascowanden voor de woningbouw realiseert. Het bedrijf koopt vervolgens vloeren in, waarna het een totaalcasco aanbiedt, dat het ook nog zelf vervoert én met eigen montageploegen assembleert. Hoewel deze casco’s al zijn voorzien van waterleidingen, elektrobuizen, contact- dozen, kozijnen en glas, wilde Spaansen nog meer waarde toevoegen aan haar product. Het resultaat is het nieuwe Gevelklaar-concept. Hierbij worden de kozijnen ingestort in de gevel, die wordt voorzien van isolatie waarna een complete robotinstallatie keramische steenstrips op de gevel plakt.

Gevelklaar

Het Gevelklaar-concept is ontwikkeld op basis van klantonderzoek, waaruit bleek dat veruit de meeste consumenten een voorkeur hebben voor woningen met metselgevels. Vanuit dat startpunt worden in de nieuwe fabriek gevels toegevoegd aan de vertrouwde casco’s. Compleet afgewerkt, dus inclusief isolatie en steenstrips. Door de geconditioneerde productieomstandigheden garandeert Spaansen een betrouwbaar eindproduct met een lange levensduur. Knook somt de voordelen op: “Het bouwtempo kan fors omhoog, waardoor de kosten dalen. Wij kunnen binnen een dag een casco wind- en waterdicht neerzetten. Bovendien is onze leverbetrouwbaarheid zeer hoog, omdat wij zelf vervoer en montage verzorgen. Daardoor neemt het aantal vervoersbewegingen naar de bouwplaats sterk af, wat leidt tot minder CO₂-uitstoot.”

Uniek in West-Europa

Het resultaat is een fabriek die volgens Knook uniek is in West-Europa: “Doordat de plakrobots vijfdimensionaal opereren in plaats van driedimensionaal, kunnen we ook hoekstrips plakken. Bovendien hebben we speciale software ontwikkeld waardoor de uitvoeringsvrijheid vrijwel onbeperkt is. Zo kan de metselrobot verschillende kleuren, soorten en diktes strippen verwerken. Ook voor verschillende soorten metselverband, verticaal metselwerk en reliëf draait de robot zijn robotarm niet om,” vertelt Knook met een knipoog.

Bij de bouw is veel aandacht besteed aan de duurzaamheid. “Bij alle keuzes kijken we hoe we maximaal duurzaam kunnen werken. Zo liggen er bijvoorbeeld 1150 zonnepanelen op het dak en we gebruiken een warmtepomp. Daardoor is de nieuwe fabriek zelfs energie- positief”, vertelt Knook. “In het productieproces is nauw samengewerkt met ketenpartners. Kingspan Unidek heeft een nieuw soort isolatie ontwikkeld, die op maat per gevel wordt geleverd. Het afvalverlies is daardoor fors verminderd. Met onze Belgische steenleverancier Vandersanden hebben we het RoboBrick systeem ontwikkeld, waarmee steenstrips op geautomatiseerde wijze worden aangebracht.”

Samenwerking staat voorop

“De samenwerking met opdrachtgevers en leveranciers was essentieel in de ontwikkeling van het Gevelklaar-concept”, vertelt Knook. “Dit was echt een gezamenlijk traject, waarbij partners ook zelf hebben geïnvesteerd. Dat tekent het vertrouwen dat we hebben gekregen en dat is gaaf om te zien.”
“Het samenwerken in de keten vinden wij als groepsdirectie, algemeen directeur Johan Spaansen, groepsdirecteur Rieanne Knook en mijzelf, in alle onderdelen van Spaansen erg belangrijk. Wij willen onze klanten comfort bieden door hen zoveel mogelijk werk uit handen te nemen, door maximale meerwaarde te bieden in onze producten en door ons geïntegreerde proces. Daarom houden wij de regie en verzorgen wij niet alleen het ontwerpadvies en de montage op de bouw. Maar ook alles daartussenin zoals engineering, productie en transport.”

3000 casco’s per jaar

In de bestaande fabriek beschikt Spaansen over een capaciteit van ruim 3000 casco’s op jaarbasis. Met de nieuwe fabriek kan Spaansen op termijn ongeveer de helft voorzien van strips. Knook: “Wij kunnen de woningbouw aanzienlijk helpen versnellen, tegen lagere kosten en met forse duurzaamheidsvoordelen. Met een eindproduct dat perfect aansluit op de klantwens.” Een eindproduct dat bovendien remontabel is.

Die klant- en marktgerichtheid kenmerkt het familiebedrijf al vanaf de oprichting in 1946. Innovaties horen daar als vanzelf bij. Knook: “We hebben recent ook ons Tuinklaar-concept geïntroduceerd. Daarin bieden wij project- matige tuinaanleg aan, die aannemers bij hun nieuwbouwprojecten kunnen inzetten. De uiteindelijke consument kan met een door ons ontwikkelde configurator zelf de tuin van de nieuwe woning ontwerpen, die wij vervolgens aanleggen voor de oplevering van de woning. In Nijmegen hebben we de eerste projecten opgeleverd. Dat doen we vanuit onze divisie Tuin en Bestrating, die samen met Grondstoffen en Logistiek de derde divisie vormt naast Bouwsystemen. Ook deze innovatie is trouwens ontwikkeld in partnerschap met opdrachtgevers, in dit geval Klok en Trebbe. Niet voor niets is onze bedrijfsslogan ‘Verbinding Is Ons Succes’ ”, besluit Knook.

Dit artikel is gesponsord door Spaansen.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.