Gevelgarantie biedt optimale zekerheid voor de opdrachtgever

Gevelgarantie biedt optimale zekerheid voor de opdrachtgever
Kwaliteitsbevordering belangrijkste doelstelling voor Stichting Gevelgarantie. Een goed voorbeeld is het recent opgeleverde project aan de Stockholmstraat in Utrecht.

Stichting Gevelgarantie biedt met een garantieverzekering al bijna 30 jaar opdrachtgevers, architecten en aannemers financiële en bouwtechnische zekerheid over de kwaliteit van gevelsystemen. De stichting biedt echter veel meer. Als het aan directeur Gerard Troost ligt, wordt de verzekerde garantie op ieder gevelisolatiewerk afgesloten, want dat leidt tot optimale zekerheid voor de opdrachtgever.

Doelstelling van Gevelgarantie is zekerheid te bieden voor het product gevelisolatie. Niet alleen door een garantieverzekering te bieden, maar ook door uitgebreide kwaliteitszorg. Treedt er binnen de garantietermijn van tien jaar schade op aan gevelisolatieprojecten die onder de garantieregeling vallen, dan zorgt de stichting voor herstel van de schade of voor vervanging. “We zijn volledig onafhankelijk en hebben geen winstoogmerk”, zegt Gerard Troost. “Wij willen opdrachtgevers door deze garantie overtuigen van de kwaliteit en de vele interessante toepassingen van buitengevelisolatiesystemen.” De garantie is verzekerd bij de internationale verzekeraar HDI.

Alles gericht op kwaliteit

Aan ervaring ontbreekt het niet bij Gevelgarantie: de stichting is al actief sinds 1992. “Alles is bij ons gericht op het borgen van de kwaliteit, want met kwaliteit voorkom je schade”, legt Troost uit. Daartoe biedt de stichting bijvoorbeeld ook opleidingen aan. “We doen veel aan kennisoverdracht. Er is ook veel veranderd in de wereld van de gevelisolatie. Zo heb je tegenwoordig geventileerde systemen. De kwaliteit wordt steeds beter.” Dat is een groot verschil met begin jaren tachtig, geeft Troost aan. “Inmiddels heeft de branche zich vergaand geprofessionaliseerd.”

Bij kwaliteit komen vanzelfsprekend niet alleen hoogwaardige materialen en systemen kijken, maar ook goed opgeleide medewerkers. Actuele kennis over gevelsystemen, techniek en regelgeving is belangrijk. Daarom houdt de stichting de deelnemers, ook buiten opleidingen om, voortdurend op de hoogte van nieuwe producten en systemen en de bijbehorende eisen, maar ook van de ontwikkelingen rondom nieuwe regelgeving.

We zijn kritisch en misschien niet altijd aardig, maar we willen het wel goed doen”

Hoe word je deelnemer?

Om een Gevelgarantie te kunnen bieden, moeten bedrijven aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo is het KOMO-attest vereist of een Europese Technische Goedkeuring voor buitengevelisolatie (ETA). “Een beoordelingscommissie kijkt ook naar de ervaring van een bedrijf, de gehanteerde systemen en de bouwfysica om te kunnen bepalen of het systeem en de organisatie voldoende  zekerheden bieden. Het kan best zijn dat een bedrijf (nog) niet de juiste documenten heeft, maar in de praktijk wel de kwaliteit levert die nodig is. Wij zijn lastig voordat we een certificaat afgeven. We zijn kritisch en misschien niet altijd aardig, maar we willen het wel goed doen.”

Alle eisen dienen maar één doel: waarborgen van de kwaliteit van de deelnemers. “Een goede voorbereiding is 90 procent van het succes. Dat wij een bijdrage leveren aan het waarborgen van de kwaliteit is eigenlijk belangrijker dan de garantie zelf. Zeker met het oog op de Wkb (Wet kwaliteitsborging) die binnenkort van kracht wordt.”

Begeleiding en controle

De stichting telt nu 80 deelnemers, waarvan 10 leveranciers voor de gevelisolatiesystemen en 70 uitvoerende bedrijven. Of het zin heeft om je bij de stichting aan te sluiten, is voor Troost eigenlijk geen vraag. “Bedrijven hebben vaak toch al met eisen te maken. Het voordeel is dat wij het eerste jaar begeleiding bieden tijdens de uitvoering van een project. We houden aparte controles en als het goed gaat, is een bedrijf in de loop van het jaar gecertificeerd.” Voor de controles worden onafhankelijke bureaus ingeschakeld. Het voordeel van een Gevelgarantie-certificaat is dat het de ondernemer en opdrachtgever op vele fronten zekerheid biedt, zegt Troost. “In feite zit alles in de garantie, materiaal, arbeid en advies van herstel of vervanging. Bied je de garantie, dan voorkom je voor de opdrachtgever vervelende discussies als er onverhoopt toch schade ontstaat.”

Premie al twee keer verlaagd

Kennis heeft de stichting genoeg in huis: het bestuur van Gevelgarantie bestaat uit vijf mensen die uit de branche afkomstig zijn en een jurist. In het operationele team zijn experts uit de branche werkzaam. “Daarnaast kennen we de ondersteuning van externe onafhankelijke bureaus voor de controles op de bouwplaatsen. We hebben geen winstoogmerk. Alles wat we niet nodig hebben, vloeit dus terug naar de deelnemers. We hebben daardoor al twee keer de premie kunnen verlagen.” Wat Troost betreft, zou verzekerde garantie op langere termijn niet meer nodig zijn. “Maar ingeval van een grote schade is het wel erg prettig als die verzekerde garantie er is. Voor ons zal er altijd een rol blijven in het in stand houden en bevorderen van kwaliteit.”

Dit artikel is gesponsord door Stichting Gevelgarantie