Krachtige hulpmiddelen voor productiever werken op emissieloze bouwplaats

Krachtige hulpmiddelen voor productiever werken op emissieloze bouwplaats
Voor het werken met deze 350 millimeter doorslijpmachine is MX FUEL een uitkomst: geen brandstofproblemen, geen snoeren en minder trillingen en geluidsoverlast.

De stikstofcrisis versnelt het streven naar een emissieloze bouwplaats. De accugedreven gereedschappen en machines van Milwaukee kunnen daar een forse bijdrage aan leveren. MX FUEL en het digitale ONE-KEY-platform maken het werken op de bouwplaats gezonder, veiliger en productiever.

Over de emissieloze bouwplaats praten we met Robert Vos, algemeen directeur van Techtronic Industries (TTi), het marketing- en verkoopkantoor van Milwaukee. Robert: “Elektrische handgereedschappen snoerloos maken was niet zo’n heel grote opgave. De grotere elektrische apparaten en machines, van lichtmasten en afkortzagen tot sloophamers en mobiele betonzagen, waren een grotere uitdaging.”

Veel van die doorslijpmachines worden namelijk aangedreven door brandstofmotoren, want die leveren voldoende vermogen voor zware en soms langdurig aanhoudende werkzaamheden. Denk daarbij aan het zagen van en boren of hameren in steenachtige materialen, maar ook aan het continu moeten branden van lichtmasten. De door brandstofmotoren opgewekte elektriciteit gaat gepaard met ongezonde dampen, geluidsoverlast en trillingen. Door de uitstoot van CO₂, SO₂, stikstofoxiden en fijnstofdeeltjes zijn ze slecht voor de natuur en de gezondheid van gebruikers. Lange tijd konden we niet anders, maar met de komst van MX FUEL is dat geen valide argument meer. Door de accupower van MX FUEL kunnen veel meer zware apparaten en machines in bouw en industrie zowel snoerloos als emissieloos werken.

Door de accupower van MX FUEL kunnen veel meer zware apparaten en machines zowel snoerloos als emissieloos werken. Dat maakt ze gezonder en productiever.

Gezonder

Met de noodzaak tot emissieloos werken in gedachten, ziet Milwaukee de MX FUEL-serie als “de toekomst voor professionele gebruikers”. Laten we er eens wat vergelijkingscijfers op loslaten: zo kan de snoerloze afkortzaag in één jaar tijd meer dan 332,28 kg CO₂ besparen, bij de doorslijpmachine is dat 2433,60 kg CO₂ en bij de lichtmast meer dan 4061,57 kilogram. Nemen we vervolgens een veelgebruikt model bestelwagen, waarmee op jaarbasis 10.000 kilometer wordt gereden: die stoot ‘slechts’ 907 kg CO₂ uit. U ziet het, met de MX FUEL-oplossingen komen we op een eenvoudige wijze een grote stap dichter bij een groenere, veiligere en productievere werkplek. Robert benadrukt het daarom nogmaals: “Emissieloos gaat niet alleen over het milieu. Door het ontbreken van schadelijke brandstofdampen kunnen gebruikers zonder nare hoofdpijn binnenshuis, in greppels en in tunnels met hun apparaten werken”.

Daar komt bij: vergeleken met brandstofmotoren geeft het MX FUEL Equipment System minder trillingen en veel minder lawaai. Zo kreeg de MX FUEL-sloophamer een nieuw AVS-mechanisme om de totale impact van de trillingen op het lichaam te beperken. Bovendien wordt door het elimineren van brandstofmotoren ook de totale geluidsbelasting op het werkterrein fors verminderd.

Door de accupower van MX FUEL kunnen veel meer zware apparaten en machines zowel snoerloos als emissieloos werken. Dat maakt ze gezonder en productiever.

Veiliger

Licht ontvlambare benzine op de werkplek is een veiligheidsrisico en kost tijd en geld door de speciale eisen aan opslag en transport. Ook het stationair draaien van apparaten en machines is niet echt veilig. Door motortrillingen kan een benzine-apparaat tegen iets aan botsen of van een richel vallen, met nare gevolgen. Volgens Robert Vos is dat helemaal niet nodig: “MX FUEL maakt de noodzaak van benzine op de werkplek overbodig en dat betekent: niet meer mengen, geen risico op het morsen van brandstof over de machine (direct brandgevaar), geen beweging tijdens stationair draaien en gewoonweg een veiligere werkplek.”

Productiever

Eén van de grootste frustraties bij gebruikers is verspillen van tijd aan opzetten van een installatie, tijd die ten koste gaat van de daadwerkelijke productie waarvoor ze betaald worden. Bijvullen van een benzine doorslijpmachine duurt lang, zeker vergeleken met plaatsen van een accu. Bij de MX FUEL-versie volstaat het indrukken van de startknop, overhalen van de trekker en het zagen kan beginnen. Zo gaat het bij elke accumachine, weet Robert uit de praktijk: “Wanneer je de bijvul- en startprocedure meerdere keren per dag moet doen, ga je snel verlangen naar zo’n accumachine, al was het alleen al om je armen te ontzien. Kortom, met de MX FUEL-technologie is er veel tijd te besparen en u weet het: tijd is geld.”

ia ONE-KEY-app communiceer je met de apparatuur

Alle MX FUEL-machines zijn uitgerust met het ONE-KEY-systeem. Dat is een uiterst
handig digitaal platform, met een app om zelf informatie te vinden en waar nodig actie te ondernemen. Het biedt een nieuw niveau van controle en geeft virtueel zicht op de in gebruik zijnde machines en gereedschappen. Met behulp van de ONE-KEY-app zijn zoekgeraakte apparaten gemakkelijk terug te vinden op de werkplek, in het magazijn of in de bestelbus. Elke ONE-KEY-app houdt automatisch bij wanneer een stuk ONE-KEY-gereedschap binnen 30 meter in de buurt is. Bovendien kunnen ze bij diefstal zelfs zodanig worden geblokkeerd, dat ze voor de dief onbruikbaar en onverkoopbaar zijn. Door ONE-KEY is alle belangrijke informatie altijd binnen handbereik, zoals ontvangst- bewijzen bewaren, aankoopinformatie loggen, onderhoudsherinneringen instellen en gereedschap aan medewerkers toewijzen. Aansluitend kan ook de boekhouding het gehele bestand aan gereedschappen tot op projectniveau volgen, letterlijk vanaf aankoop.

Dit artikel is gesponsord door Techtronic Industries (TTi).

Koert Terhürne: ‘Sociale duurzaamheid gaat over meer dan het realiseren van huizen.’

Dura Vermeer: 'Naast klimaat óók het goede doen voor de mens'

Dura Vermeer heeft een ambitieuze missie: Net Zero in 2050. Maar duurzaamheid is meer dan CO₂-reductie. Met een integrale blik op de maatschappelijke opgave wil Dura Vermeer het goede doen voor aarde én mens. In dit interview deelt Koert Terhürne, directievoorzitter van Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed, hoe het bedrijf inzet op sociale impact en het creëren van toekomstbestendige leefomgevingen.

Van op naar in de stoep: AEC-granulaat als duurzame grondstof 

Van op naar in de stoep: AEC-granulaat als duurzame grondstof

Van je 'grijze afval' naar een stoeptegel. Een musthave met het oog op de circulaire economie, zou je denken. Maar er zijn ook aarzelingen bij het gebruik van nieuwe grondstoffen die afkomstig zijn van afval. Hoe geven we het dan toch waarde?

Op weg naar een watertransitie in de bouwsector  

Op weg naar een watertransitie in de bouwsector

Als het aan partners Waterzaak en GEP ligt, volgen we het voorbeeld van onze zuiderburen. In België is regenwater opvangen al meer dan 20 jaar de norm. In Nederland lopen wij flink achter. En dat terwijl de Waterwet uit 2009 stelt dat we regenwater moeten opvangen.

Gerhard Hospers

Greenworks: duurzaamheidslabel én kennispartner voor de bouw

De ideale comaker en kennispartner bij bouwprojecten: dat is Greenworks - het duurzaamheidslabel voor bouw- en installatiematerialen - in een notendop. Greenworks is onderdeel van BMN Groep, de grootste bouwmaterialenhandel in Nederland. Omdat circulair en biobased bouwen anno 2024 de norm is, manifesteert BMN Groep zich met Greenworks meer en meer als adviseur die de klant van a tot z ontzorgt, zegt Gerhard Hospers, manager ESG/Greenworks bij BMN Groep.