Zo word je een beter bouwbedrijf

Bouwbedrijven investeren liever in nieuwe slimme apparaten, machines en bouwinnovaties dan in nieuwe bedrijfssoftware. Terwijl die software waarschijnlijk veel meer geld oplevert. Bij ERP-leverancier AFAS krijgen bouwbedrijven er gratis een les in ondernemersmentaliteit bij.
Delen:
Willem van den Born, business development manager bouw.

Voor het kantoor van AFAS in Leusden wordt hard gewerkt aan een nieuw fietspad. Het bedrijf dat het aanlegt, heeft duidelijk flink geïnvesteerd in nieuwe apparatuur: zware tegels worden per vier stuks met een soort zuignap opgehesen en – floep – ieder op de juiste plek gelegd. “Mooie innovatie toch?” zegt Bas van der Veldt, CEO van AFAS. “Het gaat sneller en de rug van de stratenmaker wordt minder zwaar belast. Top!” Hij laat een stilte vallen. “Alleen jammer dat ze het fietspad op de verkeerde plek hebben aangelegd. Alles moet er weer uit. Daaraan zie je dus het gebrek aan goede software. Als ze de opdracht op de juiste manier hadden vastgelegd, was het niet gebeurd.”

Wie het gesprek aangaat met Bas van der Veldt en zijn collega Willem van den Born, business development manager in de bouw, krijgt de ene na de andere van dit soort anekdotes te horen. Want, eerlijk is eerlijk, het gaat nogal eens mis in de bouw. Faalkostenpercentages van 10% zijn geen uitzondering. “Zo zonde”, zegt Van der Veldt, “want veel bouwbedrijven zijn goed in wat ze doen. Maar het gaat zo vaak fout. Als je de administratieve processen eromheen – nu vaak nog houtje-touwtje – goed digitaliseert, dwing je automatisch ook een wat strakkere vorm van organiseren af. Niet zomaar meer het busje instappen en we zien wel. Nee, we weten wat we gaan doen op de bouwplaats en we gaan het in één keer goed doen.”

Bas van der Veldt, CEO van AFAS.

Stofzuigen na afloop

AFAS maakt al jaren ERP-software. Het familiebedrijf, bestaande uit 513 ‘blije eikels’ (aldus de softwareleverancier) bedient bijna tweehonderd branches: van ziekenhuis tot onderwijs tot cultuur tot accountancy. En de bouw. Wie om tafel gaat met AFAS praat niet alleen over het ERP-pakket en alle mogelijkheden die dat biedt, hij of zij krijgt er ook een gratis les in ondernemersmentaliteit bij. “We proberen onze klanten uit hun eigen werkelijkheid te halen en hen anders naar de wereld om hen heen te laten kijken”, zegt Willem van den Born.

We proberen onze klanten uit hun eigen werkelijkheid te halen.

Het gaat namelijk al lang niet meer alleen om het product – dat strak gestuukte muurtje – betogen Van den Born en Van der Veldt. Klantvriendelijkheid is minstens zo belangrijk. Netjes gedag zeggen, iemand in de ogen aankijken tijdens een gesprek, vooraf de wensen doorspreken, na afloop de stofzuiger pakken en alles netjes achterlaten. Van der Veldt: “In onze software zitten tools ingebakken die kunnen helpen bij die nieuwe mentaliteit. Zoals microlearnings: korte filmpjes over hoe je de boel achterlaat na een klus bijvoorbeeld. Je zet ze op intranet en eens per week kijken de medewerkers even op hun telefoon om dat filmpje te bekijken.” Dat leidt geheid tot een hogere klanttevredenheid, eveneens te registreren via de software van AFAS. “Doe dat een maand en je weet precies welke medewerkers tevreden klanten opleveren en welke niet.”

Schop onder de kont

De bouwbranche bungelt onderaan het lijstje van innovatieve sectoren als het gaat om de kantoor- of bedrijfsautomatisering. Als argument wordt nogal eens de leeftijd van de medewerkers aangedragen: ze zouden te oud zijn om over te stappen op digitaal werken. Tegelijkertijd hebben diezelfde medewerkers vrijwel allemaal een smartphone, zitten ze op social media en bankieren ze online. “Dat is een kwestie van opvoeden”, zegt Van den Born stellig. “Dat geldt overigens niet alleen voor de bouw.”

Hij geeft een voorbeeld, opnieuw een smakelijke anekdote. “Bijna alle advocatenkantoren aan de Amsterdamse Zuid-as zijn klant bij ons. Zo’n advocaat kan wel via een appje op zijn smartphone de standkachel van zijn auto bedienen, maar om in zijn managementportal de verlofaanvraag van een medewerker te accorderen, daarvoor heeft hij een secretaresse nodig. Én die kost 50.000 euro per jaar! Doe normaal!” Van den Born gooit de pay-off van AFAS er nog maar eens tegenaan. “AFAS Software inspireert beter ondernemen en dat ís ook echt zo. Geef elkaar een schop onder de kont, durf elkaar aan te spreken op dingen die niet kloppen of die efficiënter kunnen.”

Door hun administratieve fundament vergaand te digitaliseren, kunnen bouwbedrijven beter organiserenen, structureren, en meer geld verdienen, voegt Van der Veldt toe. “Ik denk dat we over een jaar of tien zien dat bouwbedrijven die meegaan in digitalisering minder miscommunicatie, vertraging én onverwachte kosten ervaren. Zij onderscheiden zich in hun klantenservice en het nakomen van afspraken. Daarnaast zijn ze aantrekkelijker als werkgever voor jonge medewerkers.” En dat loont, aldus Van den Born. “Meerdere van onze bouwklanten hebben jonge afgestuurde hbo’ers in dienst die helpen bij de juiste inzet van onze ERP-software. Met als resultaat een groei in omzet en rendement, zonder uitbreiding in kantoorbezetting. Mooi toch?”

AFAS Software sponsort Cobouw Awards

Familiebedrijf AFAS bestaat sinds 1996, heeft ruim 500 medewerkers in dienst en bedient bijna tweehonderd branches. De bouwbranche is een relatief nieuwe sector voor de ERP-leverancier. Omdat er in de bouw zacht gezegd nog wel wat werk te doen is op het gebied van digitalisering, heeft AFAS zich als hoofdsponsor verbonden aan de Cobouw Awards. Het leidt hopelijk tot nieuwe contacten en vervolgens tot betere inzichten bij bouwend Nederland. CEO Bas van der Veldt: “Steek niet alleen geld in de voorkant van je bedrijf, maar ook in de achterkant. Het is even een inves­tering, maar die verdient zichzelf echt terug.”

Dit artikel is gesponsord door AFAS