Een softwareleverancier die snapt waar hij het over heeft. Of beter gezegd, die begrijpt wat jou als aannemer of installateur bezighoudt, hoe je processen eruitzien en tegen welke problemen je aanloopt. 4PS is in 2000 op deze manier begonnen. Destijds bracht het een integrale ERP-softwareoplossing op de markt, gebaseerd op Microsoft-technologie en volledig op maat gemaakt voor de bouwnijverheid. Sindsdien wordt het verhaal gekenmerkt door spectaculaire groei, wereldwijd. Deze groei kwam niet vanzelf. Hoewel de specifieke standaard bedrijfsbrede oplossing, 4PS Construct, van meet af aan uiterst gewild was, is men niet achterover gaan leunen om hiervan te genieten. Integendeel.
Cloudoplossing
Volgens medeoprichter Martin Westerink is continu innoveren de sleutel tot het succes. “We proberen onszelf steeds weer te verbeteren, samen met onze klanten.” Een deel van deze innovatie heeft 4PS te danken aan partner Microsoft. Marcel van Noord, Business Unit Manager GWW/Infra, legt uit: “Groot voordeel is dat wij ons niet druk hoeven te maken om de technologie. Met Microsoft hebben we een partner die daar al miljarden in steekt, waardoor wij wereldwijd én de modernste oplossingen aan onze klanten kunnen bieden én onszelf volledig kunnen focussen op de ontwikkelingen in de bouwnijverheid.”
Microsoft Dynamics 365 Business Central is de ERP-oplossing waarop Van Noord doelt. Deze is innovatief op allerlei gebieden, niet in het minst omdat het een volledige cloudoplossing is, zegt Johan Bakker, Business Unit Manager Bouw. “Onze klanten kunnen ervoor kiezen 4PS Construct als SaaS-dienst af te nemen, Software as a Service. Dit houdt in dat ze voor een vast maandelijks abonnementsbedrag volledig worden ontzorgd. Ze hoeven zich dan bijvoorbeeld niet druk te maken over updates, serverparken en beveiligingskwesties. En ze hebben altijd en overal realtime inzicht.”
Business Units met het oog op duurzaam partnerschap
De continue innovatie is zeker niet alleen aan Microsoft toe te schrijven. De technologiereus weet immers niet hoe de bouwnijverheid in elkaar zit. 4PS weet dat wél. Vooral door veel naar klanten te luisteren kan het softwarebedrijf uit Ede oplossingen bieden voor hun dagelijkse problemen. Van Noord: “Onze zeventig ontwikkelaars zijn alleen maar bezig met branchespecifieke functionaliteiten, zoals hoe Microsoft Dynamics de aannemer/installateur ondersteunt met realtime inzicht in projecten en contracten.”
Om nog dichter bij die klant te komen, is begin 2019 ervoor gekozen de organisatiestructuur te veranderen. Het bedrijf heeft nu drie Business Units: Bouw, GWW/Infra en Installatietechniek. De oplossing blijft dezelfde: 4PS Construct helpt bij acquireren, calculeren, werkvoorbereiding, uitvoering, bewaking en nazorg van projecten maar ook bij service en onderhoud en de financiële processen. Maar dankzij de Business Units weet de softwareleverancier nog beter wat er in de deelbranches leeft. “In de Business Unit Bouw werken specialisten die ’s nachts dromen van bouwen,” aldus Bakker. Kortom, 4PS sprak altijd al de taal van de bouw, nu spreekt het ook elk dialect.
Trends in de bouw, GWW/infra en installatietechniek
Dat heeft verschillende voordelen voor de klant, zegt Henk van Asselt, Business Unit Manager Installatietechniek. “In onze Business Unit hebben we in de loop der jaren specialistische kennis over de verschillende disciplines vergaard, waardoor we klanten heel gericht kunnen adviseren. Maar ook kunnen we per Business Unit sneller en effectiever dan voorheen inspelen op de trends en ontwikkelingen in de bouw, GWW/infra en installatietechniek.”
De Business Unit Managers geven ieder een voorbeeld van zo’n ontwikkeling en hoe de onderneming daarop inspeelt. Van Asselt begint: “In de installatietechniek is Internet of Things (IoT) sterk in opkomst. Apparaten en systemen worden steeds slimmer. Als bijvoorbeeld in een ketel sprake is van onderdruk, geeft deze een signaal af. Wij hebben ervoor gezorgd dat dit signaal in 4PS processen activeert. Hierdoor kan er snel worden ingegrepen op afstand, kan het object in storing worden gebracht of automatisch een servicemelding worden aangemaakt.”
In de GWW/Infra liggen klanten volgens Van Noord vaak wakker van iets wat relatief basaal is: projectbeheersing. “Denk aan de steeds complexere contractvormen waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Gelukkig is projectbeheer de core van 4PS Construct, zo kunnen we klanten eenvoudig helpen om zaken als meer- en minderwerk goed te regelen.”
Volgens Bakker is ten slotte de enorme groei in de woningbouw een grote ontwikkeling, die duidelijke communicatie vereist. “Zoals die tussen bouwbedrijf en kopers. Iemand die een woning koopt, kan tijdens het bouwproces uit talloze opties kiezen. Hierdoor moeten bouwer en koper regelmatig communiceren. Door de oplossing HOOMCTRL naadloos te integreren met 4PS Construct kan een bouwbedrijf nu alles rondom kopersbegeleiding op één platform beheren.”
Continue innovatie
Dit laatste voorbeeld toont een ander aspect van innovatie door het bedrijf zelf. Door klanten te vragen naar wat er bij hen leeft, kan de eigen oplossing worden verrijkt met relevante externe koppelingen.
Van Asselt: “Wij geloven er sterk in dat we steeds beter moeten worden in waar we zelf goed in zijn. Dat wil zeggen: een allesomvattende standaard ERP-oplossing voor de bouw- nijverheid. Daarnaast koppelen we 4PS Construct met de beste externe oplossingen uit de markt. Denk aan een goede nicheoplossing als 12Build, O-prognose (MJOP/MJOB/NEN2767), en Ibis Trad en GWW Calc.” Zo is 4PS Construct niet alleen standaard software, maar inmiddels ook dé standaard: compleet, modern en verrijkt door integraties met de beste, aanvullende nicheoplossingen.
Zie daar het verhaal van de onderneming, dat volgend jaar 20 jaar bestaat. De basis is al die tijd gelijk gebleven, een integrale softwareoplossing gebaseerd op state-of-the-art Microsoft-technologie. Maar dan wel een oplossing die continu in ontwikkeling is. Zodat alle klanten weten dat ze over de modernste software beschikken, volledig toegesneden op hun specifieke business.
Een van de eigenaren van 4PS, Martin Westerink, vertelt over de ontwikkeling van het bedrijf: “Deze laat zich het best illustreren door het groeiende aantal werknemers en vestigingen. In 2000 begonnen we met z’n drieën. Kort voor de crisis, in 2008, hadden we al veertig werknemers en kort erna, rond 2013, honderd.
Inmiddels hebben we meer dan 240 mensen in dienst, zo’n tweehonderd in Nederland en zo’n veertig in het Verenigd Koninkrijk. In 2017 hebben we daar namelijk in Birmingham een bedrijf overgenomen. Samen met zeven internationale partners zijn we internationaal actief in 20 landen. Deze cijfers geven wel aan hoe gewild onze oplossingen en diensten zijn.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met 4PS.
Tekst Paul Poley
Beeld Linda van Spijk