Drie fasen van digitalisering

Drie fasen van digitalisering
Eind 2016 besloot Gils Bouw Service en Onderhoud dat de buitendienst digitaal moest gaan werken. Drie jaar verder is duidelijk dat de missie is geslaagd.

Van papier naar volledig papierloos én verder de toekomst in. Dat is de lijn waarlangs Exact voor Bouw klanten in de bouwindustrie helpt met innoveren en digitaliseren. Gils Bouw Service en Onderhoud uit Hoogeveen kan erover meepraten. "Onze faalkosten zijn verminderd en we hebben veel tijd bespaard."

Een regenachtige bouwplaats. Je medewerker buitendienst loopt er aan het eind van de dag te klungelen met pen en papier om zijn gewerkte uren keurig te registreren. Met pijn en moeite probeert men later op kantoor te lezen wat er staat. Wanneer zal dit een antiek beeld zijn in de bouw, een overblijfsel van een foutgevoelig, papieren verleden? De digitale revolutie houdt al een aantal jaar flink huis in de bouwbranche en over digitalisering in de bouw wordt dan ook enorm veel gezegd en geschreven.

Groot probleem daarbij is dat over een containerbegrip als ‘digitalisering’ snel misverstanden kunnen ontstaan. Want waar het ene bouwbedrijf werken in Excel al digitaal noemt en het tweede zich tevreden stelt met het ERP-systeem dat ze al jaren gebruiken, proeft een derde al van de toekomst, waar voorspellende data mogelijk de dienst gaan uitmaken. Hoog tijd voor een pas op de plaats. Waar sta je nu als bouwbedrijf precies en wat is er tegenwoordig allemaal mogelijk op digitaal gebied?

Digitalisering in de bouw: efficiënter werken, hogere marges

Sander Jongsma, oprichter van bouw7, leverancier van bouwmanagement- software – sinds de zomer onderdeel van Exact – heeft een geheel eigen visie op digitalisering in de bouw. Om helderheid te scheppen, onderscheidt hij verschillende fasen van digitalisering. “Fase 1 is dat het meeste nog op papier of in Excel plaatsvindt. Onder de MKB-bedrijven in de bouw zijn er nog genoeg die zo’n papieren workflow hebben. Een stap verder, in fase 2, heb je je kantooromgeving geautomatiseerd. Je hebt dan geïnvesteerd in een ERPsysteem, waarmee je kunt sturen op geld.”

Informatie vanuit het werkveld, de bouwplaats, de klant, kan bijvoorbeeld via een app direct worden verwerkt”

De digitale adoptie in fase 3 kenmerkt zich door volledig papierloos werken, ook buiten het kantoor. “Informatie vanuit het werkveld, de bouwplaats, de klant, kan bijvoorbeeld via een app direct worden verwerkt,” zegt Jongsma. In fase 4 laat je data voor je werken en kun je voor voorspellend rapporteren, onder meer dankzij artificial intelligence. Je hebt dan grip op en inzicht in alle projecten, planningen, processen en financiën en kunt gaan sturen op basis van data. Hoe verder je als bouwbedrijf gevorderd bent in deze fasen, hoe meer je in control bent, hoe efficiënter je werkt (denk aan minder faalkosten) en dus hoe hoger je marges kunnen worden.

Ramon Vermeulen, controller bij Gils en verantwoordelijk voor dedigitalisering.
Ramon Vermeulen, controller bij Gils en verantwoordelijk voor de ICT.

Klantcase: Gils Bouw, Service en Onderhoud

Een van de vele bouwbedrijven die door bouw7 door verschillende fasen is heen geloodst, is Gils Bouw Service en Onderhoud, met vestigingen in Hoogeveen, Apeldoorn en Baarn. In een paar jaar tijd hebben zij de transitie van papier naar papierloos gemaakt. Controller bij Gils, Ramon Vermeulen, ook verantwoordelijk voor de ICT, vertelt hoe hun werkpraktijk was voordat ze met bouw7 in aanraking kwamen.“Vrijwel alles werd met de hand bijgehouden zoals urenbriefjes en inkoopfacturen. Fysieke pakbonnen werden hooguit gescand naar pdf-formaat. Eind 2016 besloten we dat onze buitendienst digitaal moest gaan werken. We zagen  in dat we daarmee tijd zouden besparen en faalkosten zouden verminderen.”

Missie geslaagd

Nu, zo’n drie jaar verder, stelt Vermeulen vast dat die missie is geslaagd. “Uren worden digitaal ingevuld in de app en het facturatieproces is volledig geautomatiseerd. Mede daardoor zijn inderdaad faalkosten verminderd en is tijd bespaard. Alle info is immers altijd en overal beschikbaar.” Een praktijkvoorbeeld waaruit blijkt dat Gils Bouw Service en Onderhoud inmiddels efficiënter werkt, betreft het sneller kunnen aansturen van  onderaannemers.

Vermeulen: “Stel dat een van onze timmermannen stuit op een lekkage bij een klant. Hij kan nu eenvoudig een foto hiervan in bouw7 zetten. De  binnendienst ontvangt deze direct en kan snel een onderaannemer uit de buurt van de klant regelen. Die kan de foto al beoordelen en zo sneller dan voorheen de lekkage verhelpen.” Resultaat: een opdracht die in een korter tijdsbestek kan worden afgerond, waardoor meer bonnen kunnen worden
verwerkt en afgehandeld.  Voorspellen met data Naast dit ‘fase 3-voorbeeld’ zijn er legio voorbeelden die de voordelen van digitalisering aantonen.

Datadriven fase 4

Futuristisch of niet, er zijn zelfs al voorbeelden te geven van de datadriven fase 4, waar Exact voor Bouw volop in investeert. “Nu is het onder meer mogelijk om via het platform een bericht te krijgen als blijkt dat een van je onderaannemers aan een nieuw project is toegewezen, maar dat hij bij recente projecten regelmatig te laat is gekomen. Dankzij die data kun je gaan sturen – in dit geval de betreffende onderaannemer tijdig inseinen – zodat je project beter verloopt”, vertelt Jongsma.

De mogelijkheden met data zijn volgens hem oneindig. “Denk aan data die kunnen voorspellen wat het ideale team voor een bepaalde opdracht is. Variabelen als projecten uit het verleden,  de moeilijkheidsgraad en de locatie van het nieuwe project kunnen voorspellen dat uitvoerder A, projectleider B en voorman C het meest geschikt zijn voor een succesvolle realisatie. Dit is echter nog  toekomstmuziek. Het zou al heel mooi zijn als veel bouwbedrijven zich realiseren dat ze zich nu nog in fase 1 of 2 bevinden en dat er voor hen veel meer mogelijk is, om efficiënter en uiteindelijk met meer rendement te werken.”

Eaxct en bouw7 zijn als Red Bull en Max Verstappen

Sinds juni 2019 is bouw7 onderdeel van Exact. Hun gezamenlijke propositie heet Exact voor Bouw. Jongsma: “Dit is één digitaal platform waarbij
alle processen – op kantoor, op de bouwplaats en in de keten – zijn geïntegreerd. Een van de dingen die ons product uniek maken, is dat het te koppelen is aan relevante tools, maar bijvoorbeeld ook dat het geïntegreerd is in het boekhouden CRM-systeem van Exact.”Hij vergelijkt de relatie tussen Exact en bouw7 met die tussen Red Bull en Max Verstappen. “Max is jong en talentvol, net als wij. Maar hij zou nergens zijn zonder Red Bull, dat hem al het benodigde gaf om écht te presteren. Zo zie ik Exact ook, dankzij hun expertise, budgetten en strategie versnellen we onze groei.” Ramon Vermeulen van Gils Bouw Service en Onderhoud onderstreept het talentvolle van bouw7. “Het is een jonge, moderne ‘club’, die enorm open staat voor vragen uit de markt en daar ook echt iets mee doet. Bovendien denken ze niet – zoals veel van hun concurrenten – vanuit de kantoor-omgeving, maar vanuit het veld. Ze verzinnen oplossingen waar de werkvloer, de bouw-plaats, werkelijk iets mee kan. En dat is voor een bouwbedrijf toch de plek waar het om draait…”

Dit artikel is gesponsord door Exact

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.