Onze nieuwe strategie heeft ons een nog duidelijkere richting gegeven die we met onze klanten willen inslaan, zegt Floortje Speelman, Sector Directeur Bouw van ABN AMRO. “Onder het motto ‘Banking for better, for generations te come’, hebben we de verschuiving naar duurzaamheid door het hele bedrijf versneld. Naast duurzaamheid sturen we sterk aan op circulariteit en social impact. Voor alles laat de nieuwe strategie zien dat we ons als bank bewust zijn van onze belangrijke rol bij maatschappelijke verbeteringen. Door er niet alleen over te praten maar ook zelf de daad bij het woord te voegen, kunnen we met onze producten, diensten en keuzes een positieve impact hebben op de samenleving, op onze klanten, onze investeerders en onze collega’s.”
Duurzaamheid
Petran van Heel, Sector Banker Bouw, was er eind oktober bij, toen ook de bouwwereld op het Malieveld in Den Haag te hoop liep tegen de milieuwetgeving die de gangbare bedrijfsprocessen verstoort. “Ik heb daar veel relaties en vertegenwoordigers van brancheverenigingen gesproken en verteld dat ik de noodzaak tot actie steun, omdat de sector echt tot stilstand komt”, blikt hij terug. “Maar ik heb ook duidelijk gemaakt dat het anders moet.
In een klein, dichtbevolkt land als Nederland dat duurzamer wil en moet, stuit je steeds vaker op CO₂, stikstof en PFAS en kun je wachten op een volgend stofje dat het land en de bouw verlamt. Dat kan je voorkomen door anders te gaan denken en doen. Modulair, circulair, all-electric en meer bio-based bijvoorbeeld. Dat vergt innovatie.”
Innovatiekracht
Innovatie is er wel degelijk in de sector, verzekert Van Heel. Hij sprak op het Malieveld bijvoorbeeld met de directeur van Van Kessel Wegenbouw die in duurzaamheid geïnvesteerd heeft door zijn wagenpark maximaal elektrisch te maken. En hij liep ook binnen bij de Heijmans ONE, de circulaire en duurzame woning die binnen één dag modulair kan worden gebouwd. “De innovatiekracht is aanwezig, de oplossingen zijn er al, dat moeten we opschalen”, is zijn stellige overtuiging. “En nu ook de bouw tegen zijn eigen grenzen oploopt, zal in het verlengde van de noodzaak ook de wil om te veranderen toenemen. Niet alleen omdat het duurzamer moet, maar ook omdat het beter en efficiënter kan. Als de bouw op dezelfde voet blijft doorgaan, worden regelgeving, arbeidsproductiviteit en winstgevendheid steeds problematischer. Dan gaan we de verduurzamingsopgave en vereiste woningbouw nooit halen.”
Fundamentele verandering
Innovatie en technologie zijn ook volgens Speelman dé instrumenten om de duurzaamheid, circulariteit en sociale impact van de bouw een boost te geven. “De bouweconomie moet anders worden ingericht, inclusief de verdienmodellen. Natuurlijk moet je bij bouwprojecten kijken naar de kosten. Echter, aspecten als exploitatielasten, de eindwaarde van de gebruikte materialen, gezondheid en CO₂-uitstoot zijn minstens zo belangrijk. En waardevol, letterlijk: het is zaak dat ook aan dergelijke aspecten een prijskaartje komt te hangen. Je ziet nu al dat de bereidheid in de markt toeneemt om te investeren in een gebouw dat duurzaam en gezond is. Investeerders weten ze dat voor die extra investering waarde terugkrijgen.”
Op weg naar de duurzame en circulaire bouweconomie, ziet ABN AMRO voor zichzelf nadrukkelijk niet alleen een rol als groene financier weggelegd. “Met onze mensen en gebouwen willen we ook verbinden, voorop lopen en laten zien hoe het ook kan en wat er al mogelijk is. We zijn in 2018 begonnen met de G20 of de ‘Groene 20’, twintig relatiemanagers die voortdurend bezig zijn met het verduurzamen van de klantenportefeuilles.
In 2019 werd dat al de G40 en in 2020 gaan we richting de G100. Het aantal neemt elk jaar sneller toe. Daarnaast ondersteunt ABN AMRO veel duurzame en circulaire initiatieven waar we actief kennis uitwisselen en financieren. Zo zijn we een van de zogenaamde ‘Kennedy’s’ van de materialen database Madaster, partner van Mitsubishi Elevator Europe in het M-Use®-project (circulaire lift). Ook participeren we in het Urban Mining Collective. Dat maakt van reststromen kasstromen door materialen en grondstoffen uit gebouwen geschikt te maken voor hergebruik in nieuwbouw.”
Clubhuis van de circulariteit
Een deel van die reststromen vonden hun weg naar het circulaire paviljoen Circl. Dat staat naast het ABN AMRO-hoofdkantoor op de Zuidas in Amsterdam. Het is twee jaar na de oplevering nog steeds een circulaire hotspot. “Cobouw gaf het ooit de geuzenaam ‘clubhuis van circulariteit’. Nu komen er vanuit de hele wereld delegaties naar Nederland om te leren van circulaire projecten als Circl. We nemen daar echt een voorloperpositie in. Die circulaire innovaties zijn exportproducten voor de bouwsector. Daar zouden we trots op moeten zijn, omdat het laat zien wat al kan.
Omdat we ook verder moeten kijken, hebben we onlangs in Circl een presentatie laten verzorgen door Katerra. Dat is een zeer snel groeiend Amerikaans bouwbedrijf dat in 2015 is opgericht. Het bouwt prefab, modulair en duurzaam met zogenoemd ‘cross-laminated timber’ (CLT). Dat laat zien waar de toekomst ligt en dat nieuwe concurrenten ook disruptief kunnen zijn in de bouwsector. Een extra prikkel om zelf ook te innoveren en te verduurzamen.”
Paris Proof
Op het gebied van duurzaamheid blijft ABN AMRO volgens Van Heel ook zelf grenzen verleggen. “Een paar jaar geleden is het gelukt om voor ons bestaande hoofdkantoor het BREEAM-NL In-Use Excellent-certificaat te verkrijgen. We innoveren nu weer verder om te zien of we onze gebouwen ‘Paris Proof’ kunnen maken. Dat betekent dat het jaarlijkse energieverbruik terug moet naar maximaal 50 kWh per vierkante meter. Bij twee van onze kleinere kantoren is het gelukt. Met nieuwe technologie en efficiency moet dat ook te bereiken zijn in onze andere kantoren. Wat we daarbij met onze partners leren, delen we graag.”
Dat geldt volgens Van Heel voor alle duurzame en circulaire innovaties in de gebouwen van ABN AMRO. “Er rust geen copy-right op, maar een right-to-copy. Ook dat past naadloos in onze strategie om klanten te helpen bij hun overstap naar duurzame producten en businessmodellen. Door onze gegevens, kennis en expertise op zo’n manier in te zetten dat dit leidt tot een robuust, duurzaam verdienmodel.”