Flink hard moeten praten tijdens een etentje in een restaurant, de docent die zichzelf overschreeuwt zodat ook de leerlingen achter in de klas bij de les blijven, kantoormedewerkers die afgeleid raken door bellende collega’s verderop in de kantoortuin; het zijn allemaal voorbeelden van klachten door slechte akoestiek. Maar die klachten zijn meer dan alleen irritant. Elke werkonderbreking door slechte akoestiek zorgt voor 10 tot 15 minuten concentratieverlies. Marktonderzoeksbureau IPSOS becijferde zelfs dat kantoormedewerkers bijna anderhalf uur per dag verliezen door die onderbrekingen. Maar slechte akoestiek kan nog grotere gevolgen hebben,
namelijk dat mensen er echt ziek van worden.
Creatieve vrijheid
In veel gevallen zijn akoestische wand- en plafondpanelen een oplossing voor nagalm en andere geluidsgerelateerde klachten. Maar zo’n paneel is vaak vooral functioneel: het werkt, maar een visuele aanwinst voor de ruimte is het niet.
Knauf Insulation brengt daar verandering in, met de nieuwe Organic-lijn die vanaf 2020 verkrijgbaar is. De Organic-panelen verbeteren niet alleen de akoestiek, maar ook de uitstraling van een ruimte. Dat komt doordat architecten en interieurontwerpers maximale creatieve vrijheid hebben in de keuze voor kleur, patroon en zelfs 3D-frezing. De houtwolpanelen zijn bijvoorbeeld verkrijgbaar in alle RAL-kleuren, vertelt Vincent van Schijndel, technisch product manager bij Knauf Insulation. “Daarnaast kunnen we er een printlaag op aanbrengen, zodat de klant elk denkbaar motief op zijn paneel kan afbeelden. Afwijkende vormen, reliëf, lijnen, kleuren, frezingen: het is allemaal mogelijk. Het is namelijk maatwerk.”Ook voor de bevestiging hecht Knauf Insulation grote waarde aan de esthetiek. “Voor zowel de wand- als de plafondpanelen hebben we een blind bevestigingssysteem ontwikkeld”, vertelt Van Schijndel. “Je ziet geen schroeven.”
Maximale prestaties
Wie denkt met de keuze voor Organic concessies te moeten doen aan technische kwaliteit heeft het mis. De houtwolpanelen van Knauf Insulation zijn namelijk ook technisch gezien het neusje van de zalm. Daardoor kan een Organic-paneel ervoor zorgen dat de akoestiek in een ruimte optimaal is, zodat aanwezigen zich er prettig voelen.
De eerste variant, Organic genaamd, heeft een absorptiewaarde van 0,6 op een schaal van 1. (Ter vergelijking: beton zit op 0,01). Het tweede model is Organic Twin, bestaande uit twee lagen houtwol en een laag steenwol. Deze heeft een absorptiewaarde van 0,9. Tot slot is er nog Organic Mineral, die dankzij de combinatie van 2,5 centimeter houtwol en steenwol niet alleen de maximale absorptiewaarde heeft van 1,0, maar ook thermische isolatie biedt. “Door drie varianten aan te bieden, kunnen we elke klant een oplossing bieden die aansluit bij zijn technische wensen en eisen”, zegt Van Schijndel. “Onderpresteren is immers niet goed, maar overpresteren ook niet.”
Voor elke ruimte
Doordat Knauf Insulation elk Organic-paneel op maat maakt, is er voor elk interieur een geschikte én mooie oplossing. “Oppervlakte maakt niet uit”, zegt William Francx, marketingmanager bij Knauf Insulation. “De Organic-panelen zijn toepasbaar in elke ruimte, ongeacht de afmetingen: van sporthal en zwembad, tot klaslokaal, hotellobby, café en kantoor. Ook van kleine ruimtes kunnen we iets moois maken. Het is namelijk onze overtuiging dat elke gebruiker van elke ruimte een goede akoestiek verdient. Dankzij Organic kunnen we dat mogelijk maken.”
Interieurontwerpers en architecten kunnen dus met elk mogelijk ontwerp bij Knauf Insulation terecht, maar ze kunnen zich ook laten inspireren door de collecties van de ontwerpers die het bedrijf inhuurt. “We werken samen met verschillende designers, voor een afgebakende periode,” zegt Francx. “Het is een co-creatie, net zoals je die bijvoorbeeld ziet bij kledingmerken.” Voorafgaand aan de lancering heeft Knauf Insulation maar liefst drie jonge designers gevraagd om aan de slag te gaan voor het merk. Een van hen is Sören Selleslagh, een 26-jarige illustrator en animator uit België. Op zijn Instagram-account (@sorenselleslagh) is veel van zijn werk te zien. In een interview op het Instagram-account van Knauf Insulation vertelt hij over zijn inspiratiebronnen. “Ik laat me graag inspireren door schilders zoals Picasso, Matisse en Miró, maar ook door illustrator McBess en animatiestudio’s Buck en Giant Ant. Hun werk is zo mooi, dat werkt echt inspirerend.”
Op de hoogte
Knauf Insulation verspreidt het nieuws over Organic met name via social media: Facebook, Pinterest en Instagram. Francx: “Mensen kunnen onze kanalen volgen om op de hoogte te blijven.” Aanmelden kan ook via www.organic.design. “Geïnteresseerden horen het dan direct zodra we een nieuwe designercollectie lanceren.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Knauf Insulation