Lithium Ferro accu's voor minigravers

Lithium Ferro accu's voor minigravers

Dat elektrisch aangedreven minigravers het goed gaan doen in Nederland lijdt geen twijfel, zeker niet met al die glasvezelkabels die de komende jaren de grond in gaan. Dat is ook Kubota-importeur Meerman niet ontgaan. Vandaar dat het bedrijf uit Vlaardingen een elektrische versie van de KX019-4 minigraver op rups liet (om)bouwen.

Die elektrische versie krijgt een canopy (rolbeugel) en is door zijn accupakket uiteindelijk net zo zwaar geworden als de ruim 1850 kilo wegende cabineversie. Volgens directeur Ilse Meerman kunnen vanaf nu praktijktesten worden aangevraagd, zodat belangstellenden zelf kunnen ervaren hoe een dergelijke stille elektrische machine zich houdt bij de dagelijkse werkzaamheden. Op de plek van de dieselmotor vinden we een elektromotor en op de plek van de brandstoftank zit nu een flink pakket accu’s van het type Lithium Ferro. Daar is door Meerman speciaal voor gekozen, om meerdere redenen: ze kunnen niet in brand vliegen, gaan lang mee en blijven ook bij zwaar werk goed presteren. Het gaat om 96 volts accu’s waarmee 6 tot 7 uur achtereen kan worden gewerkt Interessant is dat opladen ook kan gebeuren terwijl de minigraver in gebruik is. Om energie te besparen, wordt gebruik gemaakt van een automatische stationair schakeling wanneer de machine enige tijd niet actief is.
Meerman is overigens deze zomer toegetreden tot de groep bedrijven onder de vlag van Royal Reesink, bekend van de Kemp Groep en Hans van Driel. Meerman gaat deel uitmaken van de nieuw op te richten divisie Reesink Compact Construction Equipment en ziet daarin verdere groeikansen.