Digitaliseren is maatwerk en mensenwerk

Digitaliseren is maatwerk en mensenwerk

"Digitalisering houdt nooit op. Wat vandaag actueel is, is morgen alweer verouderd. Het is een continu proces", meent office manager Margit van den Burg van Smink Infra. Niettemin kijkt ze met voldoening terug op de eerste stappen die het familiebedrijf de afgelopen twee jaar op het +pad van digitaal bouwen heeft gezet met behulp van het cloudplatform Metacom Online van softwareleverancier VanMeijel. "Het is een mooi begin. Van hieruit kunnen we verder uitbouwen."

De overname van Smink handels– en aannemingsbedrijf door Zandink Zandhandel drie jaar geleden – waarna de organisatie Smink Infra is gaan heten – was tevens een moment om in kaart te brengen hoe werkprocessen efficiënter en makkelijker konden worden georganiseerd. “We liepen best wat achter. Alles gebeurde nog op papier en we moesten informatie overal vandaan halen”, vertelt Van den Burg.

Wensen en mogelijkheden

Een ICT-werkgroep met voornamelijk mensen van de werkvloer, met zowel binnen- als buitendienstmedewerkers, inventariseerde de wensen en mogelijkheden in de omschakeling naar een digitalere werkomgeving. Omdat aannemer Smink al lange tijd voorafgaand aan de overname door Zandink gebruik maakte van het modulaire Metacom-systeem voor de bouwbranche van VanMeijel, lag het voor de hand om eerst eens te kijken naar de opties van Metacom Online, een functionele uitbreiding van Metacom.

Het is echt maatwerk. Het is een heel dynamisch systeem”
Die nieuwe toevoeging is een open platform dat papierloos werken op kantoor en op de bouwplaats faciliteert. Binnen dit platform is het mogelijk om werkbonnen, inkoopformulieren en andere documenten te digitaliseren. Doordat dit gebeurt ‘in de cloud’ kunnen alle medewerkers die informatie vanaf hun mobiel of tablet bekijken en bewerken.

Sneller

Bij Smink Infra begonnen ze twee jaar geleden met de urenregistratie. Voorheen verliep dat via papieren werkbonnen die de medewerkers ’s morgens van de planning meekregen en aan het einde van de werkdag weer ingevuld inleverden op kantoor. Nu gaat dat proces digitaal. Een uitvoerder laat aan de planning weten welke mensen en middelen hij nodig heeft. Vervolgens maakt de planning de werkopdrachten aan in het planbord van Metacom en stuurt ze via Metacom Online naar de medewerkers, zodat ze dit via hun eigen smartphone kunnen inzien. Die digitale werkbon moet nog steeds worden ingevuld om inzicht te krijgen in uren en aard van de werkzaamheden, maar via de mobiele telefoon is dat nu een stuk makkelijker geworden. Kwijtraken komt niet meer voor en bovendien kan aanvullende informatie eenvoudig worden toegevoegd.

Een voordeel is volgens Van den Burg ook dat het uitvoerend personeel aan het einde van de werkdag niet nog eerst van de projectlocatie terug moet naar het bedrijf om formulieren in te leveren. Invullen en versturen van de werkopdrachten kunnen ze ook op een projectlocatie doen of thuis. De nieuwe werkwijze versnelt de hele administratieve afhandeling enorm, heeft ze gemerkt. “Eerst kon het wel dertig dagen duren om de papieren door het hele proces te krijgen. Nu hebben we de meeste werkbonnen binnen een week volledig verwerkt, schat ik.” Ook terugzoeken van gegevens is een stuk makkelijker geworden.

Ze is verder erg te spreken over de flexibiliteit van Metacom Online. “Het is echt maatwerk. Het is een heel dynamisch systeem.” Aanvullende wensen die tijdens de implementatie naar boven kwamen en ook sinds de applicatie in gebruik is, kunnen worden gehonoreerd. Zo wilden de uitvoerders graag dat naast de eigen medewerkers ook tijdelijke – externe - krachten gebruik konden maken van Metacom Online, zodat ook hun werkbonnen digitaal zouden worden. Dat is inmiddels bijna geregeld.

Niet overhaasten

De verdere digitalisering bij Smink Infra verloopt stapsgewijs. “Per jaar bekijken we wat de behoefte is en daar gaan we dan op focussen.” Zo zijn heel recent ook de inkoopfacturen gedigitaliseerd. “We hebben een hele nauwe samenwerking met VanMeijel over onze wensen. De module wordt dan eerst in een test- omgeving gebouwd. Zo finetune je het proces tot je het goed genoeg vindt en neemt het dan in productie. Dat is vlak voor de bouwvak gebeurd.”

Op het wensenlijstje heeft Smink Infra nog genoeg andere bedrijfsprocessen staan, zoals de debiteurenadministratie en klantrelatiemanagementsysteem. Maar het bedrijf wil dat niet overhaast doen. Er wordt tijd genomen om alle medewerkers mee te krijgen. Veranderingen zijn altijd lastig, erkent Van den Burg, maar veel weerstand is er niet geweest. “We hebben er veel aandacht aan besteed. Per proces wordt weer een nieuwe werkgroep ingericht en die collega’s hebben gezorgd voor veel draagvlak. Het worden ambassadeurs van
verandering.”

Omdat het bedrijf zich met zo’n 75 eigen medewerkers te klein vindt voor een aparte afdeling IT, zijn het de medewerkers zelf geweest die veel voorwerk hebben gedaan. Dat maakt hen uiteindelijk enthousiaster, denkt Van den Burg, doordat ze goed inzicht hebben gekregen in de mogelijkheden van digitalisering.

En natuurlijk zijn er altijd collega’s die aanvankelijk niets moeten hebben van de nieuwe manier van werken. Zelfs die groep is uiteindelijk overtuigd. “Het is ideaal, zeggen ze nu ook.” Het beste is om mensen met koudwatervrees volgens Van den Burg vooral niet onder druk te zetten en ze voor te houden dat het helemaal niet erg is als ze eens iets verkeerd invullen. “Omgaan met mensen is ook maatwerk.”

Wil jouw organisatie ook stappen zetten in digitalisering? Op dinsdag 12 november organiseert VanMeijel ‘Next 2019’, het jaarlijkse event over digitaal bouwen. Ga voor meer informatie of om je aan te melden naar: vanmeijel.nl/next

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met VanMeijel.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.