Geïsoleerd sandwichpaneel QuadCore© nieuwe mijlpaal op 'duurzaamheidsreis' Kingspan

Geïsoleerd sandwichpaneel QuadCore© nieuwe mijlpaal op 'duurzaamheidsreis' Kingspan

Een duurzaamheidsreis. Dat is de reis die Kingspan naar eigen zeggen aflegt op weg naar een honderd procent circulaire en duurzame economie. De zeer ambitieuze Planet Passionate-strategie laat zien dat de wereldwijde marktleider op het gebied van onder andere geïsoleerde sandwichpanelen zijn verantwoordelijkheid neemt, met concrete doelen die in 2030 moeten zijn gehaald. De AWP QuadCore©-gevelpanelen laten zien dat productinnovatie belangrijk is en blijft.

Ruim vijf miljard euro omzet, 15.500 medewerkers, zeven divisies met namen als Acces Floors, Light + Air, Insulation en Water & Energy… Sinds de start eind jaren zestig in Ierland, is de Kingspan Group uitgegroeid tot een belangrijke speler in de internationale bouwwereld, die op veel fronten actief is. Dat het bedrijf vaak wordt geassocieerd met geïsoleerde gevel- en dakpanelen, kan Business Development Manager Patrick Theelen wel begrijpen. “Ik schat dat circa 65 procent van de totale omzet wordt gegenereerd door de divisie Geïsoleerde Panelen. Met een jaaromzet van één miljard euro, is ook Kingspan Insulation een grote speler. Voor alle divisies geldt dat ze toonaangevend zijn in hun vakgebied, mede dankzij het wereldwijde innovatiecentrum IKON van Kingspan.”

Enorme boost

Dat de Kingspan Group ook op het gebied van duurzaamheid al jaren het voortouw neemt, kan volgens Theelen niet los worden gezien van CEO Gene M. Murtagh. “Hij is de zoon van de oprichter van Kingspan, dat inmiddels een beursgenoteerd bedrijf is, en zeer bevlogen op het gebied van duurzaamheid. Dat resulteerde in 2010 al in een Net Zero Energy-programma, dat onze energie-efficiëntie een enorme boost gaf, en in 2020 in de Planet Passionate-strategie. Die kenmerkt zich door twaalf duidelijke en goed meetbare doelen. Zo willen we naast onze Net Zero-energiestatus in 2030 ook een Net Zero-koolstofstatus. In dat jaar moet de CO2-intensiteit van de producten van onze belangrijkste toeleveranciers bovendien met 50 procent zijn gereduceerd. Ook voor 2025 hebben we al enkele doelen gesteld: zo mag er in dat jaar geen bedrijfsafval meer naar stortplaatsen, willen we vijf projecten voor de schoonmaak van oceanen hebben opgetuigd en willen we één miljard PET-flessen upcyclen in onze productieprocessen.”

Innovatiecentrum IKON

Een honderd procent circulaire economie is een van de belangrijkste doelen van de duurzaamheidsreis die Kingspan maakt. Theelen: “Daartoe hebben we een 5-stappen LIFECycle-model ontwikkeld, dat begint met een zo gestroomlijnd en circulair mogelijk ontwerp van de geïsoleerde sandwichpanelen. Daar valt al heel veel milieuwinst te behalen, net als met de materialen die je gebruikt. Het staal dat we gebruiken bestaat al voor 25 procent uit gerecycled materiaal. En zelf investeren we heel veel in verbetering van de thermische efficiëntie van de isolatiekern. Daarbij is een sleutelrol weggelegd voor ons innovatiecentrum IKON, dat er bijvoorbeeld voor heeft gezorgd dat er gerecyclede PET-flessen kunnen worden verwerkt in de sandwichpanelen. Dankzij een fabriek in Modesto gebeurt dat al in de Verenigde Staten. Er wordt ook al volop geëxperimenteerd met nieuwe gerecyclede en hernieuwbare grondstoffen op biologische basis.”

Geïsoleerd sandwichpaneel QuadCore nieuwe mijlpaal op ‘duurzaamheidsreis’ Kingspan

Nieuwe producten

Dat hergebruik van geïsoleerde sandwichpanelen goed mogelijk is en door Kingspan ook wordt aangemoedigd met retourgaranties, bewijst volgens Theelen een project als BlueCity in Rotterdam. “Als ik kijk naar hoe snel onze productinnovatie gaat, vraag ik me alleen af of de panelen die Kingspan nu produceert over twintig, dertig jaar nog herbruikbaar zijn. Voldoen ze dan nog steeds aan de regelgeving en de wensen en eisen die gebruikers er aan stellen? Een goed en misschien ook economisch interessanter alternatief waar we ook volop op inzetten is recyclen: de losmaakbare end-of-line-panelen terugnemen, het staal eraf halen en de isolatiekern recyclen tot grondstof voor nieuwe producten.”

 Verschillende sporen

De duurzaamheidsreis van Kingspan mag via verschillende sporen verlopen, in alle opzichten betekende de introductie van de AWP QuadCore©-gevelpanelen in 2017 een grote mijlpaal. Theelen: “Vergeleken met hun voorgangers, de PIR-panelen, hebben ze betere eigenschappen op bijvoorbeeld brandwerend gebied. Maar zeker op het gebied van duurzaamheid betekenen ze een flinke stap vooruit. Ze zijn ze met een dikte van 88 millimeter twaalf procent dunner dan PIR-panelen en toch in staat om ook een Rc van 4,8 te halen. Dat betekent dat er twaalf procent minder materiaal mee gemoeid is, dat er ook twaalf procent minder transport nodig is om de panelen op de bouwplaats te krijgen en dat er in de toekomst ook twaalf procent minder materiaal hoeft te worden gerececycled. Anders dan bij hergebruik of recyclen is dat directe milieuwinst die je niet pas in de toekomst maar hier en nu boekt. We doen hiermee in real time al iets significants.”

Niet duurder

Vanaf 2023 moeten er ook in Nederland PET-flessen zijn verwerkt in QuadCore©-panelen, die binnen de Kingspan-divisie Geïsoleerde Panelen inmiddels goed zijn voor een marktaandeel van ongeveer zeventig procent. “Kingspan heeft er heel bewust voor gekozen om QuadCore©-panelen niet duurder in de markt te zetten dan PIR-panelen,” legt Theelen uit. “Eens te meer hebben we op die manier bewezen dat duurzamer niet duurder hoeft te zijn. Bovendien is dit nog maar het begin. Na PUR zal ook PIR op termijn uit onze producten verdwijnen. Met QuadCore zijn we een weg ingeslagen die nog heel veel duurzame afslagen gaat bieden, op weg naar het ultieme doel: geïsoleerde sandwichpanelen die bestaan uit duurzame, veelal biobased materialen, uitstekende circulaire eigenschappen hebben en worden geproduceerd in Kingspan-fabrieken die al vanaf 2030 geen afval en CO2-uitstoot meer produceren.”

Universitaire startups en spin-offs voor de bouw blijven achter

Universitaire startups en spin-offs voor de bouw blijven achter

De drie technische universiteiten in Nederland richten nauwelijks bedrijven op voor de bouwsector. De studenten en medewerkers die wel startups beginnen, hebben grote ambities om de bouw duurzamer en digitaler te maken. Maar opschalen blijft moeilijk. "Je ontwikkelt iets voor de Nederlandse regelgeving, maar kan vervolgens niet internationaal de markt op."

SIMOX demodag. Foto: GROW

Innovatie | Monopiles trillen, schudden en 'jetten' op proef in de Haven van Amsterdam

Triltechniek kan natuurschade minimaliseren bij installatie van windmolenfundaties op zee, maar certificering ontbreekt nog. Een proef in de Amsterdamse haven brengt deze dichterbij én baant de weg voor meer innovaties, zoals gelijktijdig trillen, schudden en 'jetten'.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."