SBB
Ook onder de paraplu van Ballast Nedam heeft Willems Bouwbedrijf zijn identiteit als Limburgs familiebedrijf overeind weten te houden. De overname biedt nieuwe kansen, maar schaarste aan personeel en netcongestie zijn een sta-in-de-weg voor al te grote groeiambities.
Bijna een jaar na de invoering van de Omgevingswet en de Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) is het nog flink wennen voor alle betrokken partijen. En voor gemeenten wacht er nog veel werk om hun omgevingsplan op maat te maken. Dat werd duidelijk tijdens een bijeenkomst van Nieman Raadgevende Ingenieurs over de eerste ervaringen met het nieuwe stelsel.
Duurzaamheid verankeren in je aanbestedingsbeleid is een kwestie van voortdurend finetunen, weten ze bij ProRail. Zo is de spoorbeheerder geleidelijk meer ruimte gaan geven aan innovatieve oplossingen, zoals een honderd procent circulaire spoorstaaf. "De markt is al verder dan wij dachten."
Natuurlijk moet je doelen stellen om je bedrijf te verduurzamen, maar het belangrijkste zit toch in de mens, stelt bestuurder Bianca Seekles van TBI. "Daarom hebben wij vooral gewerkt aan cultuurverandering binnen onze organisatie, zodat mensen gaan voelen: hier moet en kan ik echt iets aan doen."
Jelmer Hoogland doorliep naar eigen zeggen een "atypische" carrière. Als buschauffeur rolde hij het vakbondswerk in en maakte er zijn beroep van. Sinds kort is de CNV-vakbondsbestuurder landelijk onderhandelaar voor de afbouwsector. Daarnaast blijft hij ook nog betrokken bij de net gestarte cao-onderhandelingen voor bouw en infra.
Ook voor industriële bouwers die al beschikken over uiterst moderne fabrieken valt er nog genoeg te verbeteren. In de productie, maar ook in materialen, ontwerp of marketing. Innovatie? "Wij spreken liever over pragmatische slimheid."
Wat de risico's zijn van werken aan het spoor weet Thijs van Kessel maar al te goed door zijn jarenlange bijbaan als baanwerker. Als directeur van Stichting railAlert gaat de oud-wethouder van de gemeente Oss zich nu inzetten om het spooronderhoud veiliger te maken.
Terwijl 3D-BIM steeds vaker gebruikt wordt in de bouw, is dat met 4D- en 5D nog beperkt. Bij Heembouw is dat anders: dat benut 4D-planningen om veiliger en efficiënter te werken en makkelijker te communiceren met opdrachtgevers.
De energie van windparken op zee kan pas benut worden als ook de infrastructuur op het land goed geregeld is. Dat is vooral de taak van Erik van der Rijt, die onlangs is gestart als MT-lid Realisatie Energie Infrastructuur op Zee binnen het nieuwe ministerie van Klimaat en Groene Groei.
Werkte Arjan Driesprong als jurist de eerste periode van zijn loopbaan vooral mee aan wetgeving op het gebied van infrastructuur, geleidelijk aan is hij zich meer inhoudelijk gaan bezighouden met de techniek van zowel natte als droge infrastructuur. Als directeur van drinkwaterbedrijf Oasen kan hij zich vastbijten in een voor hem betrekkelijk nieuwe infradiscipline.