Verduurzaming Westerscheldetunnel Maintenance krijgt vorm.

Verduurzaming Westerscheldetunnel Maintenance krijgt vorm.

Steeds meer organisaties besteden aandacht aan duurzaamheid als onderdeel van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarom is in het integrale onderhoudscontract van Westerscheldetunnel Maintenance een paragraaf geweid aan duurzaamheid. Duurzaamheid als onderdeel van het contract heeft betrekking op hoe wij als organisatie onze verantwoordelijkheid nemen om het milieu zo min mogelijk te belasten. Denk daarbij aan

Steeds meer organisaties besteden aandacht aan duurzaamheid
als onderdeel van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarom is in het
integrale onderhoudscontract van Westerscheldetunnel Maintenance een paragraaf
geweid aan duurzaamheid. Duurzaamheid als onderdeel van het contract heeft
betrekking op hoe wij als organisatie onze verantwoordelijkheid nemen om het
milieu zo min mogelijk te belasten. Denk daarbij aan ons transport, materialen
en gereedschappen. Zo zijn er dus afspraken gemaakt om onze schadelijke
emissies en afvalstromen, veroorzaakt door onze onderhoudshandelingen,
aanzienlijk te beperken, zelfs tot 50%.

Om dit te bereiken zijn maatregelen opgesteld om de
doelstellingen rondom duurzaamheid daadwerkelijk te realiseren. Onlangs zijn,
tijdens een nachtelijke tunnelbuis sluiting, twee “pilot’s” uitgevoerd.

Bij de 1e pilot zijn een tweetal elektrische scooters
ingezet voor inspectie werkzaamheden tijdens onderhoudsafsluitingen i.p.v.
voertuigen met een verbrandingsmotor. De inzet van de elektrische scooters
levert niet alleen CO2 en geluidsreductie op maar is tevens vele malen handiger
in het gebruik voor de service-technici. Het testen van diverse systemen in
hulpposten en dwarsverbindingen verloopt veel efficiënter. Na evaluatie blijkt
dat de inzet van de van deze elektrische scooters positief is bevallen.

Christian Braat: “Een van de taken
tijdens een tunnelbuis afsluiting zijn inspecties. Hiervoor zijn geen of weinig
materialen nodig, waardoor de scooters een uitkomst zouden kunnen zijn. De
E-scooters zijn prima bevallen. Het veelvuldig in- en uitstappen uit een
voertuig kan zeer vermoeiend zijn, zeker bij test-werkzaamheden aan bijv. de
intercominstallatie. Deze intercoms bevinden zich om de 50 meter en in elke
dwarsverbinding. Bij elkaar zijn het 135 stuks intercoms in de hulpposten en 28
stuks in de dwarsverbinding. Totaal dus 163x in- en uit stappen alleen al voor
deze test. Door dit uit te voeren met de elektrische scooters gaat dit vele
malen beter, handiger en sneller. Spannend was of de E-scooters over voldoende
vermogen zouden beschikken om de helling van 6 graden en de lengte van 6
kilometer te overbruggen. Uit de pilot bleek dat meer dan twee keer op en neer
gereden kan worden, dus zo’n 27 km.”

Een tweede pilot is het “tegelwassen” van tegelwanden bij de
in- en uitrit zone van de tunnelbuis. Tijdens de onderhoudsafsluiting worden de
tegelwanden gewassen door een speciale tegelwasmachine, gestationeerd in
Amsterdam. Niet alleen het tegelwassen zelf maar ook de reisafstand Amsterdam-
Westerscheldetunnel en visa versa veroorzaakt momenteel veel emissie.
Onderzocht is of het handmatig wassen van de tegelwanden besparingen zouden
kunnen opleveren.

Door te kiezen voor een lokaal gevestigd bedrijf en
handmatig schoonmaken en dit te vergelijken met de tegelwas machine bleek dat
een significante besparing mogelijk zou moeten zijn.

Belangrijk uitgangspunt in deze pilot was wel of eenzelfde
kwaliteit kon worden behaald en ook of het binnen de beschikbare tijd kon
worden uitgevoerd. Een eerste proef m.b.t. deze pilot is inmiddels gunstig
afgerond. Het werk kan binnen de gestelde tijd gerealiseerd worden met
vergelijkbare kwaliteit. Naast een enorme emissieverlaging resulteert deze werkwijze
ook in een geluidsreductie en verbetering van de luchtkwaliteit. Met andere
woorden verbetering in duurzaamheid lukt en loont.