Dieren krijgen vrij baan tussen natuurgebied Weerter- en Budelerbergen en het Weerterbos. In opdracht van ProRail bouwt de combinatie Mobilis-Hegeman een ecoduct over de A2 en over het naastliggende spoor. Sido Harms, Coördinator Duurzaamheid bij Mobilis: "Bij het spoor hebben we daarvoor mobiele stroom nodig, en van Bredenoord kregen we de kans om als eerste in Nederland een nieuw prototype aggregaat te testen, de ESaver. Door de unieke combinatie van een accupakket, zonnepanelen en een motor die alleen aanslaat wanneer nodig, konden we veel zuiniger en stiller werken."
Mobilis werkt consequent aan duurzaamheid. "We letten op het hergebruik van materialen en we proberen energieverbruik en CO2-uitstoot steeds verder te verminderen. Door heel gewone dingen als apparaten en licht uitdoen als ze niet nodig zijn, groene stroom in te kopen en energiezuinige auto’s te gebruiken. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar innovatieve oplossingen en zo kwamen we ook bij de ESaver van Bredenoord uit. Het allereerste prototype had nog te weinig vermogen voor onze projecten maar het tweede prototype van de ESaver levert 30kVA. Daar kunnen we voor de bouw van dit ecoduct goed mee uit de voeten. Een paar jaar geleden hebben we ook de Purity van Bredenoord getest, een waterstofaggregaat. Heel interessant, maar de ESaver past beter bij onze dagelijkse toepassing, dat is na deze pilot wel duidelijk."
De ESaver: 40% brandstofbesparing!
Het idee voor de ESaver kreeg het Apeldoornse Bredenoord door intensief contact met de klanten en analyses van het gemiddeld gebruiksgedrag. Normaal kiest men een aggregaat op het piekvermogen dat men denkt te gebruiken. In praktijk betekent dit dat een aggregaat een groot deel van de tijd op deellast draait met een gemiddeld lager rendement. Het idee bij de ESaver is om een energievoorziening op locatie te ontwikkelen die het meest efficiënt aansluit op het gebruiksprofiel van de klant. Vanuit de Clear Concept filosofie werkt Bredenoord aan de verduurzaming en verbetering van haar producten.
Marketingmanager Margien Storm van Leeuwen van Bredenoord: "De ESaver combineert de beste eigenschappen van drie elementen: de motor, de accu en zonnepanelen. Op papier zagen we dat besparingen tot 40% mogelijk zouden zijn. Het is fantastisch dat in de praktijk blijkt dat de ESaver op de bouwplaats van Mobilis 40% minder brandstof verbruikt heeft vergeleken een 'gewoon' 35kVA-aggregaat dat normaal ingezet was bij deze klus. Dat is een enorme economische besparing, en daarnaast een grote besparing in CO2 emissie en geluid.”