SBB
Nabij het historische centrum van Harderwijk wordt het project Waterfront gerealiseerd. De plannen dateren al van 1996, maar nu is dan de realisatie in volle gang. Het masterplan is gemaakt door Soeters Van Eldonk Architecten. De gemeente heeft besloten tot deze ontwikkeling om een aantal knelpunten weg te nemen, zoals de verkeers- en parkeerproblemen door het Dolfinarium. De eerste huizen van de 1400 die er moeten komen, zijn in aanbouw - en vormen een kleurrijk stukje grond in de zandkleurige omgeving. De gemeente werkt samen met de Ontwikkelcombinatie Waterfront Harderwijk, Boskalis is partner voor de uitvoering van civieltechnische en ondergrondse infrastructurele werkzaamheden. In 2017 moet de transformatie van het gebied gereed zijn.
In Assendelft wordt nieuwbouwwijk Kreekrijk ontwikkeld. Het is één van de laatste grote nieuwbouwlocaties van de gemeente Zaanstad. Komende jaren zullen er gefaseerd circa 950 woningen en enkele voorzieningen worden gebouwd.
Aan het Kenniskwartier 2A in Amsterdam-Zuid wordt gebouwd aan een groot U-vormig bouwblok, The Pulse. Het innovatieve circulaire gebouw bestaat uit vijf kavels.
Personeel van Dusseldorp Infra, Sloop en Milieu, demonteert een 26 meter hoge hoogspanningsmast uit 2006 bij een nieuwbouwwijk in het Gelderse Oosterhout.
Amsterdam groeit snel, ieder jaar met zo'n 11.000 nieuwe bewoners. Om hen de komende jaren op te vangen bouwt de stad nieuwe stedelijke woonmilieus. De toekomstige Sluisbuurt op het Zeeburgereiland is zo'n plek.
Groei is geen primaire doelstelling van de Van Herk Groep uit Sliedrecht. Wel snel, betaalbaar en duurzaam bouwen, met - altijd - de eindgebruiker in het achterhoofd. "Mensen gaan bij ons vóór gebouwen. Dat zit in onze cultuur", zegt directeur Arno Hokke.
Koninklijke BAM Groep gaat samen met het Spaanse Ferrovial 400 kilometer spoor aanleggen tussen Londen en Birmingham. De hogesnelheidslijn gaat naar verwachting zo'n 3,6 miljard euro kosten.
Na een aantal mindere jaren gaat het de A.Hak Groep weer voor de wind. Onder meer de energie- en watertransitie spelen de ondergrondse infrabouwer in de kaart.
Van 't Hek investeert en breidt zijn palet uit. De omzet kreeg in 2023 wel een knauw, maar over 2025 is Ted van 't Hek ronduit positief. Emissieloos bouwen wordt meer ingebed en het Caribisch gebied lonkt. "Dat zijn mooie markten waarin we ons kunnen onderscheiden."