Elektrisch rijden op de Universiteit Twente

Elektrisch rijden op de Universiteit Twente

Het thema duurzaamheid staat hoog op de agenda van de UT, een goede reden voor het Facilitair Bedrijf om elektrisch rijden in het wagenpark te introduceren. Om de transitie naar elektrisch rijden goed vorm te geven is er samenwerking gezocht met de leerstoel Productrealisatie (OPM). Recentelijk hebben er gesprekken plaatsgevonden om de samenwerking in te

Het thema duurzaamheid staat hoog op de agenda van de UT, een goede reden
voor het Facilitair Bedrijf om elektrisch rijden in het wagenpark te
introduceren. Om de transitie naar elektrisch rijden goed vorm te geven is er
samenwerking gezocht met de leerstoel Productrealisatie (OPM). Recentelijk
hebben er gesprekken plaatsgevonden om de samenwerking in te vullen, begin
januari zal hier een duidelijk beeld van zijn. OPM is momenteel al bezig met
projecten als ‘slim elektrisch fietsen’ en ‘duurzame mobiliteit voor ouderen’.

De opmars van de auto is de afgelopen eeuw onstuitbaar geweest. De
elektrische auto zet deze trend voort, maar dan aangedreven door elektriciteit
in plaats van fossiele brandstof. De overheid is geïntrigeerd door deze auto
zonder motorlawaai en uitlaatgassen. Kamerleden van links tot rechts steunen het
kabinet bij het creëren van financiële voordelen voor de elektrische auto’s;
geen wegenbelasting, geen BPM en geen fiscale bijtelling.

Er zijn al verscheidene burgemeesters en wethouders geweest die
parkeerplaatsen met oplaadpunten ter beschikking hebben gesteld. In navolging
daarvan gaat ook de Universiteit Twente, als de eerste universiteit van
Noord-Oost Nederland, stappen zetten om het elektrisch rijden mogelijk te maken.
Op de parkeerplaats achter de Cubicus (P2) wordt op 1 december een oplaadpunt
geplaatst. Dit oplaadpunt wordt de UT aangeboden door Croon Elektrotechniek(TBI)

De UT zal nog geen vergoeding vragen voor het ‘elektrisch tanken’, dit is
momenteel onderwerp van studie. Door het beschikbaar stellen van een locatie wil
de UT een bijdrage leveren aan de regionale infrastructuur voor elektrisch
rijden. Het laden duurt 10 tot 60 minuten, afhankelijk van het gekozen
laadsysteem. De kans dat automobilisten in de file zullen staan voor het
oplaadpunt is minimaal, de auto’s worden nu voornamelijk thuis opgeladen. Het
oplaadpunt is vooral bedoeld om bestuurders een grotere actieradius te geven.

Croon Elektrotechniek
Het plaatsen van het oplaadpunt is mogelijk gemaakt door Croon Elektrotechniek.
Dit bedrijf is de elektrotechnische dienstverlener van de UT. Duurzaamheid staat
bij Croon hoog in het vaandel, dat is niet alleen aan de toepassingen in
gebouwen en objecten te zien, maar ook is maatschappelijk verantwoord ondernemen
(MVO) één van de fundamenten van het bedrijf. Dit wordt gewaarborgd door het TBI
concern, waartoe Croon behoort.

MVO is bij TBI verweven in de dagelijkse bedrijfsvoering en niet een doel op
zich. Zo financiert het bedrijf de restauratie van cultureel erfgoed,
ondersteuning van technische opleidingen en een studiefonds voor de kinderen van
TBI werknemers. Ruim 3500 kinderen maken gebruik van dit fonds, op deze manier
wordt de winst die het bedrijf maakt teruggegeven aan de maatschappij.

Voor meer informatie:
www.croon.nl