nieuws

NS-grond steeds meer in trek voor nieuwbouw

woningbouw Premium 561

NS-grond steeds meer in trek voor nieuwbouw

Terwijl de NS grond buiten stationsgebieden een paar jaar geleden nauwelijks kon slijten, is de grond door de hoge woningopgave inmiddels erg in trek bij projectontwikkelaars. Gisteren verkocht de spoorwegmaatschappij nog een industriegebied in Utrecht aan MRP en Ballast Nedam.

Op het terrein, dat vlakbij Utrecht Centraal ligt, komen 2600 woningen, waarvan een kwart sociale huurwoningen. Bovendien komt er een groot centraal park, een school, een supermarkt, horeca en diverse andere voorzieningen.

‘Door de woningopgave neemt de vraag toe’

De grond bleek erg gewild, er schreven vier ontwikkelaars op de aanbesteding van de NS en de gemeente in. Een paar jaar geleden had dat wel anders geweest, erkent NS-woordvoerder Hessel Koster. “Toen zei iedereen over dat soort gebieden: je kunt er beter een bedrijventerrein van maken. Nu er een enorme woningopgave ligt, neemt de vraag toe naar dit soort locaties. Ook gemeenten zien de urgentie meer met industriegebieden te doen. Dus ja, we verkopen deze grond in de juiste tijd.”

De NS is in gesprek met diverse gemeenten voor de herontwikkeling van gebieden buiten de stations. Sinds 2016 stoot de spoorwegmaatschappij onderdelen af die niet meer in de strategie van het bedrijf passen, waaronder grond en vastgoed.

“De NS heeft van oudsher erg veel grond in haar bezit. Vroeger hadden we zelfs stukken bos, en stenenfabrieken. Inmiddels is de oppervlakte grond aardig gesloken, maar we hebben nog steeds gebieden in ons bezit op locaties buiten de stationsgebieden. Dit soort gebieden stoten we langzaam af, we willen ons alleen nog focussen op de ontwikkeling van stations zelf.”

Harde eis: mobiliteit

De gebieden blijken nu erg in trek voor woningbouw, of woningbouw in combinatie met andere voorzieningen. Harde eis van de spoorwegmaatschappij is wel dat ontwikkelaars die de grond kopen, ook aandacht besteden aan de bereikbaarheid van het gebied.

Het terrein in Utrecht, genaamd de Cartesiusdriehoek, is niet het eerste gebied dat de NS voor woningbouw verkoopt. Bij Amersfoort voorziet de NS een nieuwe woonwijk voor 650 woningen en bij het Amsterdamse Duivendrecht een terrein voor 4500 woningen. Ook in Zwolle overweegt het bedrijf een terrein van 20  hectare de laten ontwikkelen voor woningbouw.

Grondprijs

Over hoeveel hectare grond de spoorwegmaatschappij beschikt dat nog in de verkoop gaat, is niet precies duidelijk. Ook wil de vervoerder niets kwijt over hoeveel de grond oplevert. In ieder geval ontvangt de spoorwegmaatschappij de residuele grondprijs: het bedrag dat overblijft na de aftrek van de bouwprijs en het bouwklaar maken van het gebied. “Het is moeilijk om vast te stellen wat daarvan overblijft, dus daarom zeggen we niets over de prijs”, verklaart Koster. De NS ontvangt niets voor de verkoop van de woningen.


De Cartesiusdriehoek

De Cartesiusdriehoek in Utrecht wordt getransformeerd tot eerste blue zone in stedelijk gebied. Ballast Nedam en MRP sleepten met dit plan de opdracht binnen. Het plan is gebaseerd op een wetenschappelijke theorie over plekken op de wereld waar mensen langer, gezonder en gelukkiger leven: de zogenaamde blue zones.

Het is de bedoeling dat de plek een levendige stadswijk wordt met veel groen, met alle stedelijke voorzieningen binnen handbereik en waar wandelen en fietsen het hoofdvervoer vormen. Er is veel aandacht voor duurzaamheid, innovatieve energieoplossingen en voor duurzame (deel-) mobiliteit. De wijk bestaat uit een variatie aan woningtypes voor uiteenlopende doelgroepen. Ongeveer een kwart van de woningen is bestemd voor sociale huur.

Het project wordt de komende jaren in fases gerealiseerd. Naar verwachting kan in 2020 worden gestart met de bouw.

Reageer op dit artikel