nieuws

Onno Dwars: ‘Gebied rondom A2-tunnel moet een geliefde plek worden’

woningbouw Premium 1623

Onno Dwars: ‘Gebied rondom A2-tunnel moet een geliefde plek worden’

De koning is al langs geweest, en de A2-tunnel in Maastricht is allang open. Toch is het project A2 Maastricht nog lang niet afgerond. Er moeten nog ruim duizend woningen rondom de tunnel worden gebouwd. Het échte werk voor Ballast Nedam Development begint nu pas.

Voor directeur Onno Dwars was de opening van de A2-tunnel in Maastricht vorige week geen afsluiting, maar een begin. Want de tunnel mag dan wel af zijn, het vastgoedgedeelte moet nog gebouwd worden. De ontwikkelaar, die sinds een paar jaar eindverantwoordelijk is voor de vastgoedopgave, gaat ruim duizend woningen en 30.000 vierkante meter aan commercieel vastgoed realiseren.

Aanvankelijk zaten Strukton en Ballast Nedam gezamenlijk in het project om de A2 te ondertunnelen en de omliggende wijken op te knappen. Maar omdat Ballast Nedam in zwaar weer terecht kwam, stapte de ontwikkelaar aan het einde van de realisatiefase uit het infradeel. Strukton werd eindverantwoordelijk voor de tunnel en Ballast Nedam voor het vastgoedproject.

“Het gaat nu weer een stuk beter met Ballast Nedam, dus ik heb de volste vertrouwen in dit project”, vertelt Onno Dwars in een interview met Cobouw.

Als u nu achteraf kijkt, denkt u dan dat het een goede beslissing is geweest om uit het infradeel te stappen?
“Ik was niet aanwezig toen deze beslissing werd gemaakt. Maar nu we zijn overgenomen, gaat het weer een stuk beter. We zijn volop actief en ambitieus. Ook voor dit vastgoedproject hebben we ambitieuze plannen.”

Hoe zit het dan met die 200 woningen die jullie uit de plannen hebben geschrapt?
“Deze woningen zijn niet geschrapt, maar verplaatst. We hebben nog steeds plannen om zo’n 1040 woningen te bouwen, maar een gedeelte daarvan komt op een andere locatie: de plek van oude KPN-complex. We hebben de grenzen van het gebied waar we bouwen alleen iets verlengd.”

Waarom hebben jullie dat gedaan?
“Toen deze locatie beschikbaar kwam, hebben we onze kans gegrepen. Het is strategisch slim om deze locatie aan ons gebied te koppelen. Door het gebied te verlengen, kunnen we meer grondgebonden woningen rondom de Groene Loper bouwen. We hoeven minder de hoogte in. En de vraag naar grondgebonden woningen is groot in Maastricht.”

Jullie hebben dit niet gedaan omdat Maastricht een krimpgebied is?
“Nee, want Maastricht is geen krimpgebied. De regio eromheen wel, maar de stad is juist erg in trek. Wel hebben we de plannen aangepast aan de huidige marktvraag. Grotere grondgebonden woningen zijn meer in trek dan de kleinere woningen die we eerst wilden realiseren.”

Jullie bouwen dus meer dure woningen in het gebied.  Doen jullie dit om de extra kosten uit het infragedeelte terug te verdienen?
“Langs de Groene Loper bouwen we inderdaad grotere en daarmee ook duurdere woningen met een basis van zo’n 130 vierkante meter. Maar grenzend aan de ‘Groene Loper’ ontwikkelen we juist meer betaalbare huizen. De stedenbouwkundige invulling van het gebied heeft vooral geleid tot de keuze voor de grotere woningen. Maar natuurlijk moet de hele vastgoedopgave leiden tot het terugverdienden van de kosten van de grond.”

Wat is het grootste risico aan bouwen in dit gebied?
“Dit gebied was ooit een plek waar een snelweg liep. Die snelweg doorkruiste de stad en scheidde oost en west. Wij moeten ervoor zorgen dat dit gebied weer aantrekkelijk wordt. Dat het een geliefd stukje Maastricht wordt.”

Hoe gaan jullie dit doen?
“We hebben een prachtig plan bedacht. Zo krijgen alle appartementen een eigen signatuur. De woningen kenmerken zich door een opgetild vloerpeil, bel-etage of grote verdiepingshoogtes, waardoor bewoners op de straat kunnen kijken. Bovendien zijn de woningen natuurlijk gasloos. Ook is het openbaar gebied al aangelegd voordat de woningen er staan. Daarmee hebben bewoners straks gelijk een prachtige woonomgeving met groen en zitten ze niet weken of zelfs maanden in de modder en de rommel.”

Het klinkt als een duur plan…
“Klopt, maar als het duurder wordt, wordt het gebied ook waardevoller. Daarmee kun je je ook onderscheiden. En dat verdient zich terug.”

Werken jullie- net als bij de realisatie van de tunnel- samen met bewoners?
“Ja, we werken nog steeds met de buurt samen. We hebben al een open avond gehouden en die is erg positief ontvangen. Er waren veel mensen die graag een huis willen kopen in het gebied. Zo zie je dat de vraag naar de woningen groot is.”


Onno Dwars
Onno Dwars is ruim een jaar actief als directeur bij Ballast Nedam Development. De directeur maakte begin vorig jaar de overstap van VolkerWessels Vastgoed naar de ontwikkelingstak van Ballast Nedam.  Dwars groeide bij VolkerWessels uit tot het boegbeeld op het gebied van duurzaamheid. Ook bij Ballast Nedam is duurzaamheid en circulariteit een belangrijk onderdeel van zijn werk.

Reageer op dit artikel