blog

Amsterdam is growing

woningbouw 432

Amsterdam is growing

Amsterdam staat aan de vooravond van een nieuwe Gouden Eeuw. Dat is de stellige mening van bijzonder hoogleraar Zef Hemel. De stad heeft de perfecte mix van een hoogopgeleide bevolking, een historisch centrum, leefbaarheid en innovatief vermogen. De aanwezigheid van Schiphol is daarbij van cruciaal belang, want de groei is voor een groot deel internationaal. De toeristenbranche heeft dat al goed begrepen.

Bezienswaardigheden zoals het Muiderslot en de kaasmarkt in Alkmaar kregen Engelse namen en daarmee werden twee vliegen in één klap geslagen. Het Muiderslot heet nu Amsterdam Castle en de kaasmarkt werd de Amsterdam Cheesemarket.

Het resultaat? Een verdubbeling van het aantal bezoekers. Deze attracties, gelegen buiten de gemeente Amsterdam, werden ineens onderdeel van Amsterdam én buitenlandse toeristen begrepen de benaming. Zef Hemel pleit voor eenzelfde benadering en laat Amsterdam daardoor groeien naar een stad met minstens twee miljoen inwoners. Hij signaleert daarbij wel dezelfde uitdaging als in de 17e eeuw, namelijk de bereikbaarheid. Toen was het antwoord op die vraag de grachtengordel, de perfecte combinatie tussen vervoer over water en opslag van handel. De vraag is hoe de grachtengordel van de 21e eeuw eruit gaat zien.

Welke taal?

Maar met de internationalisering is ook de vraag in welke taal we met elkaar gaan praten. Met name het gebruik van het Engels neemt sterk toe, ook al trekken de Britten zich terug op hun eiland. Hoe groot is de invloed op de eigenheid van Amsterdam? Moeten we het plat Amsterdams niet (net als het Fries) zorgvuldig blijven koesteren?

In New York werd recent de eis afgeschaft dat taxichauffeurs het Engels moesten beheersen, omdat slechts 10 procent van de chauffeurs in Amerika geboren is. Moeten we daar niet van leren en heel bewust inzetten op een unieke combinatie van eigenheid in taal én openstaan voor anderstaligen? Voor de toeristen wordt André Hazes de Nederlandse Charles Aznavour en nieuwe expats krijgen workshops Jordanees Schelden als introductie. Want infrastructuur is belangrijk, maar elkaar begrijpen en eigenheid in cultuur misschien nog wel meer, als we samen succesvol de 21e Gouden Eeuw / 21th Golden Age in willen gaan.

Reageer op dit artikel