nieuws

De eigenwijze draaideuren van station Delft: ProRail krijgt ze niet onder controle

utiliteitsbouw 1580

De eigenwijze draaideuren van station Delft: ProRail krijgt ze niet onder controle
De eigenwijze draaideuren in station Delft leiden hun eigen leventje. Beeld: ProRail

De deuren van station Delft gaan uit eigen beweging draaien zodra er een trein het station door raast. Het probleem met de drukgolven bestaat al sinds de oplevering van het gloednieuwe station in 2015. Er kwamen experts, extra gaten in de gevel en nieuwe deuren, maar nog steeds mogen de treinen maar 80 kilometer per uur.

Inmiddels is ProRail heeft 3 miljoen euro extra geïnvesteerd in onderzoeken en aanvullende maatregelen. Onvoorspelbare deuren, daar houdt de spoorbeheerder niet zo van. Die zijn potentieel gevaarlijk voor reizigers. En dus moesten de Delftenaren het jarenlang doen zonder deuren.

Testen, testen en nog meer testen

Aannemer Constructif buigt zich sinds vorig jaar over de problematiek en is ingeschakeld om maatregelen te nemen. De deuren naar de fietsenstalling blijken er echter nog steeds een eigen willetje op na te houden en gaan uit eigen beweging draaien. Afgelopen twee maanden is weer getest door technici van ProRail.

De meeste ellende is achter de rug en onder controle, behalve de toegang van de fietsenstalling naar het perron. “De hinder voor de reiziger is minimaal”, haast de woordvoerder van ProRail uit te leggen. Met vier doorgaande treinen per dag is het probleem overzichtelijk. Die treinen mogen met maximaal 80 kilometer het station passeren. Dat zou echter met 120 km of 140 km per uur moeten kunnen en het is de bedoeling  het aantal treinen in de komende jaren verder op te voeren als ERTMS wordt uitgerold en treinen dichter op elkaar kunnen rijden.

Er was wel nagedacht

Het is niet dat er afgelopen jaren niets gebeurde of dat er niet was nagedacht over de deuren. Een stukje geschiedenis: Kort voordat op 28 februari 2015 in Delft de spoortunnel en het nieuwe station officieel open gingen, gebeurt er iets onverwachts. Een passerende testtrein veroorzaakt zodanig hoge luchtdruk dat draaideuren onbedoeld in beweging komen. Het hoe en waarom van dit voorval is sindsdien grondig bestudeerd.

Geen verrassingen in station Delft

Geen verrassingen in station Delft

Station Delft omspant drie niveaus. Vanaf ondergrondse perrons leiden trappen en roltrappen naar een tussenvloer die door (rol)trappen verbonden is met de stationshal op het maaiveld. Op de tussenvloer bevindt zich ook de entree tot een fietsenstalling. De stationshal zelf is geïntegreerd in een gebouw dat als huisvesting van het stadskantoor dient. Architectenbureau Mecanoo ontwierp dit gebouw, inclusief de stationshal met dichte gevel. Benthem Crouwel Architekten bedacht het ondergrondse deel van het station. Het dichte station met een hoog Delftsblauw gehalte is een unicum in Nederland, maar dat leidt ook tot een uniek probleem. Oplossingen blijken lastig.

Aerodynamica

Bij het ontwerp is gebruik gemaakt van computersimulaties van prof. Alan Vardy van de universiteit van Dundee, een autoriteit op het gebied van aerodynamica in tunnels. Ook hebben inmiddels prof. Bert Blocken en dr. Ivo Kalkman zijn beide verbonden aan de TU Eindhoven, zich over de Delftse drukgolven gebogen.

De oorspronkelijke draaideuren hadden een dubbelfunctie en waren naast toegangsdeuren ook vluchtdeuren. In de nieuwe situatie zijn aparte vluchtdeuren geplaatst naast de versterkte draaideuren. Verder zijn er over de lengte van de gevel kleppen geplaatst die met de luchtstroom meebewegen. Die kleppen werken als een ventiel dat lucht in en uit het station laat als treinen hard langsrijden.

De luchtdrukgolven kunnen geen kant op, behalve dan richting de deuren.

Testen wijzen uit dat de draaideuren eindelijk naar behoren werken, althans in de stationshal, maar niet bij de fietsenstalling. Daar kunnen sommige deuren onder bepaalde omstandigheden nog steeds onverwacht dichtklappen. Tot ook daarvoor een oplossing is gevonden, blijven de kleppen in een vaste positie open en blijven de doorgaande treinen met 80 kilometer per uur rijden  Het mysterie van de eigenwijze deuren is dus nog steeds niet helemaal ontrafeld.

 

Reageer op dit artikel