bouwbericht

RAI breidt Hal 5 uit en denkt na over 500 meter lange distributietunnel

utiliteitsbouw 715

RAI breidt Hal 5 uit en denkt na over 500 meter lange distributietunnel

Veel glas en ruimtelijkheid, dat zijn de sleutelwoorden bij de uitbreiding en renovatie van Hal 5 van RAI Amsterdam. Het gaat om een eigentijdse uitbreiding met de karakteristieken van Bodon’s werk. Alexander Bodon was de architect van de RAI Amsterdam, gebouwd in 1961. Met de bouw krijgt hal 5, grenzend aan de Europahal, een nieuw gezicht aan de Wielingenstraat.

Bedrijven en logistiek

Uitbreiden hal 5 van de RAI met 4000m2 / de hal zal aan de kant van de Wielingenstraat worden uitgebreid en voorzien worden van een nieuwe glazen gevel.

AMSTERDAM | Uitvoering | € 2.000.000 - € 5.000.000

Aan de Stegge Twello is aangetrokken als hoofdaannemer. Benthem Crouwel Architekten is verantwoordelijk voor het ontwerp van de uitbreiding. Het architectenbureau is zeer bekend met de RAI: het ontwierp ook het Elecium, het Amtrium en het Parkeergebouw.

Onlangs is begonnen met de bouw, zegt Wilco van den Born, Manager Real Estate bij RAI Amsterdam. “De palen zijn geboord, de fundering ligt er in. Deze week gaat de eerste staalconstructie de lucht in.” De uitbreiding van Hal 5 is hard nodig, vervolgt Van den Born. “Door ruimtegebrek tijdens een aantal beurzen hebben we gebruik moeten maken van een aantal grote tenten op het buitenterrein. Zoiets is prijzig, zeker als het te vaak nodig is. Daarom hebben we besloten voor een permanente oplossing.”

Bovendien maakt de bestaande plint nu een ietwat rommelige indruk, met de vele deuren en logistieke toegangen. Over een lengte van 135 meter komt een 30 meter diepe hal die aansluit op de huidige hal 5. Voor deze uitbreiding wordt een deel van het huidige parkeerterrein opgeofferd. Voor de hal komt bovendien een groenstrook die het parkeerterrein scheidt van het voetpad.

Entree

De belangrijkste entree verschuift van de Wielingenstraat naar het Europaplein. De hoofdentree zal de uitgebreide hal 5 delen met de entree van het Amtrium, maar in de uitsparing wordt een tweede entree gemaakt zodat hal 5 ook zelfstandig verhuurd kan worden.

Aan de oost- en westgevel zorgen zaagtandlamellen en sheddaken voor mooi diffuus noorderlicht in de hal, zo is het idee van de architect. De noordzijde, aan de Wielingenstraat, krijgt een glazen gevel met geknikte panelen. Het lange vlak wordt zodoende ‘een levendige, transparante en aantrekkelijke gevel die er vanuit elke richting anders uitziet’. Bezoekers zullen straks geen onderscheid voelen tussen de oude hal en de uitbreiding, maar de hal juist ervaren als een consistent geheel. De oplevering is in januari 2020.

Eerste van een serie

De aanpak van Hal 5 is het eerste bouwproject van een serie, aldus Van den Born. “Tot 2030 voeren we een aantal renovatieplannen uit, met name om de gevels op te knappen.”

Ook heeft RAI Amsterdam verregaande plannen om een 500 meter lange distributietunnel aan te leggen tussen de A10 en de RAI Amsterdam. Het gaat om een tunnel voor de aan- en afvoer van beursmaterialen. De tunnel moet in elk geval zo groot zijn dat er een vrachtwagen doorheen kan rijden. “Het transporteren van beursmaterialen leidt op dit moment te vaak tot overlast van omwonenden. Met de aanleg van een tunnel kunnen we dat probleem oplossen. De financiering is nog niet rond, het plan zit in de schetsontwerpfase. Maar ik hoop wel dat we volgend jaar kunnen beginnen.”


Plaats: Amsterdam
Opdrachtgever: Amsterdam RAI
Ramingsgroep: 3 miljoen euro
Nummer: 521129


Uitgebreide informatie over dit project zien, inclusief alle contactpersonen en marktpartijen? Bekijk dit project op bouwberichten.nl. Heeft u een inhoudelijke vraag of opmerking, neem dan contact op met het redactieteam van Cobouw Bouwberichten: content@vakmedianet.nl

 

Reageer op dit artikel