De Fixers afl 6 | Het begeerde bruggencontract van Zuid-Holland
Hoe bundel je meerdere bruggenopdrachten in één contract? En wat levert zo'n portfoliocontract op? Dat zie je in aflevering 6 van de video-serie Over de brug.
In de videoserie The Fixers toert journalist Thomas van Belzen met een elektrische bouwbus, een felgroene helm en een paar stevige stalen neuzen door Nederland om aandacht te vragen voor een aantal hardnekkige problemen in de bouw. Hij gaat op zoek naar praktische antwoorden, voor- en tegenstanders en inspirerende voorbeeldprojecten. Of het nu gaat om alternatieve bouwmaterialen of duurzame heipalen, elke aflevering levert nieuwe kennis en inspiratie op om anders te bouwen.
Hoe bundel je meerdere bruggenopdrachten in één contract? En wat levert zo'n portfoliocontract op? Dat zie je in aflevering 6 van de video-serie Over de brug.
Hoe versterk je een van de langste Nederlandse bruggen zonder overlast en voorbereidingstijd? Dat zie je in aflevering 5 van de The Fixers-serie Over de brug: 'De prachtige lessen van de Haringvlietbrug.'
Van kokerbruggen tot stalen vakwerkbruggen. TNO-onderzoekers werken hard om verborgen gebreken van deze bruggen boven tafel te krijgen. Hoe, dat is te zien in aflevering 1 van de nieuwe The Fixers-serie 'Over de brug' die vanaf nu live is.
Een dijk versterken in de binnenstad, langs een testlocatie voor vrachtwagens en naast een natuurgebied, dat gaat niet vanzelf. Hoe ging dat in Zwolle?
Hoe versterk je een dijk op een boterzachte bodem zonder dat het bouwwerk al bezwijkt tijdens de werkzaamheden? Bij de aanpak van de 33 kilometer lange Markermeerdijk is dat de hamvraag.
Waterschap Hunze en Aa's wilde de zeedijk op natuurlijke wijze versterken. Hoe de bouwers te werk gaan, zie je in een nieuwe aflevering van The Fixers.
Bij Zeesluis IJmuiden wordt een zoutdam gebouwd om het Noordzeekanaal te beschermen. Hoe? Dat zie je in een nieuwe aflevering van The Fixers.
Piping is een veelvoorkomend probleem bij dijken. In Oosterhout vonden bouwer en opdrachtgever een innovatieve manier om dat op te lossen.
Kun je een dijk emissieloos versterken? Mourik gaat de uitdaging aan met een machine op waterstof. Kijk nu aflevering 2 van Wonderlijke waterwerken.
Hoe versterk je een zeedijk in de nabijheid van zeehonden op een duurzame manier? Daarover gaat de nieuwe aflevering van videoserie The Fixers.
Bouwers hebben hout herontdekt als bouwmateriaal. Maar is er ook zoiets mogelijk als circulair hout? TNO onderzoekt het.
Als het kan voor pizza's, waarom dan niet voor bouwmaterialen? Maarten Ingen-Housz schafte een bakfiets aan om spullen voor de bouw te bezorgen.
Familiebedrijf Ploegam wilde elektrisch damwanden trillen langs de oever van de Oude Rijn. Maar waar moest de groene stroom vandaan komen?
Bouwmateriaal leveren in de binnenstad van Amsterdam is geen sinecure. Bij de renovatie van De Nederlandsche Bank vaart VAB Afbouw een andere koers.
Hoe voorzie je elektrische busjes en materieel op bouwplaatsen van duurzame energie. Je wilt toch niet meemaken dat je stil komt te staan. DENS uit Helmond heeft daar iets op bedacht.
Steeds meer steden willen alleen nog maar elektrisch vervoer toestaan. Maar hoe ga je daar als gww-bedrijf mee om? In deze aflevering van de Fixers-serie 'Help vieze bouwbusjes de stad uit' zet Gebroeders Beentjes zijn beste beentje voor.
Bestelbusjes zijn in de milieuzone van de stad Utrecht vanaf 2025 alleen nog welkom als ze emissieloos zijn. Een andere oplossing ligt minder voor de hand: bouwtransport over het water.
Van pvc tot pur en van hout tot beton. De Nederlandse bouw is jaarlijks verantwoordelijk voor ongeveer 25.000 kiloton afval. Daarvan verdwijnt 90 procent onder wegen en gebouwen. "Downcycling", zeggen de experts. "Dat moet anders." In de achtdelige videoserie van The Fixers 'Weg van bouwafval' gaat Cobouwjournalist Thomas van Belzen op zoek naar antwoorden en bevlogen ondernemers die laten zien dat het anders kan.